Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"  (läst 27133 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #60 skrivet: 03 februari 2007, 16:36:52 »
oki. har inställt VV på 50 gr börvärde och på IVT fikonspråk Kopplingsdifferans till 5 gr.
(Jag hade kopplings diff på 7 gr)

Logg kommer i morgon. (Densomär nyfiket kan följa den via länken i min sigantur)

Det är inte bara att du får onödigt med TS, "om" man värmer VB med VV så tillkommer att man har lägre COP när man värmer VV och på så sätt förlorar viss del av möjlig besparing.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #61 skrivet: 03 februari 2007, 16:57:51 »
Bild som åskådliggör vad jag tidigare talade om att man måste vänta till natten för att se den riktiga avsvalningstiden. Klockan 9:00 gick någon upp och började använda VV. den har inte stillat sig än. Förra natten hade jag bara ca 4 timmars max intervall pga ganska låg VB-retur just nu.

Skulle jag dagtid springa ner i pannrummet och titta på VV-lampan skulle jag också tro att mitt system läckte.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #62 skrivet: 03 februari 2007, 22:59:52 »
Självklart har vi inte pratat om när man tar ut VV på dagen.

oki.. bifogar bild, med kopplingsdiff på 5 gr. efter kl 16. Det som händer är att högsta värdet på mantel blir 2 grader mindre och därför efterföljande sänkning, när manteln återfår samma tempsomVV, inte lika kraftigt. Har under tiden en VB retur mellan 32-37 gr.

Vissa IVT sänker VV på mindre än en timme, hela dygnet. Detta fenomen är vad vi försöker hitta orsaken till.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #63 skrivet: 03 februari 2007, 23:29:11 »
Självklart har vi inte pratat om när man tar ut VV på dagen.

oki.. bifogar bild, med kopplingsdiff på 5 gr. efter kl 16. Det som händer är att högsta värdet på mantel blir 2 grader mindre och därför efterföljande sänkning, när manteln återfår samma tempsomVV, inte lika kraftigt. Har under tiden en VB retur mellan 32-37 gr.

Vissa IVT sänker VV på mindre än en timme, hela dygnet. Detta fenomen är vad vi försöker hitta orsaken till.

/C

Jaså!!
Då jag läser tråden så handlar den om oro över VV-värmning dagtid efter VV-uttag.
Vad menar du med att det "självklart" inte är så?
Var i tråden anger Grop att han vet sin avsvalningstid nattetid?
Om jag säkert vet att VV-laddning sker varje timme även natteetid utan låg radiatortemp
då skall jag acceptera att pumpen är defekt. I denna tråden har jag inte sett sådana fakta. Peka gärna ut var det anges.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #64 skrivet: 04 februari 2007, 00:30:13 »
Grop pratar  om sänkning utan VV uttag, (min IVT fungerar lika på dagen som på natten iaf)

Nu var det 4 timmar sedan hon duschade. Fortfarande vill pumpen ladda varmvatten 1 gång/timme. Sedan hon duschade, har jag inte rört varmvattenkranarna i huset. Är mängden laddningar normalt, eller ska jag lyfta på luren imorgon och be service komma hit? Det kanske ska påpekas att jag kör med fabriksvärden på varmvatteninställningen.

min bild:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10471.30

Grops svar:
Tack Cul8!!!
Den flörsta loggen ser mycket "bekant" ut, den ser nämligen ut precs som jag upplever min pump. Lösningen för denna pump var alltså inte bara byte av trevägsventil utan det byttes även själva ventilbröstet (tror jag det heter), dvs mässingskopplingen? Inte för att jag förstår att den skulle vålla bekymmer, men är det på detta vis, så får jag tro på dig!

...  dvs urladdning på 60 min. och som Gropskriver "utan att VV har rörts"

Så tar diskussion vid att öka kopplingsdiffen till 10 grader..

Sen kommer det att låg temp.på VB retur kyler ner VV... därför visade jag en logg med kopplingsdiff. på 5 gr, inte låg men i alla fall medel VB retur och ingen sänkning av VV på dagtid, nåja kväll då.

I vilket fall så skulle man helst vilja se en logg från Grop och inte bara att man "upplever" eller uppfattar vad VP håller på med.

Skulle gärna vilja ha en åsikt från dom som kan pumpar om för högt flöde på extern pump P1 samt ev att bypass är felvänd, dvs kopplad till stigaren och fungerar som bypass till intern pump P2, skulle kunna få retur VB att gå baklänges via VV mantel?

