Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 3 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 01 november 2020, 18:16:49 »

Uppdatering:

Nu är mjukstarten bytt och pannan har gått problemfritt i 5 dygn. Förhoppningsvis är problemet löst!
Tack för hjälpen och alla konstruktiva tips :)
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 27 oktober 2020, 17:31:42 »

Nyp ihop själva öglorna lite, det är dom som blir lösa, inte på bredden, på platten
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 27 oktober 2020, 15:52:26 »

Ena kompressorkabeln har hoppat av igen! Tänkte nypa fast den med en tång. Nyper man på kortsidan eller långsidan för att få den att fastna bättre?
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 23 oktober 2020, 12:20:11 »

Påverkar mjukstarten hur kompressorn låter innan avstängning, är den även en "mjukavslutare"?
Svar, Ja. Du har vred för ramp start, 3.5s och vred för ramp stop, 4.0s

Kan ljudet ändras under drift (mitt mellan start/stopp) också?
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 23 oktober 2020, 08:50:19 »

Påverkar mjukstarten hur kompressorn låter innan avstängning, är den även en "mjukavslutare"?
Svar, Ja. Du har vred för ramp start, 3.5s och vred för ramp stop, 4.0s
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 23 oktober 2020, 05:43:20 »

Mest troligt något problem med mjukisen, då du hade lös kabel på kompressor, har säkert legat och glappat. Har den en gång börjat strula är det lika bra att byta. Smart att ta ny kontaktor också ! =)
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 22 oktober 2020, 22:57:43 »

Man vet aldrig med elektronik, du kan ha rätt med värme. Jag kan teoretiskt tänka mig att den stannar på två faser. Min stannade med ett mjukt hackande ljud, som om man stängde av tändningen på en stor gammal motor.
Klokt beslut att byta. Jag har själv förbrukat två mjukstarter samt lagat en med nya komponenter. Dålig kontakt vid anslutning ger gnistbildning = trancienter = trasig mjukstart

Påverkar mjukstarten hur kompressorn låter innan avstängning, är den även en "mjukavslutare"?
Kan mjukisen göra att kompressorn låter konstigt i vissa perioder?
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 21 oktober 2020, 20:11:02 »

Man vet aldrig med elektronik, du kan ha rätt med värme. Jag kan teoretiskt tänka mig att den stannar på två faser. Min stannade med ett mjukt hackande ljud, som om man stängde av tändningen på en stor gammal motor.
Klokt beslut att byta. Jag har själv förbrukat två mjukstarter samt lagat en med nya komponenter. Dålig kontakt vid anslutning ger gnistbildning = trancienter = trasig mjukstart
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 21 oktober 2020, 19:40:40 »

Ny mjukstart och kontaktor beställda :)
Det låter annorlunda när kompressorn slår av, de är det ett betydligt hårdare (typ metallisk klang) ljud än när den startar!
Vad som är konstigt är att den har nu gått utan problem i 24h med öppen låda och mjukstarten hängandes i luften.
Kan det vara så att någon komponent på mjukisen blir för varm när den sitter på sin plats men att det är så pass på gränsen att den klarar det när den hänger fritt?
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 21 oktober 2020, 19:05:41 »

Om man har mjukstart jobbar inte kontaktorn speciellt mycket och jag antar att den ej brummar. 
Har funderingar kring mjukstart. Som du vet, så tvekar kompressorn igång ganska mjukt och stannar som en tändkulemotor. Är det samma ljud som tidigare under start och stopsekvensen. Om ej kan mjukstarten krångla.
Princip för denna mjukstart: En fas går direkt förbi. De andra två fasernas sinuskurva släpps på mer och mer via en triac under startsekvensen. När denna är avklarad, kopplas triacen förbi av ett intern relä på varje fas.
Jag bara funderar på vad som händer om en triac inte funkar alls och den går direkt på förbikopplingsreläet efter ca 2 sek. Men detta fel borde låta mycket annorlunda och att kompressorn ej roterar före det att grön lysdiod (tror det är grön) med kontaktsymbol lyser.






Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 21 oktober 2020, 09:40:59 »

Lösa stift på kompressor är inte ovanligt. Kolla alla stift och nyp åt dom lite, kolla även alla anslutningar på mjukstart m.m. de sitter också med kabelskor. Kan vara lösa sttift som gör att kompressor låter olika, den kan tappa en fas eller få dålig kontakt. Mjukstartkortet är en lågoddsare på dessa modeller av pumpar,  har du lätt att få tag i en kontaktor så byt ut mjukstarten mot den, kör några dagar, funkar det då, så kan du beställa en ny mjukstart

Kontakterna på kompressorn sitter nu fast. Intressant är att nu efter senaste larmet hänger mjukstarten fritt och lådan är öppen. Av någon anledning har den nu inte larmat sen tidigt igår kväll!
Kan det vara så att mjukstarten har blivit värmekänslig med tiden eller är det troligare någon glappkontakt? Jag har känt igenom kablarna och återdragit skruvarna jag kommer åt. Är det vits att byta kontaktor också om man byter mjukstarten?
Jag har en lokal firma som har mjukstarten på hyllan för 1492 + moms.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 21 oktober 2020, 05:44:57 »

Lösa stift på kompressor är inte ovanligt. Kolla alla stift och nyp åt dom lite, kolla även alla anslutningar på mjukstart m.m. de sitter också med kabelskor. Kan vara lösa sttift som gör att kompressor låter olika, den kan tappa en fas eller få dålig kontakt. Mjukstartkortet är en lågoddsare på dessa modeller av pumpar,  har du lätt att få tag i en kontaktor så byt ut mjukstarten mot den, kör några dagar, funkar det då, så kan du beställa en ny mjukstart
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 20 oktober 2020, 22:53:27 »

Bra att du hittat lös tamp. Som jag nämnt tidigare, detta är ej ovanligt. Troligtvis är det felorsaken. Lös tamp leder till att motorskydd löser ut. Låt pannan gå ett tag så vet du om en vecka om du hittat felet.
Inom industrin rekommenderar man generellt efterdragning av plintar på utrustningar efter 1 år.
En bättre mjukstartare är Carlo Gavazzi RSE4012-B, men dessa är dyra för privatpersoner utan företagsrabatt. Ca 2600 kronor + frakt. Du kan söka på nätet så hittar du ett antal leverantörer. Även denna går sönder och är för övrigt samma som Nibe använder i vissa äldre modeller. Ett problem som jag kan se från dina bilder är att det verkar trångt. RSE4012-B är 100 mm hög från DIN skenan.

Det var inte problemet, pannan gick i 10 timmar sen löste motorskyddet ut återigen!
Kan den lösa tampen ha orsakat att något gått sönder i elektoniken?
Det sitter ett Carlo Gavazzi i nu.
Kompressorn ändrar ljud emellanåt och får ett lite brummande ljud, kanske den håller på att ge sig i alla fall >:(
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 20 oktober 2020, 18:06:54 »

Bra att du hittat lös tamp. Som jag nämnt tidigare, detta är ej ovanligt. Troligtvis är det felorsaken. Lös tamp leder till att motorskydd löser ut. Låt pannan gå ett tag så vet du om en vecka om du hittat felet.
Inom industrin rekommenderar man generellt efterdragning av plintar på utrustningar efter 1 år.
En bättre mjukstartare är Carlo Gavazzi RSE4012-B, men dessa är dyra för privatpersoner utan företagsrabatt. Ca 2600 kronor + frakt. Du kan söka på nätet så hittar du ett antal leverantörer. Även denna går sönder och är för övrigt samma som Nibe använder i vissa äldre modeller. Ett problem som jag kan se från dina bilder är att det verkar trångt. RSE4012-B är 100 mm hög från DIN skenan.
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 20 oktober 2020, 12:44:26 »

Köp då inte en mjukis av  s.k orginal , det är skräp. Köp en riktig som håller. det ser ut att vara en montageskena som den sitter på och då alla nya elektriska tillbehör är gjorda för att snäppa på en dito, sen det med kontaktor och motorskydd går det att ha vilket fabrikat som helst, bara se till att värden och spänning är rätt, jag har en ABB ( finns andra  fabrikat ) som har suttit i 20 år nu till  en 9 kw kompressor.

