Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥ pÃ¥ lÃ¥ga effekter !!  (läst 5724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
Gå på låga effekter !!
« skrivet: 19 mars 2006, 07:11:57 »
Hej !

Enligt specifikationerna ska min E9CKP5 kunna ha en förbrukning på 150-1400W (tror det är 150). Fast jag har aldrig sett den komma under 300W. När det är lite
varmare ute har den en tendens att gå lite "on/off" istället för att gå på låg effekt. Tror jag läst i en tråd för länge sedan att det beror på styrkortet. En bekant
till mig har en Sanyo 91:a och den reglerar ner till 85W utan problem. Kan tänka mig att det är fler som har samma fenomen. Varför gör den så här ?? Miss i konstruktionen, sämre inverterstyrning än Sanyo ??

/ Niclas


Utloggad hlj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2006, 09:05:52 »
Har en HE12 som aldrig går under 340w heller fast enligt spec borde den gå lägre..
HE12DKE-SPK inst nov -05. Souterängvilla på tot yta 230 kvadrat. Tidigare förbrukning ca 30 000 kwh/år.

Utloggad Skorsten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2006, 10:21:44 »
Jag ser att min He 12:a ligger och puttrar pÃ¥ 300 w och strax  därunder vid plusgrader.

Är det någon som provat stänga av syreberikningen och joniseringen?

Det hade ju varit intressant att se om det är dessa funktioner som ligger bakom att effekten inte går ner mer än så här.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Anders L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2006, 11:04:21 »
Hej

Installerade en E9 hösten 2002. Fick ett nytt styrkort 2003. Upptagen effekt kom inte ned under 360 W. Eter byte blev det 220 W på lägsta frekvens. Produktbladet uppger 110 W. När det blir varmare är start/stopp intervallen är alldeles för korta ca 10 minuter. Brukar då sätta ned temperaturen och sedan gå tillbaka till normal temp. på kvällen.

/Anders

Utloggad Dalarnakur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2006, 13:01:07 »
Hej det är lika med min E9CKP5-SPK aldrig under330w
har en sanyo Clover 91 är går nere till 85w

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2006, 14:37:03 »
Hej.

Har ni funderat på om det är scrollkompressorns inre läckage som gör att den aldrig kan regleras ner lägre ? En twin rotary har ett snabbare "stötvis" kompressionsförlopp, vilket borde göra att verkningsgraden i kompressionsförloppet hålls uppe även vid mycket låga varvtal.

Jag tror det i alla fall. Där har ni scrollens nackdel. :( :( :(

MVH/Gano


Utloggad Skorsten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2006, 15:01:45 »
Här kommer en logg har gjort en förstoring det som ser ut som (miniavfrostningar)
men det är inte det den reglerar mellan ca 75 watt till ca 300 watt vid + grader har tagit ut effekten efter utblåstempraturen
jag har en HE9DKE

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2006, 15:08:18 »
Enligt den loggen verkar den ju växla ner, men väldigt korta perider.

Kanske det ligger någonting i scrollens inre läckage ändå och att svaret ligger där.
Varva ner - läckage -varvar upp igen för att hålla trycket?


Har nu provat på min att köra utan jonisering och syretillförsel och kan inte några egentliga förändringar på förbrukningen av detta.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Skorsten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2006, 15:22:39 »
Har nu provat på min att köra utan jonisering och syretillförsel och kan inte några egentliga förändringar på förbrukningen av detta.
Citera

Det märks ingen skillnad man får nog ha bättre mätinstrumen för att se det
och enligt specen ska den bara gå ner till 115 watt ?
« Senast ändrad: 19 mars 2006, 15:26:55 av Skorsten »

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2006, 15:58:36 »
Enligt den loggen verkar den ju växla ner, men väldigt korta perider.

Kanske det ligger någonting i scrollens inre läckage ändå och att svaret ligger där.
Varva ner - läckage -varvar upp igen för att hålla trycket?