/C


118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #65 skrivet: 04 februari 2007, 09:35:00 »
Hej Cul8 och Herr Brun.
Så här är det: Jag loggar inte just nu. Jag ska ta och kolla på jobbet om det finns någon mätdator jag kan låna något dygn för att kolla hur pumpen jobbar med varmvatten när jag har min skönhetssömn. MEN, det första jag gör på morgonen, innan kaffebryggaren sätts på, är att gå ner till pumpen och titta till den. Då, efter åtminstone 8 timmar sedan senaste värmeuttag, kan jag fortfarande genom att bara kolla tempdroppet enligt Rego:n se att det går alldeles, alldeles, för fort om, även när varmvattnet är neråt 49 grC. Jag bara antar, att pumpen inte vet om att jag kollar den, så den beter sig likadant då, som den har gjort hela natten...
Jag fick ju huset omkopplat förra våren, så jag tänkte för en sekund att man hade glömt att vända by-passen. Men som jag skrev tidigare, pilen pekar mot pumpens sugsida, vilket jag antar är rätt.
Jag kan slå mig i backen på att det handlar om kvalitetsstyrning av leverantören av trevägsventilen. Jag skulle vilja se en provtryckning av min ventil som jag fick ny häromdagen med säg två bars tryck. Jag undrar om den är helt tät då...Jag antar i sådana fall att jag inte är själv i Sverige med detta problem, men folk i allmänhet kanske inte är lika fanatiska när det gäller värmepumpar som vissa andra, och det man inte vet, lider man inte av.
Men konstigt är det!
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #66 skrivet: 04 februari 2007, 11:30:30 »
Grop pratar  om sänkning utan VV uttag, (min IVT fungerar lika på dagen som på natten iaf)

Beror på hur man definierart "utan VV uttag". Tittar du på min VV-log ovan så ser du att min VV-värmning pendlar hela dagen om någon duschar på morgonen och man sen småduttar med värme under em. Att säga att VV fortfarande åker jojo 4 timmar efter en dusch säger inte att något är fel. En dusch kan betyda avsevärt VV-uttag.
Sen vet vi (inte jag iallafall) hur många personer Grop har i hushållet, hur länge de duschar, hur ofta de kör diskmaskin, eller tappar ur VV på annat sätt. Därför är det svårt att jämföra med dina loggar eller mina (hos mig är det 6 personer i hushållet varav 5 duschar dagligen) där VV pendlar hela dagen oavsett vardag eller hel men stillar sig nattetid.

Som vi båda säger måste det nog till en dygnslogg innan man kan säga säkert om det överhuvudtaget är något fel på systemet. Något Grop nog skulle ha gjort för länge sen.
En log på VV och VB-in/VB-ut säger antagligen direkt om det är något fel och Grop hade sluppit en hel del annat som tar tid och pengar.

Lycka till.

IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #67 skrivet: 04 februari 2007, 17:00:55 »
Får jag var med i ämnet? Det verkar som om det har blivit tjafs mellan andra mer än att försöka hålla sig till kända "fakta".
Om jag får tag på en mätdator som jag kan logga tempen, vilka parametrar behöver jag logga? Var placerar jag givarna? För vv, räcker det att sätta givaren utanpå manteln (innanför isoleringen)?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #68 skrivet: 04 februari 2007, 18:02:08 »
Får jag var med i ämnet? Det verkar som om det har blivit tjafs mellan andra mer än att försöka hålla sig till kända "fakta".
Om jag får tag på en mätdator som jag kan logga tempen, vilka parametrar behöver jag logga? Var placerar jag givarna? För vv, räcker det att sätta givaren utanpå manteln (innanför isoleringen)?

Minimum är väl att logga VV med givare på samma ställe som styrdatorn mäter helst. Innanför isolering på mantel bör fungera.

Har du fler givare skulle jag mäta på VV-utlopp för att se VV-avtappning och VB-in/VB-ut för att se hur mycket kompressor går under avsvalning.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #69 skrivet: 05 februari 2007, 17:18:16 »
Det var inte meningen att tjafsa eller gå från ämnet, vi har olika åsikter om möjliga orsaker eller vad som kan inverka. Ska hålla stilla :)

Väntar med spänning på en logg!

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #70 skrivet: 26 april 2019, 21:52:24 »
Perfekt! Här fick jag svar på mina funderingar kring kanske. Har noterat att varmvattnet svalnar i rasande hastighet nu efter att våren attackerat och radiatorerna kallnat. En körning i timmen eller oftare, under dag som natt – alltså utan någon användning.

Det visade sig att min ”P2” var inställd på kontinuerlig drift. Det löste saken, och vattnet håller sig nu varmt betydligt fler timmar. Ska bli en spännande natt!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!