Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmeflyttare  (läst 9615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svempa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
värmeflyttare
« skrivet: 19 november 2005, 13:59:21 »
Pga souterränghus, valde jag, på rek, att installera 1 pump/våning. Med tanke på några inlägg, verkar det ha varit klokt. På övreplan skiljer det 0.3 grader, på undre plan skiljer det 2 grader. Differensen kom först vid minusgrader.
Men, på nedre plan har jag ett bågvalv, som verkar hämmande för cirkulationen. Har därför funderat på värmeflyttare typ Fresh. Någon som har liknande erfarenhet? Som löst det? Satt värmeflyttaren i över- eller nederdel av vägg?
Huset är byggt på sent 1970-tal, dvs mycket tätt, bara mek vent. Vi besvärades tidigare av mindre bra luft på nedre plan, detta har nu helt försvunnit. Installationen har inte gjorts av ek. skäl.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: värmeflyttare
« Svar #1 skrivet: 19 november 2005, 18:42:45 »
Köp i såfall en Pax 250 tyst och drar bara 4watt
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: värmeflyttare
« Svar #2 skrivet: 19 november 2005, 18:46:01 »
DEn kostar en slant tror jag. Vad kan man räkna med för kapacitet rent praktiskt?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: värmeflyttare
« Svar #3 skrivet: 19 november 2005, 20:03:04 »
En PAX fläkt i 200 serien kostar från ca: 700:- utan någon ibygd styrning till ca:- 1500:- för en värsting och den har en friblåsande kapacitet på 90m³/tim
PAX 900 ca: 35W friblåsning ca:200m³ ljud ca: 50db lite ljudligare än 200 serien pris ca1300:-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: värmeflyttare
« Svar #4 skrivet: 19 november 2005, 20:23:39 »
Jo men jag undrar med en pax200 (eller annan värmeförflyttare). Fungerar det i praktiken (räcker kapaciteten till). Händer det något

Utloggad svempa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: värmeflyttare
« Svar #5 skrivet: 20 november 2005, 12:01:36 »
Ett billigt fläktalternativ är samma typ som används i datorer, finns hos de flesta lågprisföretagen i varierande storlek, max 180kr. Finns även med reostat. Den flyttande kapaciteten räcker lätt. Har använt dessa i alla möjliga och omöjliga konstellationer.

Innan pumpinstallationen har jag stödeldat med ved. Problemet var trapphuset. Inte ens en byggfläkt, räckte till för att flytta mer än 1 grad till övre plan.
Jag har också funderat på ventilation i golvet mellan planen, längst bort från pumparna, för att få tryckutjämning.
Eftersom övre och nedre plan är mycket lika, frånsett bågvalvet, har jag dragit slutsatsen, rätt eller fel, att bågen är problemet.

Kärnan, som jag ser det, är i vilken höjd fläkten skall sitta. Detta i förhållande till hur pumpens luftcirkulation ser ut. Här har jag läst om att vingen skall peka både rakt ut och nedåt. Själv blev jag tillsagd, nedåt vid värme. Vad är rätt?

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: värmeflyttare
« Svar #6 skrivet: 20 november 2005, 12:22:21 »
. Här har jag läst om att vingen skall peka både rakt ut och nedåt. Själv blev jag tillsagd, nedåt vid värme. Vad är rätt?
Gissning vinge.  a:gl
Låg fläkthastighet: Snett ned.
Hög fläkthastighet: Rakt fram.

Utloggad svempa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: värmeflyttare
« Svar #7 skrivet: 20 november 2005, 13:52:36 »
Jag fick förklarat att hög vinge=ac. Efter att ha läst runt lite på forumet, får jag en känsla av att mycket är lite vagt. Många provar lite allt möjligt, men ingen verkar riktigt veta, åtminstone få. Man få labba lite från sin egen unika installation. Riktig uppfattning?

Utloggad Andy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vad vore livet utan snö och kyla?
SV: värmeflyttare
« Svar #8 skrivet: 21 november 2005, 19:40:18 »
Hej

Jag har satt en vanlig bordfläkt på golvet vid sidan av dörröppningen. Den är riktad så att den blåser in kalluft längs med golvet in i det varma rummet och trycker ut varmluft längst med taket. Funkar förvånansvärt bra. Kanske inte världens snyggaste men det ger bra snurr på luften.

//A
Sharp AY-XP12ER, 166 kvm i ett och ett halvt plan. Värmland. Direktverkande takvärme(!) Luftvärmeväxlare på vinden, Temovex 480.

