Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avlufta/Fylla pÃ¥ 1115?  (läst 2535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad str0m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avlufta/Fylla på 1115?
« skrivet: 27 oktober 2021, 06:37:46 »
Hej,

Har nyligen flyttat in i ett hus där vi har golvvärme istället för element och radiatorer. Producenten är då en Nibe Fighter 1115, kopplad mot en ackumulatortank som i sin tur är kopplad till VVB.

Värmepump - Nibe Fighter 1115-15kW
Ackumulatortank - TS500 Strömsnäs Pannan (med två elpatroner på 6kW vardera)
VVB - Nibe ES-23 300

Jag har varken pluggat eller haft någon som helst erfarenhet av VVS/värmesystem och allt vad det kan vara.

Problemet då?
Jo, till och börja med kan jag bara gissa vilka ventiler som skall skruvas på, vilka som skall vara öppna alternativt stängda blir lite 50/50 chans på att något börjar strula.
Manometer som sitter ovanför Acktank+extern CP visar ett tryck på ~0.5 bar konstant.
Rör som porlar osv.

Inkluderar en länk till bilder på systemet, och om det är något som behöver tilläggas är det bara att säga till så gör jag mitt bästa.

https://imgur.com/a/tDkYuUf/

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 27 oktober 2021, 17:46:44 av str0m »

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2021, 07:18:09 »
Hej ,

Du får nog berätta lite mera om detta hus.
Storlek, Det verkar vara en större fastighet detta?

Vad är dina problem?
Mer än du vet inte vad du ser?
Har du inte också skrivit på bygga hus forumet om detta?

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2021, 09:09:25 »
Det är en ganska komplicerad anläggning. Jag skulle vilja rekommendera dig att ta dit en rörmokare som luftar och fyller på systemet. Han kan på samma gång rensa smutsfilter och testa övertrycksventiler. Förhoppningsvis kan du hitta samma som installerat värmepumpen. Nibe borde veta vem som rapporterat in installationen.
Det är många kranar som du aldrig behöver röra, de är mer frågan om avstängningsmöjlighet vid underhåll.
Om du tar dit en rörmokare kan du få reda på var du kollar och var du vid behov fyller på värmesystemet, samt var detta avluftas.
Han kan även visa var du kollar och eventuellt fyller på köldbärare. Du kommer även att se hur han rensar smutsfilter. Det kan vara värt några kronor.
 

Utloggad str0m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2021, 16:26:45 »
Hej ,

Du får nog berätta lite mera om detta hus.
Storlek, Det verkar vara en större fastighet detta?

Vad är dina problem?
Mer än du vet inte vad du ser?
Har du inte också skrivit på bygga hus forumet om detta?

MVH
Tony
Mina problem är mest att det porlar och låter som om att det finns en hel del luft i systemet, samt att trycket ligger på 0.5 bar. Hade problem med värmen när vi först flyttade in, antingen var det för kallt eller så var tillsats igång 24/7, men det har jag lyckats åtgärda genom att lufta vad jag tror är själva värmekretsen, samt ställt in VP med bättre gradminuter och min/max/diff värden. Däremot körs VP nästintill konstant, om inte faktiskt 24/7.

De som vi köpte huset av hade absolut ingen aning om hur någonting i huset fungerade, så det har blivit så att man "lärt" sig av ren desperation.

Gällande kb-in, dvs rör från kollektor till VP är stängt (ventilratt åtdragen helt), det kan väl inte vara rätt?

kb-f 11C
kb-r 11C (-12C)

Verkar märkligt, eller?

Det är en ganska komplicerad anläggning. Jag skulle vilja rekommendera dig att ta dit en rörmokare som luftar och fyller på systemet. Han kan på samma gång rensa smutsfilter och testa övertrycksventiler. Förhoppningsvis kan du hitta samma som installerat värmepumpen. Nibe borde veta vem som rapporterat in installationen.
Det är många kranar som du aldrig behöver röra, de är mer frågan om avstängningsmöjlighet vid underhåll.
Om du tar dit en rörmokare kan du få reda på var du kollar och var du vid behov fyller på värmesystemet, samt var detta avluftas.
Han kan även visa var du kollar och eventuellt fyller på köldbärare. Du kommer även att se hur han rensar smutsfilter. Det kan vara värt några kronor.
 

