Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??  (läst 4890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« skrivet: 21 oktober 2006, 18:15:38 »
Det har ju spekulerats mÃ¥nga gÃ¥nger här pÃ¥ forumet om vad som är mest ekonomsikt beträffande stor eller liten pump. Kan det vara sÃ¥ enkelt sÃ¥ att om man bor i södra Sverige där det inte är sÃ¥ kallt och man inte har sÃ¥ stort värmebehov att där är det att föredra en liten pump.... till skillnad frÃ¥n om man bor i norrland där det är kallt och ganska stort värmebehov sÃ¥ är det mera ekonomiskt att ha en stor pump......? Men en tanke jag haft är att om man tex tar en liten inverterpump som tar 1500w med ett cop 2 sÃ¥ fÃ¥r man dÃ¥ 3kw tillbaka och vinsten blir dÃ¥ 1500w  tar man dÃ¥ en stor inverterpump som drar 3kw med ett cop 2 fÃ¥r man 6kw tillbaka och vinsten blir dÃ¥ 3kw alltsÃ¥ vinsten blir dubbelt sÃ¥ stor med den stora pumpen jämfört med den lilla pumpen....bara en tanke jag kan ju ha helt fel oxÃ¥....  Skulle vara trevligt om det pÃ¥ nÃ¥got vis gick att reda ut denna frÃ¥ga en gÃ¥ng för alla det är ju sÃ¥ mÃ¥nga saker man ska ta hänsyn till när man väljer pump. Vart man bor, storlek pÃ¥ huset, hur bra huset är isolerat, planlösning, storlek pÃ¥ pump, fabrikat pÃ¥ pump, 1 eller 2 pumpar, hur mkt av värmebehovet man tänker täcka med pumpen/pumparna, osv..... Tror att mÃ¥nga som tänker köpa en lvp skulle kunna bli hjälpt av denna trÃ¥d om det gick att komma fram till ett vettigt och korrekt svar.
//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2006, 18:17:07 »
Lagom är bäst.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2006, 18:18:46 »
jadu det blev nog många eventuella lvp köpare som blev hjälpt av det svaret...........


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2006, 11:19:59 »
Lagom är bäst.

Alltså en Panasonic E-10,5-DKE?
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2006, 16:36:58 »
Det har ju spekulerats mÃ¥nga gÃ¥nger här pÃ¥ forumet om vad som är mest ekonomsikt beträffande stor eller liten pump. Kan det vara sÃ¥ enkelt sÃ¥ att om man bor i södra Sverige där det inte är sÃ¥ kallt och man inte har sÃ¥ stort värmebehov att där är det att föredra en liten pump.... till skillnad frÃ¥n om man bor i norrland där det är kallt och ganska stort värmebehov sÃ¥ är det mera ekonomiskt att ha en stor pump......? Men en tanke jag haft är att om man tex tar en liten inverterpump som tar 1500w med ett cop 2 sÃ¥ fÃ¥r man dÃ¥ 3kw tillbaka och vinsten blir dÃ¥ 1500w  tar man dÃ¥ en stor inverterpump som drar 3kw med ett cop 2 fÃ¥r man 6kw tillbaka och vinsten blir dÃ¥ 3kw alltsÃ¥ vinsten blir dubbelt sÃ¥ stor med den stora pumpen jämfört med den lilla pumpen....bara en tanke jag kan ju ha helt fel oxÃ¥....  Skulle vara trevligt om det pÃ¥ nÃ¥got vis gick att reda ut denna frÃ¥ga en gÃ¥ng för alla det är ju sÃ¥ mÃ¥nga saker man ska ta hänsyn till när man väljer pump. Vart man bor, storlek pÃ¥ huset, hur bra huset är isolerat, planlösning, storlek pÃ¥ pump, fabrikat pÃ¥ pump, 1 eller 2 pumpar, hur mkt av värmebehovet man tänker täcka med pumpen/pumparna, osv..... Tror att mÃ¥nga som tänker köpa en lvp skulle kunna bli hjälpt av denna trÃ¥d om det gick att komma fram till ett vettigt och korrekt svar.
//Krister   *vinkar*


Stort hus, dåligt isolerat långt norrut => stor pump..

