Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepump, trefas vs. enfas  (läst 1217 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mastiff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepump, trefas vs. enfas
« skrivet: 16 april 2023, 11:21:52 »
Har gett upp hoppet om att få ordning på vår gamla LVVP och står i begrepp att införskaffa en ny.

I dagsläget står valet mellan ”Panasonic WH-MXC09J3E8 monoblock T-cap 9 KW J-gen” och ”Panasonic WH-MDC09J3E5 monoblock 9 kW 1-fas”.

Men såsom rubriken anger funderar jag på vad (eller om) fördelarna är med en trefas VP jämfört med en enfas dito, utöver det mest uppenbara som att istället för att bara belasta en fas fördelas lasten på alla tre faser.

Tex., håller en trefas VP generellt längre? Är risken för ”störningar” på elnätet mindre (om nu en sådan risk finns)?

Då trefas varianten är närmare 20 000:- dyrare kokar det väl i slutändan ner till huruvida eventuella fördelar väger upp det högre priset eller inte.

Slutligen, då mina funderingar handlar om enfas vs. trefas valde jag att göra inlägget här och inte under ”Panasonic”, men är detta fel så ber jag om ursäkt och ber administratören att flytta inlägget…

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump, trefas vs. enfas
« Svar #1 skrivet: 16 april 2023, 11:40:32 »
1-fas frekvensomriktare tillverkas i större volymer internationellt och är klart billigare än 3-fas dito men kompressorn är densamma (3-fas). Livslängden på frekvensomriktarna borde vara densamma om motsvarande kvalitet på komponenterna har använts. Är det en väldigt stor värmepump med 1-fas kanske det inte finns möjlighet att ansluta till svenska elnätet där hushållen ju normalt har max 3 × 25 A och får betala kännbar årsavgift för huvudsäkringens storlek.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Värmepump, trefas vs. enfas
« Svar #2 skrivet: 17 april 2023, 08:18:53 »
Enfasabonnemang med 35 A huvudsäkring förekommer faktiskt i Sverige, men praktiskt taget aldrig till villor utan endast till lägenheter i miljonprogramshus där bara enfas är framdraget till varje lägenhet. Möjligen kan det ha funnits i något udda fall i t ex radhusområden också.

En teknisk fördel med en trefasmatad frekvensomriktare är att det blir mindre, och mer högfrekvent, "rippel" på mellanledsspänningen efter likriktarbryggan. Livet blir lättare för glättningskondensatorerna i DC-mellanledet och man kan vänta sig både att de håller längre och att omriktaren inte blir lika känslig som en enfasomriktare för åldrade kondensatorer.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump, trefas vs. enfas
« Svar #3 skrivet: 17 april 2023, 08:28:49 »
I dagens läge när vi eftersträvar så små huvudsäkringar som möjligt, för att få så billiga fasta abonnemangskostnader som möjligt så kan det bli lite "fel" att sätta in en stor förbrukar som bara går på en fas.
I databladet borde det framgå vad som är max effektförbrukning, dividera det med 230 V så ser du hur många Ampere den kommer att dra på en fas när den går på full effekt.
En 9 kW värmepump med COP 5.0 borde dra ca 1800 W på kompressorn, eller runt 8 Ampere på en säkring.
Om du har 20 A säkringar och lastbalanserar så du inte kör elbilsladdare eller motorvärmaruttag på den fasen så kan det kanske fungera, men med 16A säkringar blir det nog lite svårare.
Finns lastbalansering i värmepumpen, så att den kan varva ned om huvudsäkringen håller på att överbelastas så kan det fungera bra också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mastiff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump, trefas vs. enfas
« Svar #4 skrivet: 21 april 2023, 10:25:46 »

Först och främst, tack för goda råd/åsikter och ursäkta avsaknaden av response från mitt håll.

@Josth: OK, tack! Det förklarar ju (åtminstone delvis) även det högre priset för trefas maskinen. 