Det blir absolut till att få hit någon som kan se över allt vad som gäller VVS, så det skall absolut göras. Däremot vill jag kunna åtgärda småsaker så som regelbunden luftning, säkerhetskontrollera osv, samt att bara få en generell översikt om hur allt hänger ihop.

Har inte lyckats hitta något expansionskärl ännu, men det kanske inte behövs vid fast kondensering mot acktank och VVB?

Bild 1 är det understa röret som är strypt, bild 2 visar manometer(?) på samma rör.

Tack för svar!
« Senast ändrad: 27 oktober 2021, 17:49:05 av str0m »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2021, 16:51:04 »
Gällande kb-in, dvs rör från kollektor till VP är stängt (ventilratt åtdragen helt), det kan väl inte vara rätt?

kb-f 11C
kb-r 11C (-12C)

Verkar märkligt, eller?



Bild 1 är det understa röret som är strypt


Vad är det för ventil som är stängd? Är det den till vänster om manometern som visar noll?

Om ventilen på köldbärarkretsen är helt stängd kan värmepumpen inte fungera. Den kommer att stanna rätt omedelbart genom att lågtryckspressostaten löser ut. Är ventilen stängd är det inte märkligt att köldbärartemperaturen är 11 grader då de kommer att visa den temperatur som är i rummet i och med att det inte är något flöde i köldbärarkretsen.

Det är tre köldbärarslingor vilket brukar betyda att det är en riktigt kraftig pump. Vad är det för effekt på den?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2021, 16:56:21 »
Det ser ut som att det är 3 slingor KB, kan inte tro att det är 3 borrhål utan kanske jordvärme, det bör sitta ett kärl, i bland av plast eller i metall på KB, oavsett mot tank eller system för att ta upp tryckvariationer som blir när KB kallnar eller blir varmare. Alla kranar vid golvet ska vara öppna, sen det med injustering av flödet så det blir lika på varje slinga är något annat. Den röda högra ventilen är den på samma rör som manometern så ska den vara öppen. Samma temp in och ut på KB , inget flöde, kolla pumpen ( isolerade i VP ) att den går som de ska. Mer KB måste till för att det ska bli bra. Ca tryck på KB är 0,5 - 0,8 bar på manometern som syns.

Utloggad str0m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2021, 16:59:12 »
Vad är det för ventil som är stängd? Är det den till vänster om manometern som visar noll?

Om ventilen på köldbärarkretsen är helt stängd kan värmepumpen inte fungera. Den kommer att stanna rätt omedelbart genom att lågtryckspressostaten löser ut. Är ventilen stängd är det inte märkligt att köldbärartemperaturen är 11 grader då de kommer att visa den temperatur som är i rummet i och med att det inte är något flöde i köldbärarkretsen.

Det är tre köldbärarslingor vilket brukar betyda att det är en riktigt kraftig pump. Vad är det för effekt på den?

Jo, det är den större ventilen i fokus som sitter på röret, inte anslutningarna eller de mindre rören bakom. Bifogar bild med rektangel runt den ventil jag menar, så det inte blir något fel.

Gällande effekt så är det en Nibe Fighter 1115-15kW, bifogar bild på tekniska informationen också ifall det är något spännande där.

Det ser ut som att det är 3 slingor KB, kan inte tro att det är 3 borrhål utan kanske jordvärme, det bör sitta ett kärl, i bland av plast eller i metall på KB, oavsett mot tank eller system för att ta upp tryckvariationer som blir när KB kallnar eller blir varmare. Alla kranar vid golvet ska vara öppna, sen det med injustering av flödet så det blir lika på varje slinga är något annat. Den röda högra ventilen är den på samma rör som manometern så ska den vara öppen. Samma temp in och ut på KB , inget flöde, kolla pumpen ( isolerade i VP ) att den går som de ska. Mer KB måste till för att det ska bli bra. Ca tryck på KB är 0,5 - 0,8 bar på manometern som syns.

