Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu LEC-N 12, ampere belastning  (läst 2177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Fujitsu LEC-N 12, ampere belastning
« skrivet: 05 december 2012, 11:56:34 »
Vad tror ni denna pump kräver som mest i Ampere?

Anledningen till att jag frågar är att den drog med sig en 10A säkring i helgen men den sitter inte ensam på den utan jag märkte att det var en hel del grejer som sitter på den säkringen, TV/Stereo/Dekoder, hall/köks/entré belysning och mikro sitter tydligen på samma säkring.

Varför man har säkrat en hel övervÃ¥ning och delar av nedre plan pÃ¥ en säkring kan jag tycka är lite konstigt?  Sc:,h
På proppskåpet står det hall/köks/entré belysning... uppenbarligen är det lite mer än bara det.

Bytte säkring och det har fungerat sen dess men jag har iofs inte kört alla grejer samtidigt heller.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fujitsu LEC-N 12, ampere belastning
« Svar #1 skrivet: 05 december 2012, 14:30:27 »
Det verkar ju vara en ovanligt obegåvad installatör/elektriker som valde att sätta den på en redan använd befintlig grupp. Det normala är att pumpen sätts på en egen grupp i elcentralen. Den pumpen kan tugga i sig uppåt 2 kW, vilket vid 230V nätspänning ger 8,7A.

Av dina förbrukare som du räknade upp låter micron som något som kan äta en hel del effekt också, den ihop med pumpen på hög belastning drar nog säkringen.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Fujitsu LEC-N 12, ampere belastning
« Svar #2 skrivet: 05 december 2012, 14:52:02 »
Pumpen sätts ju i befintligt uttag, nu hade jag ingen i närheten så elektriken satte upp ett extra uttag vid pumpen och drog den via kopplingsdosan/lampan i taket.

Nu vart det så olyckligt att den hamnade på en säkring som täckte så pass stor yta, tycker man i alla fall kunde ha delat på kök/entré och vardagsrum på 2 säkringar.

Men han sa det att om jag får problem skulle han komma och fixa det...

Men min fråga är besvarad och jag tackar för det. ;)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!