Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat  (läst 1456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GIP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat
« skrivet: 14 november 2019, 11:51:13 »
Jag är total nybörjare när det gäller värmepumpar sÃ¥ svara gärna pedagogiskt  :)

Min Daikinpump installerades för ca 3 månader sedan.

Det enda jag fick veta var att de enda inställningar jag behövde göra var "Nuvärde" och "Börvärde".
Trots att jag höjde börvärdet till 25 grader fick jag inte upp värmen i huset till mer än 19,5 grader.

Installatören kom hit och höjde den undre gränsen Tt från 25 till 32 grader. Den övre gränsen är satt till 58 grader.
Gränserna för utetemperatur Ta är -20 till +15.
Det har hjälpt en del men jag är ändå inte riktigt nöjd.

Igår kväll blev här plötsligt 21,5 grader från att ha legat på ca 20 (börvärde 22), och pumpen började väsnas mer än vanligt när utetemperaturen sjönk till -2 grader. Pumpen står i källaren och innegivaren finns i vardagsrummet.

De värde jag avläste idag är följande:
Rumstemp 21,5
utetemp  5,8
Varmvatten 49,2
Framledning 38,7
FL värmeväxlare 39,1
Returledning 31,9
Köldmedie 35,6
Flöde 7,91 l/min
Inkommande köldbärare 5,2
utgående köldbarare 3,7

I morse när jag avläste värdena låg framledning och returledning på ca 10 grader lägre temperatur. Av vilken anledning vet jag inte.

När jag läser på kgkarlsson.se för optimal inställning av värmekurvan står det följande:

"maximal tillåten returtemperatur för värmesystemet ställas in enligt följande: Tag skillnaden mellan framlednings- och returledningstemperatur och dra detta värde från 55°C.

Exempel: Framledningstemperatur = 42°C Returledningstemperatur = 38°C, (kan avläsas med hjälp av handterminal för Villa), medför en skillnad, delta, på 4°C. Detta innebär att maximal tillåten returtemperatur ska inställas på 51°C."

Ska detta värde, som jag förmodar är det högsta värdet på Tt-skalan, ställas in vid 0 grader utetemp?

Finns där annat som ni anser jag borde ändra och i så fall varför?

Som sagt, jag är novis så jag är tacksam för så enkla svar som möjligt.

Tack på förhand.






Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat
« Svar #1 skrivet: 14 november 2019, 12:12:01 »
"maximal tillåten returtemperatur för värmesystemet ställas in enligt följande: Tag skillnaden mellan framlednings- och returledningstemperatur och dra detta värde från 55°C."

När man dimensionerar värmepumpar brukar man ofta utgå ifrån att framledningstemperaturen till värmesystemet behöver vara 55 grader när det är som allra kallast på vintern = DVUT, som står dimensionerande vinterutetemperatur. Då antar man också ofta att returtemperaturen är 45 grader som alltså skulle vara max. Många anser att en diff på 7-8 grader är det optimala för en värmepump och då skulle max returtemp tillåtas bli ca 48 grader.

Tänk på att alla termostater i huset ska stå på max när man håller på att prova systemet för att bl.a. ställa in bästa värmekurvan.
« Senast ändrad: 14 november 2019, 12:33:12 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GIP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat
« Svar #2 skrivet: 14 november 2019, 12:24:23 »
Tack för svar.
Då undrar jag om jag ska låta den inställning på 58gr (Tf) vara kvar eller menar du att jag ska sänka maxtemperaturen på värmeskalan enligt det resonemanget som jag läste av kgkarlsson? Då blir det i mitt fall 55-7grader=48 grader?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat
« Svar #3 skrivet: 14 november 2019, 12:37:13 »
Om max framledning står på 58 grader så kan den stå kvar där, åtminstone tills man vet mer vilken temperatur som behövs i ert hus vid DVUT som för Stockholm är omkring -17 celcius. Som du skrev bör man då också tillåta att returtemperaturen kan bli upp till 51 grader. Verkningsgraden minskar med högre framledningstemperaturer men sedan beror det på hur husets värmesystem (eventuell golvvärme, luftvärme eller radiatorer) är dimensionerat temperaturmässigt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GIP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat
« Svar #4 skrivet: 14 november 2019, 12:53:16 »
Huset har 16 radiatorer men ingen golvvärme. En luftvärmepump finns som jag installerade förra året när den gamla värmepumpen inte fungerade korrekt.
Kruxet är när jag stödvärmer med luftvärmepumpen stänger den nya Daikonpumpen ner helt. Då tar det tid innan Daikinpumpen startar igen och kör igång. Det hinner bli kallt.
Jag upplever samma sak utan att jag använder stödvärme. När Daikinpumpen har nåt nära nog börvärdet, stänger den av helt och hållet, elementen blir kalla och det tar tid att få upp värmen i rummen igen.
Går det att åtgärda med inställningar?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat
« Svar #5 skrivet: 14 november 2019, 13:24:32 »
Ja precis med rumsgivare och stödvärme från en luftluftvärmepump blir det så att Daikinpumpen stänger ner helt när det blir varmare än det ska. Är det inte bättre att stänga av luftluftvärmepumpen helt nu? Sjövärmepumpen är lika effektiv, särskilt när det blir kallare ute. Daikinpumpen kan gå ner lågt i effekt på dess inverter har jag sett så den borde inte stanna helt om det inte är ganska milt ute. Finns kanske parametrar man kan justera men tyvärr kan jag inte Daikin så bra. Normalt kan äldre traditionella on/off värmepumpar starta ca 2 ggr/timme, dvs gångtid 30 min följt av 30 min vila. Även för varvtalsreglerade värmepumpar blir det så när deras lägsta effekt underskrids vid milt väder.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat
« Svar #6 skrivet: 14 november 2019, 14:47:41 »
OM du hela tiden har för kallt skall du normalt justera upp offset-värdet.
Har du en länk till den manual som gäller för din värmepump kan jag se om jag kan hitta nåt vettigt att skriva.
Tt hittar jag i vart fall inget om i den manual jag hittade på nätet.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GIP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat
« Svar #7 skrivet: 14 november 2019, 15:50:14 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat
« Svar #8 skrivet: 15 november 2019, 08:39:56 »
Hej.

Se till att du valt 3.1.1.1 till:
▪ Väderberoende (Std.)
Framledningstemperaturen följer
en bestämd värmekurva.

Att den "skramlar och lever om mer" när det blir kallare ute beror nog på att kompressorn varvar upp.

Att det blev varmare inne när det blev minusgrader ute indikerar att du har en tillräckligt hög inställning på Tt, kanske skulle du först prova att öka:
▪ [01-01]Hög utomhustemp 10°C ~ 20°C (Std. 15°C)
Från 15 grader till 18 grader.

Kontrollera också så att:▪ [01-03] Framledningstemp vid varm utetemperatur 15°C ~ 37°C (Std. 25°C)
Verkligen står på 25 grader.

Om det inte hjälper, fortsätt höja värdet undre gränsen Tt tills du får tillräckligt varmt inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GIP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Sjövärme inställning värmekurva och annat
« Svar #9 skrivet: 26 november 2019, 11:07:12 »
Tackar för svar igen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!