Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Formel för max kopplingsdiff?  (läst 1189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marr1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Formel för max kopplingsdiff?
« skrivet: 05 januari 2011, 11:00:07 »
Någon som har den exakta formeln för hur pumpen räknar ut max kopplingsdiff vid ett givet tillfälle?

Har sett följande formeln här på forumet: (max/min)/((tid/60*(1/k)+1)+min Edit: fel, se nedan

Denna stämmer dock inte vid tid = 0, då reduceras formeln till max/min + min.

I manualen för min HE finns exempel på max kopplingsdiff som funktion av tid när max = 16, min = 4, och k = 10. Dessa är

TidKopplingsdiff
016K
214K
512K
1010K
149K
208K

Edit: Formeln ska vara (max-min)/((tid/60*(1/k)+1)+min, fanns i detta inlägg http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9510.msg90681#msg90681

Edit 2: Har gjort lite diagram för olika värden på max/min/k, sidan finns här om någon är intresserad https://spreadsheets.google.com/pub?key=0At8PgSlBFK_sdGlBNlEyNkVlVmtvWEZFLTBlMjh0VlE&hl=sv&single=true&gid=0&output=html.

Värt att notera att ju längre tid kompressorn går, desto mindre roll spelar tidsvärdet, då är det i princip bara min-parametern som spelar roll.
« Senast ändrad: 05 januari 2011, 11:29:18 av marr1977 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!