Har nu provat på min att köra utan jonisering och syretillförsel och kan inte några egentliga förändringar på förbrukningen av detta.

Mycket intressant diskussion. Om det nu är så att scrollen startar och stoppar med korta intervall så borde COP vara katastrofalt låg. Mycket av inmatad energi går åt till tryckuppbyggnad.  :( :( :(

Vet ni ungefär vilket energibehov era hus har vid +grader så kan man kanske dra någon slutsats avseende COP, men idag så kommer det så mycket indirekt solenergi så att det blir svårt att dra några växlar. Min värmepump stängde av sig helt för en timme sen. Energibehov=0 W.

MVH/Gano

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2006, 17:19:56 »
Hejsan !

Jag har också ställ ned temperaturen nu på dagen. Pumpen ligger runt 370W när den går. Står även stilla en hel del. Har ingen termostat på värmeslingan så det blir runt 300W på min med. Innetempen ligger på 23,7 grader.

Otroligt vad pumpen lämnade värme när det var +7 grader ute. Det skulle varit vid -15 istället.   ;D

Mvh / Niclas

Utloggad burre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #12 skrivet: 25 april 2006, 06:38:58 »
Hej ! Jag har en E9 DKE med twin rotary kompressor och den går heller aldrig under 330 w. Så vid varmt väder fungerar den som en on off pump varför ? enligt spec så borde den gå ner till ca 100w. För övrigt är jag mycket nöjd med pumpen (postorder) har sparat ca 5000-5500 kr under denna vintern.

Utloggad solhaga

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GDS:are
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #13 skrivet: 25 april 2006, 07:37:15 »
HE9 DKE tillverkad januari 2006. Lägsta jag har sett är 228 W förutom då den slår av (18W med stillastående fläkt).
HE9-DKE installerad 2006-04-17 med värmeslinga (1,5 m 75 W) i bottentråget med strömbrytare inomhus och termostat i utedelen. Tilläggsisolerad (för ljud) utedel. Vidgat hål i bottentråget.
Ytterligare en HE9-DKE monterad i källaren 2006-04-22.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gå på låga effekter !!
« Svar #14 skrivet: 23 juli 2006, 11:42:36 »
Min värmepump stängde av sig helt för en timme sen. Energibehov=0 W.

Mao <0,5W. Det tvivlar jag på. När min stänger av sig hamnar den på 4W vilket är mer rimligt. Vid avstängning måste styr/övervakning vara igång. (Antagligen hela styrelektroniken). Med spänningkonverteringsförluster borde det bli några watt.

Mycket intressant diskussion. Om det nu är så att scrollen startar och stoppar med korta intervall så borde COP vara katastrofalt låg. Mycket av inmatad energi går åt till tryckuppbyggnad.

Under sensommaren/hösten har jag märkt att min pump stänger ned då och då. Vet inte hur långa intervall det är men det bör nog vara minst en halvtimme iaf. Ute temp är kanske 15-10 C.
Pumpen har ett läge runt 264W som den verkar gilla när den går. Fläktar och elektronik kanske drar ca 60W. Isf är kompressorrelaterad effekt 1400-60=1340W. Det betyder 13,4W/%. Dvs den skulle då gå på ca 15% kompressorutnyttjande eller stänga av sig. Det verkar väl rimligt.

Om jag får tillfälle i höst ska jag försöka mäta avgiven värme vid 264W och jämföra med det specade vid +7C, så kan vi se vilken verkningsgrad den ligger på.

En del vill ju göra gällande att en scroll läcker som ett såll redan vid 75%, så vid 15% borde den inte fungera öht. COP borde mao vara <<1. Håller man handen framför den vid 264W driftsfall så kan man dock känna att det inte verkat stämma särskilt väl. Det kommer ganska mycket värme vilket tvärtemot indikerar ett ganska högt cop.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!