Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mäta el i gammalt proppskÃ¥p.  (läst 8816 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Mäta el i gammalt proppskåp.
« skrivet: 24 oktober 2008, 10:40:57 »
Jag har en misstanke om att jag ev har krypströmmar som ev kan orsaka felmätningar på nya elmätaren. Nu undrar jag om det finns någon "mackapär" som man kan trycka in istället för den porslinssäkring som sitter i det gamla proppskåpet och på denna mackapär ansluta en A-meter för att se om man har något som ligger o tjuvdrar. Vill inte riva ner hela plåtskåpet och lossa kablar per säkring, utan helst kunna trycka in en mätprob av något slag, någon här som känner till dylik produkt ?

Art Deco
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Mäta el i gammalt proppskåp.
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2008, 11:24:21 »
Kolla denna pdf:
http://www.trinergi.se/static/tillbehor/Tillbehorskatalog.pdf

Du behöver en tångamperemeter också.
« Senast ändrad: 24 oktober 2008, 11:26:02 av boek »
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Mäta el i gammalt proppskåp.
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2008, 12:08:32 »
Kolla denna pdf:
http://www.trinergi.se/static/tillbehor/Tillbehorskatalog.pdf

Du behöver en tångamperemeter också.

GULD !! Det heter "propphuv" och det finns en bra för 490:- ,som vanligt ligger Elfa i Sth c:a 200:- högre på exakt samma grej.
Stort tack Boek.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Mäta el i gammalt proppskåp.
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2008, 19:19:50 »
Jag bara undrar en sak... Att du har mystiska krypströmmar betyder väl inte att mätaren mäter fel?
Eller
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Mäta el i gammalt proppskåp.
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2008, 20:06:30 »
Nej, jag var oklar och uttryckte mig klumpigt, borde skrivit krypströmmar som ev kan orsaka högre elräkningar i onödan.
Den nya mätaren indikerar minsta krypström vilket den gamla snurren INTE gjorde. T.ex tvättmaskinen i källaren drar 24W fastän den är helt avstängd på displayen, misstänker att det är en magnetventil som alltid ligger på, där var det ju bara att stänga huvudbrytaren så var det problemet löst. Nu har jag brutit säkringar och räknat pulser och jag har väl 3-4 ställen till att kolla upp. Så räknar man ihop några w här o där är det lätt att man kommer upp runt 110-135W som man egentligen bara kastar i sjön.
Eftersom kåken har el från 30-talet är det dags att gå igenom hela faderullan, jag lär skicka in fler eltrådar här framöver.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mäta el i gammalt proppskåp.
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2008, 20:49:17 »
Eftersom kåken har el från 30-talet är det dags att gå igenom hela faderullan, jag lär skicka in fler eltrådar här framöver.

Ajdå, sånt bör man byta ut. Isoleringen på så gamla el-ledningar kan vittra sönder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Mäta el i gammalt proppskåp.
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2008, 21:16:55 »
Helt riktigt, huset originalledningar var gammal tyg/gummi som torkade och blev till pulver, minsta vibration så kunde det bli fina gnistor, det hände när vi var tonåringar på 70-talet och vred på stereon så kåken skakade, det rök fint från några ställen och farsbubben fick slag, ringde ut en elkille som drog om all el så idag är det svart/vita fk från 74-75 i huset blandad mer brun-blå fk typ 2-3 år.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!