@torbjorn_forsman: Tack, risken för "rippel" var en av nackdelarna jag befarade skulle kunna komma med en enfas maskin. Har du någon uppfattning om hur mycket detta kan störa annan vanlig hushålls elektronik? Liten anekdot, jag kommer ihåg från när jag var liten att det alltid blev störningar på TV bilden när vattenpumpen gick, vilket väl egentligen inte var så bra, men det var bara så det var tänkte jag då...

@Rickard: Jo det är ju inte alltid helt lyckat med en storförbrukare på en fas om den måste samsas med andra förbrukare och fasens huvudsäkring löser ut i tid och otid.
Men då det projekt som står på tur för huset är att flytta elcentralen tänkte jag att man skulle kunna möblera om så att värmepumpen i princip får en fas för sig själv.
Idag har vi 20A huvudsäkringar och har väl räknat med att det ska räcka även fortsättningsvis.

Jag hade för mig att jag läst att rekommenderad storlek på säkring för enfas maskinen var 16A, men då samtliga svar på ett eller annat sätt omfattar storlek på huvudsäkring fick jag för mig att dubbelkolla detta och nu hittar jag inte denna uppgift. Inte heller tycker jag mig finna någon entydig uppgift för maxförbrukning.
I specifikationen (finns bifogad) hittar jag bland annat följande:
"Input power (Heat) 2,01 kW" och strax nedanför "Running and starting current (Heat) 9,3 A" vilket ju går ihop (230 x 9,3 = 2139) även om jag tycker att starting current rimligtvis måste vara betydligt högre än running current även om det skulle finnas någon "soft-start" eller dyl. på kompressorn.
Sedan blir det dock lite mer förvirrande då följande återfinns ytterligare lite längre ner,
"Current 1 17 A"
"Current 2 13 A"
Vad är Current 1 och 2?
Sedan blir det ännu mer förvirrande med "Indoor recommended fuse 30/16 A", då det är en mono-bloc så finns ju bara en uteenhet och även om det eventuellt finns en liten styrpanel att ha inomhus så bör ju denna inte behöva en 16 A säkring?

Missförstår jag vad som står i specifikationen och/eller kan någon bringa lite klarhet i vad som verkar rimligt?
"Input power (Heat) kW 2,01"  och "Running and starting current (Heat) 9,3 A" verkar ju vara det som är rimligt och stämmer ju ganska bra med vad Rickard uppskattade...

Tack på förhand!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump, trefas vs. enfas
« Svar #5 skrivet: 21 april 2023, 12:12:50 »
Enligt databladet verkar den ju ha en inbyggd elpatron på 3 kW?
Så det blir totalt ca 5 kW om den går, 21,7 A om jag räknar rätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mastiff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump, trefas vs. enfas
« Svar #6 skrivet: 23 april 2023, 14:51:10 »
Ja, men den är väl sannolikt bara till för att "toppa" lite när det är riktigt kallt (med sydsvenska mått mätt) eller om något fel har uppstått så att pumpen själv inte lyckas leverera rätt temperatur.
Tanken är att jag ska lyckas konfigurera systemet så att pumpens interna el patron kommer att vara "last resort" och bara hoppa in om allt annat skiter sig. I befintliga systemet finns redan en el patron på 9 kW som jag har gjort en timprisstyrning till (med låg tempvakt) och den tänkte jag ha kvar som backup om VP inte orkar. Finns även en vattenmantlad kamin i systemet som kommer kunna avlasta pumpen om behov finns.

Men som jag förstår det då så ska det inte vara några problem att köra en 9 kW enfas värmepump på en 20 A säkring (givet att det inte finns några andra stora förbrukare på samma fas)?


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump, trefas vs. enfas
« Svar #7 skrivet: 23 april 2023, 16:49:40 »
Din elspis är kanske trefas, även om nyare hällar ofta är tvåfas....men då är ju ugnen inkopplad över den tredje fasen...

Min fastighet med garage, verkstad, vp(trefas) klarar sig med 16A

Jag kommer inte köpa en enfas vp den dag min nuv maskin går sönder.....( den är ju bara 15 år, så den kanske håller många år till)
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!