Det sitter ett nivåkärl på kb in, med SÄV på toppen, är det den du menar?

Båda cirkulationspumparna körs, som sitter i VP, den till värme drog jag ned från läge 2 till 1 för att få bättre delta-t för vb, men ligger fortfarande bara någon grad i skillnad.
Bör jag stänga av VP och externa cirkpumpar innan jag skruvar på ventilerna?
« Senast ändrad: 27 oktober 2021, 17:20:16 av str0m »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2021, 18:22:26 »
Är den rektangelmarkerade ventilen verkligen stängd? I så fall kan inte värmepumpen fungera. Huset värms av elpatronerna.

NivÃ¥kärlet pÃ¥ KBin med säkerhetsventilen pÃ¥ toppen ska vara fyllt med köldbärarvätska till ungefär hälften, nivÃ¥n är inte kritisk. 

Båda cirkulationspumparna körs, som sitter i VP, den till värme drog jag ned från läge 2 till 1 för att få bättre delta-t för vb, men ligger fortfarande bara någon grad i skillnad.

Om värmepumpen inte går blir deltaT på varma sidan noll men ofta visar givarna lite fel så någon grads skillnad även vid stillastående pump är inte ovanligt. Under drift brukar deltaT vara 5-10 grader.

Fungerar värmepumpen? Hörs det att kompressorn går ibland? Det ska märkas utan problem när pumpen är på 15 kW.

Stängd ventil på köldbärarkretsen, ett deltaT för köldbärarkretsen som är noll och i princip noll grader temperaturskillnad mellan VBin och VBut är i min värld en pump som inte inte går och inte heller kan göra det.
« Senast ändrad: 27 oktober 2021, 18:25:15 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2021, 18:35:05 »
Som sägs, , dom ventilerna vid golvet ska vara öppna. ser ut som sex stycken, sen följer du bÃ¥da rören hela vägen fram till VP, sitter det ventiler direkt pÃ¥ nÃ¥got av dom, ska dom vara öppna, tror det syntes en ventil under plastkärlet, stäng den och fyll till 2/3 delar med KB-sprit  Kan vara enklast utan pumpar eller annat för att trycka i det. Det gÃ¥r att ta bort säkerhetsventilen och fylla pÃ¥ där, han en rulle med gängtape och rulla pÃ¥ mycket. Gör lika med rören frÃ¥n VP som gÃ¥r ut till elementen för säkerhets skull sÃ¥ ingen ventil är stängd eller halvöppen. Med dom temperaturerna verkar det som att VP inte gÃ¥r som den ska utan kanske har stängt av sig och gÃ¥r pÃ¥ ren EL.

Utloggad str0m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2021, 18:51:59 »
Är den rektangelmarkerade ventilen verkligen stängd? I så fall kan inte värmepumpen fungera. Huset värms av elpatronerna.

NivÃ¥kärlet pÃ¥ KBin med säkerhetsventilen pÃ¥ toppen ska vara fyllt med köldbärarvätska till ungefär hälften, nivÃ¥n är inte kritisk. 

Om värmepumpen inte går blir deltaT på varma sidan noll men ofta visar givarna lite fel så någon grads skillnad även vid stillastående pump är inte ovanligt. Under drift brukar deltaT vara 5-10 grader.

Fungerar värmepumpen? Hörs det att kompressorn går ibland? Det ska märkas utan problem när pumpen är på 15 kW.

