Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi vs Panasonic  (läst 915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi vs Panasonic
« skrivet: 25 februari 2024, 12:32:46 »
I samband med att jag ringt runt och letat inverterkort till min Mitsubishi FH35 så har jag fått följande synpunkt från ett par installatörer:
-för ~10 år sedan hade Panasonic problem med elektronik/inverterkort och fick delvis dåligt rykte.
Mitsubishi med snygg design, bra kvalitet på plast i innedelar och välbyggda maskiner vann marknadsandelar.
Nu har det vänt. Panasonic har färre fel på inverterkort och verkar ha löst sina tekniska problem. I Mitsubishi dyker nu samma typ av elektronikproblem upp som Panasonic hade förr i tiden.

Min egen begränsade erfarenhet säger samma sak. Jag hade massor av knepiga glapp och elfel på en Panasonic från ca 2006. Den började krångla efter 5 år och var ett ständigt problem under 5-6 år innan jag till slut gav upp.
Men jag vill höra vad de som jobbar med detta tänker, enstaka privatpersoners erfarenhet säger inte mycket om trender…

Ergo: vill man ha en maskin som funkar länge och problemfritt så är Panasonic bästa hästen att satsa på numera.

Nån av er installatörer som vill kommentera detta?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2024, 15:53:10 »
Är det Mitsubishi Electric eller Mitsubishi Heavy som skulle ha dom problemen med luftvärmepumpar?
När det gäller Mitsubishi Electric så är det sjukt lite problem med några inverterkort men hur det är med Heavy har jag inte en aning om.

Panasonic hade den kända felkoden H16 och fläktmotorproblem men det var för nästan 20 år sedan.
För ett gäng år sedan hade dom problem med att spolen till fyrvägaren stack och kunde ta med sig kortet .

Vilket märke idag som kommer hålla längst är det inte någon som har en aning om utan folk sitter bara och gissar , viktigt då att tillverkaren/generalagenten sköter det bra om något skulle strula.
Större chans att service/support inkl reservdelar finns tillgängligt om man har en luftvärmepump från någon av dom stora kända drakarna.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2024, 18:46:20 »
Mitsubishi Electric är det jag frågat om. Jag tycker generellt reservdelar till Electric är fullständigt löjligt prissatta.

I Sverige kostar inverterkortet till FH35 9000kr och inte tillgängligt, i Norge 6500kr och snabbt tillgängligt. Jag vill minnas att fläktmotorn i utedelen var svindyr när den gick sönder för några år sedan. Även då fick jag som tur var tag på en begagnad.

Men i princip har du ju rätt, och det är ju inte minst viktigt att det finns delar under garantitiden så man snabbt får service.

Jag tycker dock att det är konstigt att jag hör från flera norska Mitsubishi Electric installatörer om skumma problem med inverterkort. Undrar om skillnad i elnäten kan spelar en roll om de enligt vad jag nu hör krånglar i norge men inte i sverige…

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2024, 21:02:03 »
Borde inte vara någon skillnad på nätet och det borde finnas duktigt spel på vad dom klarar då flera modeller marknadsförs i hela Europa.
Dålig koll på om andra länder tillhandahåller andra modeller och det är dom som strular.
FH har jag sålt många av då dom fanns under rätt många år , självklart finns det maskiner det varit något knas med men det var oftast knäppande plast på vänster sida och väldigt få inverterkort eller fläktmotorer som du verkar ha drabbats av.

Lite svårt att tro att inverterkort inte finns tillgängliga på lagret i Örebro då dom har sjukt mycket grejer och frågade om en fläktmotor i förra veckan till en 16 år gammal modell och den fanns på lager i Sverige.
Ska ringa och kolla imorgon om jag kommer ihåg av ren nyfikenhet.