Var köper man en av bättre kvalitet?
Jag kan ha hittat felet. Vid inspektion av kompressorns anslutningar visade det sig att en av de tre satt väldigt löst! Den är nu på plats och den verkar pumpa på.
Ibland kan kompressorn ge ifrån sig ett lite brummande ljud, är det något man bör oroa sig för?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 oktober 2020, 15:48:59 »

Köp då inte en mjukis av  s.k orginal , det är skräp. Köp en riktig som håller. det ser ut att vara en montageskena som den sitter på och då alla nya elektriska tillbehör är gjorda för att snäppa på en dito, sen det med kontaktor och motorskydd går det att ha vilket fabrikat som helst, bara se till att värden och spänning är rätt, jag har en ABB ( finns andra  fabrikat ) som har suttit i 20 år nu till  en 9 kw kompressor.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 19 oktober 2020, 12:27:42 »

Jag delar DonBablo's inställning. Man kan felsöka i evighet, men resultatet kommer med stor sannolik leda till samma åtgärd. Att byta både kontaktor, motorskydd och mjukstart är klokt. En sliten kontaktor kan knäcka mjukstarten.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 19 oktober 2020, 05:45:31 »

köp ny kontaktor, motorskydd och mjukstart, är nästan säker på att det är mjukstarten 718078 som är trasig om den bara löser ibland
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 18 oktober 2020, 22:29:33 »

25focus har helt rätt. Eftersom det verkar vara flatstift på in och ut, kan man sätta in denna detalj https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/forgreningslister-10-st-2000018397  som överkoppling istället för mjukstarten. Slipper då klippa och använda sockerbitar. En för varje fas, tredje fasen går direkt, så den kan du glömma.
Inga problem att köra utan mjukstart.
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 18 oktober 2020, 19:25:27 »

Aha jag tror att jag fattar. Mjukstarten sitter mellan kompressorn och motorskyddet? Genom att koppla ur de som förbinder mjukis med kompressor och sammankoppla de kopplingar som kommer från kompressorn med korrekt färg på motorskyddet så kringgår jag mjukstarten?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 oktober 2020, 19:08:08 »

Genom att förbinda dom ledningar  som kommer från MSK till dom som går till kompressorn, eftersom det är stickkontakter på mjukisen så går det inte utan att klippa ledningarna och skarva med något ( sockerbitar)  är lämpligt då det är lätt att koppla ihop ledningarna igen.
Det är stick på mjukisen , koppla ihop dom på ena sidan med dom på andra sidan, då kommer mjukisen att häng i luften och inte vara med. Bara att koppla färg mot färg.
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 18 oktober 2020, 18:15:46 »

Ursäkta jag menade såklart mjukstartsreläet och inte motorskyddet :o
Hur kopplar jag enklast förbi mjukstartsreläet?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 oktober 2020, 17:37:34 »

Motorskyddet ska inte kopplas förbi endast mjukisen,  då kommer kompressorn att starta med ett ryck men gör inget , den tål det. Den mjukisen har ingen styrning utan går igång när kontaktorn slår och är en snik med styrning på 2 faser,  normal konstruktion. Kom tillbaka med vad som händer.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 18 oktober 2020, 17:34:29 »