Stängd ventil på köldbärarkretsen, ett deltaT för köldbärarkretsen som är noll och i princip noll grader temperaturskillnad mellan VBin och VBut är i min värld en pump som inte inte går och inte heller kan göra det.
Hej! Ventilen var visst inte helt igendragen, men absolut inte långt ifrån. Fick smörja ordentligt med avrost för att det skulle gå. Nu låter rören lite gladare iallafall, men manometer visar fortfarande 0 på kb-in, samt 0.4 ovanför ack, gått cirka 30min sedan justering.
Porlar konstant, nivåkärl fylldes upp vid avstängning av VP. Efter att det har vart igång så sjunker volymen gradvis, ligger på ungefär 25% nu.

Tack så otroligt mycket för era svar, det uppskattas verkligen!

Cirkpump ovanför ack är jävligt varm, kv- och vv-rör till (E)VVB är likaså också varma.

  • VB-f 38 (42)
  • VB-r 37 (A)
  • KB-f 11
  • KB-r 11 (-12)
  • Kurvlutning 8
    • VB-fram min 42
    • VB-fram max 45 (enligt manual skall bÃ¥da sättas till 50C, men dÃ¥ gick tillsats konstant)
  • VPstarter 8039
  • VP-tid 41174h
  • TS-tid 910h
  • Grad-min -220
    • VP-°min 80
    • TS-°min 500
  • VB diff VP 3
  • Diff VP-TS 2
  • VPintervall 20m
  • VVB-stopp 55
  • XVV-stopp 64
  • XVVintervall 14d
  • DriftP 1
  • HP/MS 1
  • LP 1
  • KB-pump 0
  • EP-drift 0
  • Parallell 0

Låter den gå ett tag och ser om det sker något med delta-t på vb eller kb.
Tack återigen!
« Senast ändrad: 27 oktober 2021, 19:21:52 av str0m »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2021, 19:34:09 »
I kopplet på KB-rören så är det 3 st ventiler, dom 2 som är nedåt ska vara stängda ( för avsluftning vid start KB ) den mitt på helt öppen. Ökar eller minskar nivån i KB-kärlet när du startar/stoppar KB-pumpen, bäst är om det ökar lite, det polar nu. om du stänger pumpen någon/ra minuter så kan luft åka upp i kärlet, fyll på till max i det, så det finns. Du har liksom lite uppförsbacke på rören och pumpen orkar inte trycka ner den. Lika så när en bubbla försöker åka ner i ett borrhål på kanske 100 meter. Går pumpen på max, då kan en bubbla slås sönder i microbubblor och åka med runt. Du kan även lyssna vid borrhålet om det porlar där så sitter det en stor bubbla som fastnar i kröken eller en bit ner.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2021, 10:22:14 »
Manometern på köldbärarröret ska visa noll. Det är ju knappt någon nivåskillnad mellan vätskeytan i expansionskärlet och manometern.

Det verkar finnas en hel del luft i köldbärarsystemet. Fyll på mer köldbärarvätska. Det kan ta lång tid innan all luft har drivits bort från köldbärarkretsen.

Kontrollera att cirkulationspumpen ovanför ack fungerar genom att lossa muttern i motoraxelns förlängning och se efter om axeln roterar. Ett väldigt varmt motorhus, som dessutom, av beskrivningen att döma, verkar vara varmare än vattnet som pumpas runt, brukar vara ett tecken på att pumphjulet inte snurrar. Att motorn brummar är inget tecken på att pumpen fungerar, den brummar även när pumphjulet inte snurrar.

Det kan komma en skvätt vatten när man lossar muttern.

Men hur är det med värmepumpens kompressor? Har du någonsin hört att den har gått?
När installerades värmepumpen? SA-numret börjar med 98-. Vet inte om det ska tolkas som att pumpen tillverkades 1998.
« Senast ändrad: 28 oktober 2021, 10:24:56 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2021, 11:14:35 »
Tittade närmare på bilden med skylten. Där står det att tillverkningsår anges på annat ställe så pumpen är inte tillverkad 1998. Installationen ser också väl fräsch ut för att kunna vara så gammal.