Priser på reservdelar är galet dyra men tycker dom är det till dom flesta märken men kanske finns någon tillverkare som har vettigare priser.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2024, 10:02:13 »
Kretskort fanns på lager och verkar ha funnits tidigare också så vet inte vart du frågar.
Prislappen på ett kort kanske du fick pris på 9000:- installerat och klart för det är inte summan för ett kort
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2024, 10:53:50 »
Rent generellt kan man väl säga att kretskort och fläktmotorer är så pass dyra att ingen vettig människa lägger ned de pengarna på en luftvärmepump som börjar närma sig 10 år eller mer.
Det lär bara dröja något enstaka år innan nästa dyra del går sönder.
I en perfekt värld skulle det finnas fläktmotorer att byta för under 1000 kr, mer borde de absolut inte kosta, men nu verkar ju detta inte vara en bransch där någon enda aktör verkar vilja konkurrera på allvar, på reservdelar i alla fall.
Det ska gudarna veta att det måste tillverkas fläktmotorer i miljontals varje år, så de kostar nog inte många kronor att tillverka.
Kretskort kan vara olika för olika marknader, så där kan nog utvecklingskostnader och lagerkostnader göra att priserna drar iväg ordentligt.

För oss som säljer och installerar nya maskiner är det inte så kul att åka ut på felsökning på den 5-10 år gammal värmepump där fläktar eller kretskort gått sönder, det är så pass dyrt att reaperara att i vart fall vi egentligen inte vill befatta oss med det.
Visst, det händer ju rätt ofta att det bara är en trasig tempgivare, eller nåt annat som är billigt och enkelt att fixa, men är det fyrvägsventil, kretskort, kompressorn, expansionsventil eller fläktmotorer så är det i regel så dyrt att tidskrävande att reparera att det är mer eller mindre oförsvarbart.
Vi brukar rekommendera att denna typ av kunder köper nytt, eller tar in synpunkter och förslag från någon annan än oss.
Ingen gladare än jag som någon tog sig an att reparera gamla luftvärmepumpar billigt.
Skulle man verkligen lägga manken till, samla på sig begagnade skrotade maskiner och så vidare vore det säkert inte omöjligt hanka sig fram på nåt sånt.
Att lära sig vad på kretskorten som går sönder kanske också är rätt enkelt, ofta är det ju samma saker som går på alla kretskort.

Men, som det är just nu så är det inte bara dyrt, det är inte heller alltid så enkelt att vara helt säker på att den åtgärd man gör löser (alla) problemet - så det kan stå oss dyrt att byta dyra delar som inte löser problemet heller.
Och man kan få missnöjda kunder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2024, 15:21:43 »
Det var i en annan tråd här i forumet som hänvisade till
https://jsenergi.com/kretskort-utedel-inverter-pcb-e2208r451.html

Då, för några veckor sedan, så var den listad som slut.

Så, priset där är utan installation.
Vilket var ert pris, stämmer det norska priset jag fick på 6500kr?

Jag resonerar så här: en nyinstallation kostar ca 25000kr. Med en livslängd på 12 år blir det 2000kr/år.
Det betyder att jag med en investering på 2500kr för ett begagnat kort behöver drygt ett år livstidsförlängning för att det skall ha lönat sig.

9709 kr lönar sig säkert inte för det är osannolikt att pumpen håller 5 år till, då skulle den vara 17 år gammal.

Det tar ju snabbt en timme för felsökning+beställning av del+ en timme för byte av kortet och kontroll + restid så nästan omöjligt att hitta ekonomi i byte för en installatör.

Men, för oss hemfiffare vore det ju guld om priserna var lite mer vettiga…

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2024, 16:54:00 »
Ok, uppfattade det som att du hade kollat tillgången från Mitsubishi Sverige och inte mot en postorderfirma vilket inte är samma sak.
Du kan troligen hitta en återförsäljare som kan sälja ett kort för 6500:- , alla återförsäljare får sätta sitt eget pris .
Billigast är det förmodligen via eBay någonstans i Europa.

