Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolera källaren pÃ¥ ett gammalt hus frÃ¥n 1947  (läst 19230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #15 skrivet: 15 november 2006, 14:43:34 »
Citera
För övrigt måste jag tillägga att jag HATAR att fästa upp grejer i betonghålsten.

Jag har sån ungefär som grus när man borrar för att plugga!!! Borren far dessutom både hit och dit, så hålet kan bli riktigt stort.

Men om du borrar osså trycker i/fyller tex med spackel tex golvsspackel,sen i med pluggen direkt.
Sen måsta man vänta till nästa dag, då brukar det faktiskt gå bra!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #16 skrivet: 15 november 2006, 14:58:37 »
Citera
Men om du borrar osså trycker i/fyller tex med spackel tex golvsspackel,sen i med pluggen direkt.
Sen måsta man vänta till nästa dag, då brukar det faktiskt gå bra!!

Det ska jag prova! Jag har provat med Ankarmassa och gängstänger vilket i och för sig ger bra resultat men massan är dyr och den är svår att portionera rätt mängd, första hålet tömde jag nästan hela tuben!
Så det blev bara några av fästena med ankarmassa, resten testade jag lite olika grejer: pl400, putsbruk och plug mm.

Gissa om jag var tokig när jag satte upp mina största raddar i källaren: två pc33 1200*900!
Men efter det att jag kunde sätta mig på dem utan de trillade ner är jag nöjd.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #17 skrivet: 28 november 2006, 22:06:28 »
Jag står i valet och kvalet att "tilläggsisolera" tvättstugan men jag vet inte om jag tänker rätt?
Fundringarna gäller kondens på insidan av källarväggen

Jag har satt upp "plast" på väggen, som har suttit där i någon vecka utan att få några tecken på fukt så något genomsläpp finns inte.

Är det en bra ide att direkt på väggen regla med "plåtreglar" och isolera med cellplast (frigolit) och sedan gipsa.
Eller skall man ha en luftspalt mellan frigoliten och källarväggen och ha öppet vid golv och tak så att luften kan cirkulera.

Skall tilläggas att från källargolv till marknivå så är det 1,4 m (platonmatta på utsidan)

Hoppas att det är någon som vet hur man skall göra!

HaDe PEk

De råden jag fick var att inte isolera väggen på insidan för det kommer med tiden att dra in fukt i väggen så att den vittrar sönder å fryser sönder ... av den anledningen att fukt går från varmt till kallt ...
SÃ¥ i vÃ¥ras grävde jag upp runt hela huset och satte dränisol skivor runt hela huset, av luftig frigolit ( isodrän är ett annat fabrikat)  dräneringsledningar Ã¥ dagvattenledningar la jag oxÃ¥ ned...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!