Föreslår följande: läs av drifttidsmätarna, gör samma sak i morgon och informera oss om vad det blev för värden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad str0m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2021, 18:05:21 »
Tittade närmare på bilden med skylten. Där står det att tillverkningsår anges på annat ställe så pumpen är inte tillverkad 1998. Installationen ser också väl fräsch ut för att kunna vara så gammal.

Föreslår följande: läs av drifttidsmätarna, gör samma sak i morgon och informera oss om vad det blev för värden.

Gällande tillverkningsår så har reparatör vart förbi ett antal gånger enl. papper vi fått, tillverkningsår är 2004.
Det som har åtgärdats/reparerats:
koppling och exp. kärl för KB, 2011
"kompfel i kylmodul, C-pump till KB hade skurit - byte av kylmodul och C-pump", 2010

För 23 timmar sedan läste jag av alla inställningar och värden på barometer samt gångtid, värdena för gångtid var då
VP-tid 41174h
TS-tid 910h

Nu 23h senare
VP-tid 41194h (+20h)
TS-tid 918h (+8h)

Manometrar visar på samma värde, dvs. 0.4 ovanför ack och 0 på kb.
Detsamma gäller för delta-t, på både vb och kb, vb ~1ºC och kb 0ºC skillnad fram/retur


VB-f 38 (42)
VB-r 37 (A)
KB-f 11
KB-r 11 (-12)

Manometern på köldbärarröret ska visa noll. Det är ju knappt någon nivåskillnad mellan vätskeytan i expansionskärlet och manometern.

Det verkar finnas en hel del luft i köldbärarsystemet. Fyll på mer köldbärarvätska. Det kan ta lång tid innan all luft har drivits bort från köldbärarkretsen.

Kontrollera att cirkulationspumpen ovanför ack fungerar genom att lossa muttern i motoraxelns förlängning och se efter om axeln roterar. Ett väldigt varmt motorhus, som dessutom, av beskrivningen att döma, verkar vara varmare än vattnet som pumpas runt, brukar vara ett tecken på att pumphjulet inte snurrar. Att motorn brummar är inget tecken på att pumpen fungerar, den brummar även när pumphjulet inte snurrar.

Det kan komma en skvätt vatten när man lossar muttern.

Skall kika på pumpen ovanför ack, den är inte direkt brännhet, men obehaglig att vidröra i mer än någon sekund.
Är det bara att köra in en skruvmejsel i den skruv jag tror det är, dvs den som sitter mitt på pumpen? CP är av märke Grundfos. Skall cirkpumpen/systemet vara igång då man skruvar?

Gällande kompressorn så antog jag när vi först flyttade in att den hade havererat, då vi hade 20/20 fram/retur på vb oavsett vad vi ändrade på. Efter ett tag märkte vi att förra ägaren hade kopplat från TS helt och hållet, så det var bara en död behållare.
Är det så att man behöver köpa en multimeter för att kolla så att ström går dit ström skall? Att sitta och beskriva ljud eller ej verkar omständligt, men den låter/brummar när man startar VP, och den börjar låta/brumma mer när man drar igång KB.

Nivåkärlet ligger på ungefär 10-15% nu när systemet är igång. Stänger jag av fylls det upp till cirka 50% och trycksätter kärlet, dvs om jag skruvar på SÄV på toppen så pyser det ut luft och det fylls till max, har inte vågat hålla SÄV öppen då risk för en dusch av köldmedel känns troligt.

Tack, tack, och återigen tack för era svar.
« Senast ändrad: 28 oktober 2021, 19:25:41 av str0m »

Utloggad str0m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlufta/Fylla på 1115?
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2021, 20:56:10 »
Slog av cirkpump ovanför ack, på några minuter sjönk vb-r och gav ett delta på ~5ºC. Kan det vara så att den har körts i fel riktning?
Tänkte låta den stå avstängd ett tag och hålla koll på resten av systemet så att inget går i kras, men om det håller sig så här är det ju att föredra. Kanske drar igång CP när det blir ett antal minus ute?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!