Hur länge en luftvärmepump håller är omöjligt att svara på men äldre än 17 år är det många som är.
Mitsubishis FD serie som är föregångaren till din modell tror jag började installerad 2007 så till och med tidigt monterade sådana är redan uppe i 17 år.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Smurfetta

  • Gäst
Smurfetta
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2024, 09:37:47 »
Fläktmotor för 9000kr är troligtvis ändå en ren förlustaffär för en generalagent som ska lagerföra en handfull av dessa per år.
Samma som i bilbranschen; material med god åtgång (motoroljor, filter etc.) blir det god konkurrans och prispress på, specialdelar säljs däremot på ren goodwill mot förlust, då det går ett fåtal per år.
Det ät baksidan med den kvalitetsnivån vi har på avancerade produkter idag jämfört med för 40år sedan. Då var en bilägare alltid en hobbymekaniker.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2024, 09:54:05 »
En fläktmotor kostar nog ca 2500:-
Ett kort för ca  6500:- eller en fläktmotor för ca 2500:- är rätt säkert prissatta för lÃ¥ng lagerhÃ¥llning och även med nÃ¥gon procentsats för att dom förblir hyllvärmare innan dom kasseras efter x antal Ã¥r och inräknat är dÃ¥ delar som gÃ¥r pÃ¥ garanti och goodwill.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2024, 15:58:53 »
Den äldsta luftvärmepump jag har i drift nu, en Argo, är 20 eller 21 år gammal vid det här laget. Visar inga direkta ålderskrämpor men har haft en del småfel under årens lopp.
Foma (Amitime)-värmepumparna från 2006-2008 är kasserade vid det här laget, ständigt problembehäftade (sämsta sortens lågpris-Kina-prylar från 00-talet) och vad som slutligen gjorde det omöjligt att hålla dem vid liv var att alla kopparrör blev spröda med tiden och det uppstod sprickor och läckor än här och än där.
Jag vet av flera "märkes" - luftvärmepumpar från tidigt 00-tal (Panasonic, Mitsubishi Electric, Sanyo m fl) som fortfarande går utan minsta problem, en eller annan trågvärmekabel kan ha gått sönder eller kopplats ur och några av dem har fått en kylmediepåfyllning.

När det gäller att Mitsubishis inverterkort krÃ¥nglar i Norge men inte i Sverige sÃ¥ har jag inget svar pÃ¥ hur just den tillverkaren har konstruerat dem.  Men om man ser pÃ¥ hur t ex Foma's inverterkort och kommunikationen mellan ute- och innedel är gjord, sÃ¥ har konstruktören helt klart räknat med att den ena ledaren i 230 V-matningen ska vara nolla och alltsÃ¥ normalt i stort sett inte ha nÃ¥gon potentialskillnad mot skyddsjord. Förväxlar man fas och nolla pÃ¥ en sÃ¥dan värmepump sÃ¥ gÃ¥r (vanligtvis) inget sönder, men datakommunikationen mellan ute- och innedel kan störas och överspänningsskyddet (Ã¥skskyddet) fungerar inte som avsett, det kan fÃ¥ läckström sÃ¥ det löser ut jordfelsbrytare med tiden. I det norska 3 x 230 V-nätet, ligger ju lasterna anslutna mellan tvÃ¥ faser, sÃ¥ den ledare som värmepumpskonstruktören har tänkt sig som nolla, kommer att ligga pÃ¥ 132 V mot skyddsjord.  Det skulle kunna ställa till snarlika problem som dÃ¥ fas och nolla förväxlas i t ex Sverige. Ã… andra sidan borde inverterkorten rimligtvis vara gjorda fungera även mot amerikanska elnät eftersom snarlika värmepumpar prÃ¥nglas ut i stora mängder som AC där. Och elnäten där borta är ju antingen 2 x 120 V enfas med jordad mittpunkt eller 120/208 V trefas, i bÃ¥da fallen kommer "nollan" att ligga pÃ¥ 120 V mot jord.

När det gäller att hitta reservdelar, om man bara kan identifiera dem entydigt med ett reservdelsnummer kan det löna sig att kolla utomlands på t ex Ebay eller Aliexpress, ofta kan man hitta dem betydligt billigare där. I all synnerhet om det är delar som även sitter i exakt samma utförande i AC utan värmemöjlighet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi vs Panasonic
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2024, 16:17:20 »
Sanyo är klockrena de har ingen värmekabel och behöver aldrig fyllas på

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!