Litet hus, välisolerat i skåne => mindre pump, köp spättekaka för pengarna som blir över.. :)
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2006, 17:24:38 »
hel ...kingen

ju större pump  ju bättre,förutsatt att priset inte skenar i väg horibelt

invertern justerar ju effektbehovet på egen hand + att cop blir bättre vid 50% belastning än vid 100% ,dessutom så bör pumpen hålla bättre om den går med lågbelastning

tillsist luften e ju inte det bästa å plocka värme ur så ju större ju bättre,då du behöver värmen som mest e det ju mäst ont om den så en stor pump orkar att väma lhuset ängre än en 5kw

2eller som frugan säger,de är bra att den e stor,så den gör nån nytta =)


BTW
vi har ett ordspråk i släkten våran..

"I ett fattigt hem är en stor kuk en bra tillgång"

MVH JOCKE

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2006, 19:27:21 »
 Thumbsup *roflmao*

...jodå, så att...
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2006, 20:46:10 »
hel ...kingen

ju större pump  ju bättre,förutsatt att priset inte skenar i väg horibelt

invertern justerar ju effektbehovet på egen hand + att cop blir bättre vid 50% belastning än vid 100% ,dessutom så bör pumpen hålla bättre om den går med lågbelastning

tillsist luften e ju inte det bästa å plocka värme ur så ju större ju bättre,då du behöver värmen som mest e det ju mäst ont om den så en stor pump orkar att väma lhuset ängre än en 5kw

2eller som frugan säger,de är bra att den e stor,så den gör nån nytta =)


BTW
vi har ett ordspråk i släkten våran..

"I ett fattigt hem är en stor kuk en bra tillgång"

MVH JOCKE





 *roflmao*




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2006, 21:47:08 »
Grabbar,inte bara storleken,tekniken också.Men studs,en stor (pump) går som sagt lugnt och fint,och har hög verkningsgrad vid den låga belastning den normalt har.Å,så har den resurser att ge den effekt som behövs när det är kallt.Invertern är en välsignelse som nu är standard och beprövat vid luft/luft.Och som är hightech vid bergvärme.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2006, 22:43:02 »
Storleken är inte så viktig utan hastigheten Världens minsta kuk och värdens snabaste arsle.
Vad kicklar mest en telefonstolpe eller ett grässtrå? *roflmao*
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Cathy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Cowgirl!
    • Cathywesternridning
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2006, 22:53:46 »
-...och vad hände med den gamla sanningen att
"kvalitet går före kvantitet!"???
det om kostar mest går fet-bort!!!! knUp
1 1/2 plan villa (99+70m2) samt källare 99 m2 öppen planlösning från entrén mot vardagsrum, samt trappor upp och ner ovan varandra.
Tegelvilla byggd 74/75, med självdrag.
Direktverkande el, vill ha L/L värmepump, vilken??
nuvarande förbrukning ca 27000kWh
2 vuxna , 1 barn (4 år)

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2006, 23:07:27 »
Stor inverter om du bor i Sverige bor du i skåne kan du köpa en liten!
Jag har en liten! Men jag har en stor värmepump!   ;)     Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2006, 23:10:37 »
hej .

ja hur som hälst jag skulle ta en stor grej =) både jag å frun gillar ju lite riktiga doningar LOL

nää  jag skulle satsa pÃ¥ en fet pump mest pga att dÃ¥ det e 20 grader kallt sÃ¥ finns det ju nästan inte nÃ¥ värme Ã¥ plocka ut sÃ¥ all effekt man har e bra Ã¥ hitta...
har alldrig hört nÃ¥n luft/luft ägare klagat pÃ¥ för hög effekt dÃ¥ det e 10 grade minus att pumpen stÃ¥r Ã¥ gÃ¥r on-off  kan väl va dÃ¥ det e 3-4 grade plus pÃ¥ hösten i nÃ¥gra dagar som det fenomenet uppstÃ¥r


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2006, 23:28:46 »
hej .

ja hur som hälst jag skulle ta en stor grej =) både jag å frun gillar ju lite riktiga doningar LOL

 





Jasså inte visste jag att du gillade sånt Jocke....... *roflmao*




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Mest ekonomiskt stor eller liten pump??
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2006, 23:37:09 »
hej
kingen .. nää
du skulle låta frugn leka med en riktig aparat nån gång ;D

jag kommer om å "inspekterar" din maskin å det nyper åt lite,det e ju vid 15-20
den får bekänna färg ,få se om du har större än jag LOL

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!