Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolera källaren pÃ¥ ett gammalt hus frÃ¥n 1947  (läst 19154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PEk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Veddige/ Varberg
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Altanen.se
Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« skrivet: 20 april 2006, 21:22:10 »
Jag står i valet och kvalet att "tilläggsisolera" tvättstugan men jag vet inte om jag tänker rätt?
Fundringarna gäller kondens på insidan av källarväggen

Jag har satt upp "plast" på väggen, som har suttit där i någon vecka utan att få några tecken på fukt så något genomsläpp finns inte.

Är det en bra ide att direkt på väggen regla med "plåtreglar" och isolera med cellplast (frigolit) och sedan gipsa.
Eller skall man ha en luftspalt mellan frigoliten och källarväggen och ha öppet vid golv och tak så att luften kan cirkulera.

Skall tilläggas att från källargolv till marknivå så är det 1,4 m (platonmatta på utsidan)

Hoppas att det är någon som vet hur man skall göra!

HaDe PEk
Autoterm 615( IVT 290) med dockad Velco WHP-65 (Är det någon fler som har en Velco?) med en "bubbla på röret" på 500 liter och 9m2 plana solfångare Se ritning på http://www.altanen.se/Sol/SVHV%20system.htm Loggar med hemma byggda DS18S20 resultat på http://www.altanen.se/kurvor.htm

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #1 skrivet: 20 april 2006, 21:50:11 »
Här hittar Du MASSOR med bra tips: http://www.dinbyggare.com/default.asp En kanon sida helt enkelt.

mvh humlan.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #2 skrivet: 21 april 2006, 07:52:00 »
Jag skulle definitivt lämna en ventilerad luftspalt. Även om ingen fukt kommer in idag så kommer det tids nog.

Sen brukar man generellt varna för att isolera källarväggar för bra innifrån. Avsaknaden av uppvärmning kan orsaka sönderfrusna väggar. Även för detta anser jag att ventilerad luftspalt är bra då den bidrar till att värma upp väggarna något.

Jag isolerade ett källarrum med plåtreglar 5 mm från vägg, isolering emellan och gips som väggar. Ventilerade tak och golvlister. På golv lade jag platon blå, reglade, isolerade och lade trägolv. Har fungerat bra.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad PEk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Veddige/ Varberg
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Altanen.se
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #3 skrivet: 21 april 2006, 08:27:57 »
Tack för bra funderingar
Är det frigolit eller gullfiber som du har isolerat med ?
Tror du det är en bra ide att istället för "luftspalt" lägga till en "platon" även på insidan för jag kan tänka mig att det kan vara svårt att hålla "5mm" distans överallt, eller hur gjorde du?
Golvet skall "klinkas" så det är inte aktuellt med "golvventilation"
Ang "avsaknad av uppvärmning" så tänkte jag sätta dit ett element så jag kommer nog att ha +grader i alla fall.

HaDe PEk
Autoterm 615( IVT 290) med dockad Velco WHP-65 (Är det någon fler som har en Velco?) med en "bubbla på röret" på 500 liter och 9m2 plana solfångare Se ritning på http://www.altanen.se/Sol/SVHV%20system.htm Loggar med hemma byggda DS18S20 resultat på http://www.altanen.se/kurvor.htm

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #4 skrivet: 21 april 2006, 08:59:08 »
Jag funderade kring platon på väggen men tyckte det blev för dyrt. Jag valde en snikmetod då jag satte vanlig byggplast på reglarna för att hålla isoleringen från väggen. Obs, plasten är inte till för att få ångtätt, bara för att hålla isolering från väggen. Sen använde jag gullfibermatta i väggar men frigolit på golv.

Jag menade inte att rummet är ouppvärmt. Men om du isolerar en vägg innifrån så kyles väggen av pga kyla utifrån och försämrad upvärmning innifrån. Med ventilerad spalt kommer rumsluft in mellan vägg och isolering och värmer delvis upp väggen. Jag använde egentligen isoleringen i väggaran mest som ljuddämpande skikt, jag var inte ute efter att få alltför mycket värmeisolering då jag var rädd för sönderfrusna ytterväggar.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag har ,"gullfiber" 5cm med trä reglar i källaren utom i gillestugan där jag har 9cm med träreglar, på det spånskiva och ingen plast, det har fungerat perfekt i snart 30 år.
 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #6 skrivet: 21 april 2006, 11:28:00 »
Jag har ,"gullfiber" 5cm med trä reglar i källaren utom i gillestugan där jag har 9cm med träreglar, på det spånskiva och ingen plast, det har fungerat perfekt i snart 30 år.
 
Jo har man vädränerat och dränerar om i tid innan fukten kommer in så kan det mycket väl fungera. Men jag tror inte att det är att rekomendera.

Hos oss hade man tidigare lagt trä mot betong både på golv och vägg och det luktade inte gott. Nu är det omdränerat och renoverat, men jag litar inte på att jag i tid upptäcker att det behöver dräneras om, och gör man inte det så får man snabbt murket virke som måste bytas.
En enkel regel som jag försöker följa är: aldrig organiskt material direkt mot betong i källare.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad PEk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Veddige/ Varberg
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Altanen.se
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #7 skrivet: 21 april 2006, 12:31:23 »

En enkel regel som jag försöker följa är: aldrig organiskt material direkt mot betong i källare.