Jag skulle undvika att koppla förbi motorskyddet. Har du verkligen fel i exempelvis mjukstartaren leder det till att du bränner kompressorn motor.
Men vill du absolut veta, på motorskyddet går det in brun svart grå tamp på 2, 4 och 6.
Lossa motorskyddet genom att lossa plint 2, 4 och 6 på kontaktor. Ryck ut motorskydd, det går med stift in i kontaktorn, och lägg in brun, svart och grå direkt på kontaktorns plint 2, 4 resp 6. Låt samtliga övriga tampar sitta kvar. Ingen el till panna när du utför detta!
Nu gäller babysitting. Skulle du testköra utan skydd, och märker minsta lilla missljud eller förändring i kompressorljud, gäller det att stoppa!  Men då vet du att det troligtvis är mjukstarten. Jag skulle aldrig själv låta den gå på detta sätt utan konstant närvaro, men det är en felsökningsmetod.
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 18 oktober 2020, 16:53:39 »

För mig ser det där ut som en helt vanlig kontaktor under motorskyddet.
Vad jag menar är att med totalt garanterat frånslagen panna kan det vara bra att återdra samtliga plintar på exempelvis denna kontaktor.
Men visst, är en TRIAC sönder på mjukstarten, så kommer motorskyddet att lösa ut.

Jag testar det!
Hur kopplar ja enklast förbi motorskyddet om det inte skulle vara någon lös plint på kontaktorn?
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 18 oktober 2020, 16:19:29 »

För mig ser det där ut som en helt vanlig kontaktor under motorskyddet.
Vad jag menar är att med totalt garanterat frånslagen panna kan det vara bra att återdra samtliga plintar på exempelvis denna kontaktor.
Men visst, är en TRIAC sönder på mjukstarten, så kommer motorskyddet att lösa ut.
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 18 oktober 2020, 11:39:20 »

Under motorskyddet sitter mjukstarten.
Lyckades inte bifoga två bilder i samma post.
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 18 oktober 2020, 11:38:32 »

Bild på motorskyddet.
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 18 oktober 2020, 10:55:15 »

Jag vågar nog inte vara och pilla vid kontaktorn eller mjukstarten när den är igång. Är inte helt ohändig men har bara tillgång till basic multimeter.
Går det på något enkelt sätt att koppla förbi mjukstarten och se hur den uppför sig då?
Pumpen startar ju och går men det är som att den inte stänger av sig själv utan att den går tills det att MS löser ut! Jag läste i en annan tråd
att det kan bli så om mjukstarten är trasig så att pumpen fortsätter att gå och inte fattar när den ska slå ifrån.

Har varit och känt på sladdarna och de verkar sitta, även skruvarna verkar sitta bra.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 18 oktober 2020, 08:56:41 »

Ett motskydd är inget under av kvalitet eller precision. Det behövs i princip att en fas faller bort totalt för att det skall lösa ut. Det är ej heller ovanligt att det i sig själv blir dåligt och löser av misstag. Lite spänningsfall löser vanligtvis ej ett motorskydd, det är ett fasbortfallsskydd.
Däremot den erfarenheten jag har av Nibe är att det är inte ovanligt att någon plint eller anslutning har blivit lös, eftersom koppar flyter. Då gäller efterdragning. Detta kräver naturligtvis erforderlig kunskap, d.v.s. total frånkoppling av panna genom att lossa säkringar och därefter säkerhetskontroll att spänning verkligen är borta.
Att därefter efterdra plintar i kontaktorer, motorskydd, inkommande plint, frånskiljare före panna m.m. Lösa plintar kan medföra den tidsfördröjning du talar om, eftersom den dåliga plinten blir varm, och långsiktigt kan detta även lösa motorskydd.
Själv hade jag problem med lös plint i säkringscentralen, som skapade problem.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 17 oktober 2020, 23:45:10 »

Har du möjlighet att mäta spänningsfall över kontaktorn och mjukstarten medan den går?
Skrivet av: Jeppson77
« skrivet: 17 oktober 2020, 22:20:59 »

Hej!

Jag är ny på det här med värmepumpar och på forumet. Jag har en Nibe fighter 1135 8kw som har börjat att lösa ut motorskyddet.
Den går i ca 30-45min efter omstart för att sedan lösa ut larmet igen. Om jag förstått det rätt så är den troligaste orsaken spänningsfall på en av de tre faserna?
Vore tacksam för goda råd.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!