Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilation  (läst 308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
Ventilation
« skrivet: 08 januari 2024, 10:08:16 »
Hej, Det talas en hel del här på forummet vikten att ha rätt ventilation. Jag har en F370 som värmer 118 m2 i två plan gv o bottenplan och raddar på ovanplan har efter mycket justerande efter fina råd från flera här på forummet fått till någorlunda jämn temp på båda planen 20-21c. Nu till min fundering, när vi flyttade in var ventilationen satt till 37% och VP avfrostade var 3e timma. Programmera om VP efter optimeringsguiden och då blev vent hastighet 55% och inga avfrostning ar sedan dess. Har nu testat det senaste dygnet och sänkt till 50% fortfarande inga avfrostning ar. Har nu på morgonen sänkt till 50 % och förångarvärdet ligger på +0.3 kan man göra så här utan att försämra ventilationen fortfarande inga avfrostningar och inte lika mycket kallluft som drar in från tilluftsventilerna.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ventilation
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2024, 10:14:33 »
Ja det går förmodligen bra. Normenligt ventilationsflöde med 118 kvm är 41 lit/sek och det borde det minsta vara med 50% fläkt. Man ska egentligen mäta upp flödena och kontrollera med en luftflödesmätare. Går att hyra för typ 900 kr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
SV: Ventilation
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2024, 10:26:29 »
Tackar för snabbt svar

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Ventilation
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2024, 11:26:29 »
Vad som inte pratas om så ofta är om man är hemma eller inte.
Citera
Uteluftsflödet ska lägst motsvara 0,35 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta. Det är tillåtet att minska uteluftsflödet till lägst 0,10 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta när ingen är hemma, för att spara energi.

Alltså så fort man kliver utanför dörren kan man minska till 1/3-del^-^

Likaså att fönstren skall vara stängda hela tiden även på sommaren... Yeah, right.
« Senast ändrad: 08 januari 2024, 11:28:29 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
SV: Ventilation
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2024, 12:47:58 »
Bra info speciellt i dessa köldtider så man slipper "elda för kråkorna"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!