Den regeln tror jag också på! Därför funderingar "plåtregel/frigolit"
/ PEk
Autoterm 615( IVT 290) med dockad Velco WHP-65 (Är det någon fler som har en Velco?) med en "bubbla på röret" på 500 liter och 9m2 plana solfångare Se ritning på http://www.altanen.se/Sol/SVHV%20system.htm Loggar med hemma byggda DS18S20 resultat på http://www.altanen.se/kurvor.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #8 skrivet: 22 april 2006, 00:33:35 »
Jag skulle dränera/isolera på utsidan av väggen, inte på insidan...

Men jag har ju krypgrund, sÃ¥ jag vet inte sÃ¥ mycket om källare.  :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PEk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Veddige/ Varberg
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Altanen.se
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #9 skrivet: 22 april 2006, 01:00:50 »
Jag skulle dränera/isolera på utsidan av väggen, inte på insidan...

Jag vet !! av 2 onda ting så väljer man det bästa. (orkar inte gräva upp 1 gång till för att isolera/ dränera, platonmattan är redan på plats)
SÃ¥ jag hoppas att man kan komma undan med att se till att det ventileras ordentligt
Autoterm 615( IVT 290) med dockad Velco WHP-65 (Är det någon fler som har en Velco?) med en "bubbla på röret" på 500 liter och 9m2 plana solfångare Se ritning på http://www.altanen.se/Sol/SVHV%20system.htm Loggar med hemma byggda DS18S20 resultat på http://www.altanen.se/kurvor.htm

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #10 skrivet: 14 november 2006, 11:39:13 »
Hur gick det? Blev det någon isolering? Märker du av någon tendens till kondensering i luftspalten?

Utloggad PEk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Veddige/ Varberg
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Altanen.se
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #11 skrivet: 14 november 2006, 12:23:36 »
Tjäna Dr.SiC
Skippade tanken på isolering.
Tänkte tanken att en gammal källare är en gammal källare !
Vågade inte med avseende på ev. blivande fuktproblem.

HaDe PEk
Autoterm 615( IVT 290) med dockad Velco WHP-65 (Är det någon fler som har en Velco?) med en "bubbla på röret" på 500 liter och 9m2 plana solfångare Se ritning på http://www.altanen.se/Sol/SVHV%20system.htm Loggar med hemma byggda DS18S20 resultat på http://www.altanen.se/kurvor.htm

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #12 skrivet: 14 november 2006, 19:10:07 »
Citera
En enkel regel som jag försöker följa är: aldrig organiskt material direkt mot betong i källare.

Det är en lag helt enkelt!

Din slutssats har jag mässat om många ggr. en äldre källare är byggd och avsedd att vara en källare. gud så mycket problem folk haft pga högre ambitioner för sim källare.

Principen är alltid utvändig isolering... på källare liksom på ytterväggar.

Men har väggen någorlunda skapligt k-värde tex Leca då kan man säkert isolera tex 5 cm utan problem! Ja utöver att man pga dålig dränering eller avsaknad av kapilärbrytande skikt får problem.
Går det bra så kan det vid skyfall bli översvämning i dagvatten och avlopp som gör att man får skador eller tom översvämning.
Syrran har haft källaren vattenfylld 3 ggr!

Väggen blir kallare om man isolerar invändigt, det flyttar in daggpunkten. Vilket kan skapa problem.
Med utvändig isolering så flyttas daggpunkten utåt...
« Senast ändrad: 15 november 2006, 14:39:56 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #13 skrivet: 15 november 2006, 09:58:56 »
Jag har i höst blivit klar med isoleringen av min källare. Jag isolerade med isodrän på utsidan och passade på att lägga nya dräneringsrör. (Lade till och med ett avstick in brevid avloppet så jag kan lägga lite dränering när jag byter avlopsrören inne).
Har redan märkt klara förbättringar, både torrare och varmare, visserligen kan ju värmen bero på de fyra radiatorerna som jag har satt upp!
Tror inte jag kommer sätta några innerväggar på betonghålstenen, jag målar nog bara väggar och golv, ev nån klinkers.
För övrigt måste jag tillägga att jag HATAR att fästa upp grejer i betonghålsten.
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Isolera källaren på ett gammalt hus från 1947
« Svar #14 skrivet: 15 november 2006, 12:21:37 »
Som flera andra skrivit. Stor varningsflagg för att isolera invändigt i gamla källare.
Möjligen med rejäla luftspalter bakom som har tillopp nere och utlopp uppe. (men dÃ¥ försvinner ju halva poängen med att isolera ;)  )

Har t o m sett ett riktigt skräckexempel hos en bekant som byggt en dusch och bastu i källaren och fuktspärrat direkt mot källarväggen. Han är jättestolt... nÃ¥gra Ã¥r till  ::)

Jag sa inget  :-X

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!