Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F730 Högtryckslarm (50)  (läst 1858 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F730 Högtryckslarm (50)
« skrivet: 14 januari 2023, 09:46:40 »
Fick inatt ett larm (50) och värmepumpen hade stannat. Alla termostaten är öppna, som vanligt, så kan inte vara det.

Har varmvatten produktion igång under natten (30/30 prio) och detta hände efter en vv period - vilket gör att jag misstänker att själva växelventilrn eventuellt kärvar (Don Pablos favoritventil).

Försökte göra lite varmvatten nu på morgonen och fick larm 229 dessutom (korta drifttid kompressor).

Är min teori att det kan vara växelventilen rimlig? Hur kan jag felsöka för att hitta felet och därmed få värme i huset?

UPDATE:

Har luftar systemet även och har ingen flöde i slingorna.

Har öppnat tagit bort kåpan på pumpen och sett att motorn verkar vrida växelventilen - så den verkar vara fine.

Däremot så lyser en röd lampa på cirkulationspumpen. Det låter som den försöker komma igång men kan ej. På skärmen står det "kalib" på hastighet väldigt länge. Sedan står det 70% fastän pumpen lyser rött. Är det så att.pumpen är körd? Den är snart 3 år gammal bara. Något annat jag kan testa? Läst om smutsfilter men vet ej vart dessa är samt om det har påverkan.

Har testat att tvångsstyra värmepumpen med att sätta cirkulationspumpen till 100% - dessvärre inget flöde i systemet. Trycket förblir detsamma - 1 bar. 
« Senast ändrad: 14 januari 2023, 13:14:50 av znac »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2023, 15:17:32 »
Är huset också 3 år gammalt? Då kan det vara så att värmesystemet inte blev ordentligt renspolat vid bygget och det är mycket partiklar i värmevattnet som får cirkulationspumpen att haverera efter bara ett par år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2023, 17:25:36 »
Är huset också 3 år gammalt? Då kan det vara så att värmesystemet inte blev ordentligt renspolat vid bygget och det är mycket partiklar i värmevattnet som får cirkulationspumpen att haverera efter bara ett par år.

Yes - 3 år gammalt snart. Tror du det är.pumpen som är trasig eller något igen att filter?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2023, 17:34:07 »
Säkert behöver eventuella smutsfilter rengöras, man behöver byta till nytt värmevatten i systemet samt skaffa en ny cirkulationspump. Vissa modeller av cirkulationspumpar kan dock gå att ta isär och rengöra om man är mycket händig.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2023, 10:08:11 »
Säkert behöver eventuella smutsfilter rengöras, man behöver byta till nytt värmevatten i systemet samt skaffa en ny cirkulationspump. Vissa modeller av cirkulationspumpar kan dock gå att ta isär och rengöra om man är mycket händig.

Om det skulle vara ett smutsigt filter blockerade verkligen flödet för både värmen och varmvattnet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2023, 10:15:14 »
Smutsfiltret, om det finns, sitter sannolikt på värmekretsen alldeles utanför F730.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2023, 11:19:18 »
Kommer ihåg när jag bytte pump, det var ingen rolig svart sörja som spolades ut när jag lät rörsystemet spolas rent, tror jag lät vattnet gå med högsta möjliga tryck från trädgårdsslangen i minst en halvtimme och sedan repeterade jag det en gång till innan jag kopplade in den nuvarande pumpen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2023, 11:40:34 »
Kommer ihåg när jag bytte pump, det var ingen rolig svart sörja som spolades ut när jag lät rörsystemet spolas rent, tror jag lät vattnet gå med högsta möjliga tryck från trädgårdsslangen i minst en halvtimme och sedan repeterade jag det en gång till innan jag kopplade in den nuvarande pumpen

Är det något man kan göra som lekman?

Jag kan ju se vattnet som går i slingorna - klart och oingen svart sörja. Vilken krets syftar du på? Har förstått det som att vattnet genom cirkulationspumpen är samma som går i slingorna.

Vet du vart smutsfiltret sitter?

Edit: Hottade och öppnade smutsfiltret till returledningen. Ser helt ok ut - se bild. Verkar som det är pumpen som sagt tack och hej. Hoppas nu att dessa inte är restade och kommer med sjuka leveranstider.
« Senast ändrad: 15 januari 2023, 12:17:51 av znac »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2023, 13:52:19 »
Det är ju jättedåligt om cirkulationspumpen har pajat efter bara 3 år. Undermålig kvalitet verkar det som men man vet ju inte hur vanligt det förekommer
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2023, 14:03:49 »
Kan bara instämma. Försökt att tvångsstyra pumpen - dra igång cirkulation men går icke - lyser rött och försöker starta.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2023, 05:16:01 »
kolla om du har tryck i expansionskärlet.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2023, 17:19:45 »
kolla om du har tryck i expansionskärlet.

Luftade lite och det var luft. Skall man ha ett visst tryck där? Hur ställer man in rätt?

Slutade med att cirkulationspumpen byttes och nu är allt frid och fröjd.  tummenupp

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2023, 18:58:57 »
Fick du på garanti?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2023, 20:37:40 »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #14 skrivet: 30 december 2023, 19:11:23 »
Nu har jag fått samma felmeddelande på min 3,5 år gamla F730 - högtryckslarm.

Alla termostater är som vanligt fullt öppna. Har avluftat systemet och har hyfsat nytt luftfilter i pumpen. Massor av luft in i pumpen också.

För att kontrollera smutsfiltret, är det bara att använda att hylsnyckel och ta bort detta ”bulthuvud” (vet inte vad det heter)? Finns det risk att det strömma ut vätska i massor när man gör det eller är det riskfritt? Utgår från att jag stänger av pumpen….

Vilka fler felorsaker som jag kan fixa själv kan finnas? Cirkulationspumpen lyser grön. Växelventilen verkar fungera som den ska utifrån vad jag kan bedöma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 674
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!