Utloggad svempa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: värmeflyttare
« Svar #9 skrivet: 21 november 2005, 21:27:27 »
Tack för tipset. Lite förvånad över så stor tempdiff trots 2 st CKE. Har bestämt att även göra tryckutjämning i golvet. Odelat positiv är jag inte, det drar som bara den i rummen med pumparna. Ganska obehagligt, särskilt som rummen är gillestugan och "finrummet". Nu går det inte att ångra sig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: värmeflyttare
« Svar #10 skrivet: 22 november 2005, 07:52:06 »
Tack för tipset. Lite förvånad över så stor tempdiff trots 2 st CKE. Har bestämt att även göra tryckutjämning i golvet. Odelat positiv är jag inte, det drar som bara den i rummen med pumparna. Ganska obehagligt, särskilt som rummen är gillestugan och "finrummet". Nu går det inte att ångra sig.

De synpunkter du framför bör man nog vara beredd på innan man köper en luftvärmepump.

Visst värmer de, men de skapar även drag och ett visst oljud i de rum eller lokaler där de monteras.

Vet man med sig att man är känslig för drag och/eller buller kanske man skall titta på någon annan lösning för sin uppvärmning.

Eller i alla fall lägga stor vikt vid t.ex. hur mycket buller de olika tillverkarnas värmepumpar/modeller ger ifrån sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svempa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: värmeflyttare
« Svar #11 skrivet: 22 november 2005, 09:41:26 »
Det är sant, Rickard, men jag förberedde mig nog så gott jag kunde. Besökte goda vänner med, visserligen relativt nyinstallerade, pumpar. Adekvat info i denna djungel är inte lätt att få.

Att överhuvudtaget få en jämn värme i vårt hus, är ett problem sedan vi köpte det 1983. Med Frico´s mjukvärme blev det acceptabelt. Jag känner inte till om souterränghus är besvärligare än andra. Det som förvånar mig, är att jag inte kan hitta någon som satt in 2 pumpar. Mitt svar till försäljaren vid förslaget var:"Kan jag inte lita på din sakkunskap, kan vi inte göra affärer". De jag känner till här på orten, saknar i viss mån pump nr 2. Särskilt de med 1 1/2 planslösning.

Jag har verkligen svårt att sova till oljud, men pumparna hör jag inte ens om jag anstränger mig, läge 3 hittills. Däremot är pumparna installerade så att de blåser rakt mot sittgrupper, som i sig inte är möjliga att flytta i rummen. Det blir ändå status quo.

Tryckutjämningen jag framfört, som andra framgångsrikt genomfört, tror jag på. En gammal idé som aldrig blivit av. Tar emot att "göra hål" i golvet.

F.ö. visar väl detta livaktiga forum att många är lite rådvilla. Jag har faktiskt aldrig träffat någon som haft den teoretiska kunskapen. Dessutom skrev någon att man kanske måste tänka mer individuellt. Jag kommer verkligen att hänga kvar här pga alla fina tips och idéer.

Mvh

Svempa



Utloggad stefang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: värmeflyttare
« Svar #12 skrivet: 22 november 2005, 11:43:53 »
Jag tror enkla takfläktar som man kan köra åt olika håll skulle göra susen. Jag har själv två stycken i olika rum men bara behöver den ena när jag eldar i braskaminen, den sprider värmen i hela huset utan att man varken hör eller känner "drag" från den. (lägsta farten dessutom)

Utloggad rsoderberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: värmeflyttare
« Svar #13 skrivet: 22 november 2005, 14:58:13 »
Har också ett suterränghus men bara en pump i källaren, gillestugan som den sitter i är på 33 kvadratmeter och i övrigt så är det inte mycket till öppen planlösning.
Min granne har ett liknande hus fast med mycket öppnare planlösning än i mitt hus, den tidigare ägaren av mitt hus tog bort den mekaniska ventilationen 10 år innan jag köpte det. Vi har inga problem med luften inne, kanske beroende på att ett hus från 74 inte är så tätt utan det läcker väl lite här och där. Skillnaden mellan mitt och grannens hus är följande, i hans hus så är det stora problem att få värmen att sprida sig i huset men i mitt så fungerar det långt över förväntan.

Utloggad Znapper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Järfälla, Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Filten behövs inte längre :D
SV: värmeflyttare
« Svar #14 skrivet: 22 november 2005, 16:11:40 »
Så du tror att det är ventilationen det beror på?

Det kan ju förklara varför jag har så svårt att få upp värmen på övervåningen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4998.0.html
Dags för tilluftventiler .... eller?

« Senast ändrad: 22 november 2005, 16:15:23 av Znapper »
Panasonic XE12CKE. Hörnradhus på 133kvm i Stockholm. Direktverkande el avstängt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!