Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)  (läst 10605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #30 skrivet: 31 december 2017, 17:30:51 »
Hur är det med dom där väderskydden i trä som har snedställda ribbor, är det risk att pumpen minskar i effekt, jag tänker på luftflöde?.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #31 skrivet: 31 december 2017, 18:40:31 »
De där träholkarna med snedställda ribbor är helt värdelösa, fullständigt bortkastade pengar och sämre luftflöde till pumpen. Visserligen ska de vara testade men antagligen inte i snöstorm för då lär pumpen bli helt insnöad. Ett tak är aldrig fel för en pump men i julleb:s fall här så ser man att det stora problemet här inte är baksidan utan vänstersidan på pumpen vilket innebär att han behöver antingen något slags sidoskydd för snön alt plocka bort plåtbitarna i sidogallret. Snön ryker in från sidan av pumpen och fastnar i plåtgallret, och via pumpens avfrostningar sedan så fryser det till allt större iskakor i gallret som pumpen inte på egen hand klarar av att avfrosta bort.

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #32 skrivet: 31 december 2017, 22:26:26 »
Hur är det med dom där väderskydden i trä som har snedställda ribbor, är det risk att pumpen minskar i effekt, jag tänker på luftflöde?.
Jag har köpt detta skyddet till min pump och det fungerar superbra även vid snöstorm
Har aldrig haft is på pumpen sedan sitter visserligen min pump på altan räcket och det är öppet bakom pumpen
Och det finns ju även en service lucka.
Det har suttit där i tre år nu
Inget regn ingen snö på pumpen inga löv eller skräp på baksidan pumpen
Pumpen ser ut som ny när man tittar bara lite dammig
Länk till skyddet det är gjort av plåt
https://e-klok.se/hem/produkter/varmepumpsskydd-plat-med-dorr/luftvarmepump-tillbehor?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
« Senast ändrad: 31 december 2017, 22:42:14 av wofflan »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #33 skrivet: 01 januari 2018, 12:51:13 »
Hur är det med dom där väderskydden i trä som har snedställda ribbor, är det risk att pumpen minskar i effekt, jag tänker på luftflöde?.
Bästa valet, speciellt om man köper ett som är tillverkar av eden wood. Mindre än 5% påverkan på kapaciteten.(mättolerans hos SP) dessutom ingen frostpåbyggnad så som på plåten.

Mvh
Daikin

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #34 skrivet: 01 januari 2018, 14:03:50 »
Tackar för alla fina tips pÃ¥ skydd , fÃ¥r fundera vad som är bäst där  ^-^

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #35 skrivet: 01 januari 2018, 15:34:57 »
Jag har köpt detta skyddet till min pump och det fungerar superbra även vid snöstorm
Har aldrig haft is på pumpen sedan sitter visserligen min pump på altan räcket och det är öppet bakom pumpen
Och det finns ju även en service lucka.
Det har suttit där i tre år nu
Inget regn ingen snö på pumpen inga löv eller skräp på baksidan pumpen
Pumpen ser ut som ny när man tittar bara lite dammig
Länk till skyddet det är gjort av plåt
https://e-klok.se/hem/produkter/varmepumpsskydd-plat-med-dorr/luftvarmepump-tillbehor?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Ja man hittar på så mkt onödigt för att kunna tjäna pengar på naiva pumpägare. Som jag sagt tidigare så är ett tak aldrig fel på en pump och vid extrem väderlek (snöstorm mm) så är spec vänstersidan på pumparna utsatta för snö som kommer in i sidogallret och sedan fryser fast vid pumpens avfrostningar.
Men f.ö så har jag aldrig förstått varför man sätter en fängelsegrind på pumpens framsida där fläkten alltid måste ha en helt fri utblåsyta framför pumpen för att kunna göra sig av med den förbrukade luften så långt som möjligt ifrån pumparna för att kunna få ut bästa effektivitet.
I det här fallet med grinden framför utblåset så tar man bort ca hälften av den fria utblåsytan vilket innebär att den luft som pumpen redan har tagit värmen ur inte får fritt utlopp utan ca hälften av denna luft vänder utåt mot sidorna och nedåt mot undersidan av pumpen där den sugs tillbaka in igen till pumpens baksida (regenererar) vilket sänker effektiviteten (värmeuttaget) för pumparna.
Så plocka ivf bort den där gallerväggen på pumpens framsida är mitt råd och sätt dit några stag i pumpens underkant istället för att ev hålla sidoplåtarna på plats så får man ivf ingen spec effektförlust på pumparna med de där holkarna.

Utloggad swap3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder
« Svar #36 skrivet: 02 januari 2018, 18:15:25 »
jag har haft problem med denna pump sen den var ny , det är fyllt på köldmedium samt bytt styrkort
nu funkar inte powerfull läget samt fläkten går ej att höja är samma låga läge hela tiden
då den avfrostar tar det ca 15 min sen går det ca 30 min så håller den på hela tiden oavsett väderlek ute
kommer att byta ut denna mot ett annat märke och rapportera hur den funkar jämfört mot daikin som sitter nu

hej om man tittar på första bilden och det är värme kabeln som syns längst ned så ser det ut som att den inte fungerar (ser frostig ut )
Om man lyfter på locket så bör man se en skridskobana inne i utedelen (om inte så är det toppen)


ang is bildning på sidan så är det som övriga säger snörök etc (klipp bort gallret )

angående 15 min 30 min så gör maskinen när inte avfrostning är lyckad enl dom parametrar som finns ( då går inte maskinen heller upp i max mellan avfrostningarna )

finns mer att testa på plats

en Norsk Reset är inte fel när man kollat och isat av utedelen så att inte nedre delen ligger i is

mvh
en tidigare drabbad med åtgärdade hysteriska avfrostningar 15/30
och reaplans ljud (blir trÃ¥ngt i skalet när man kan ha  100 procent fuktig miljö)





Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #37 skrivet: 14 januari 2018, 11:34:57 »
Tackar för alla svar ska upp till stugan på onsdag 17/1 då ska jag se hur den ser ut , ska föröka fixa ett skydd av något slag , och se om den funkar bättre efter det
Kommer skicka bilder pÃ¥ hur den ser ut dÃ¥ jag kommer upp , blir spännade , ska även kolla pumparna som grannarna har hur dom ser ut  tummenupp

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #38 skrivet: 18 januari 2018, 17:19:57 »
Här kommer en bild pÃ¥ pumpen , ganska isig pump  :-\
kollade även hos grannen som har en annan pump , annat märke , inte någon som helst is på den

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #39 skrivet: 18 januari 2018, 17:23:53 »
Efter jag fått den is fri med ljumet vatten , tog länge >:( så monterade jag upp ett skydd , men det hjälpte inte något värst mycket, pumpen orkar inte avfrosta ordentligt den bygger sakta men säkert på frost och is ,
ska tillägas värdret var mulet -12 grader .typ vanligt vinter väder med andra ord

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #40 skrivet: 18 januari 2018, 17:28:05 »
Den skulle ha monterats några dm högre upp, men ju mer is man har på marken nedanför, desto mer energi har man sparat.
Om grannen inte har någon is under sin så har de den inte korrekt inställd (Troligen är radiatorerna på hela tiden så värmepumpen går bara på tomgång)
Den där snön på gallret har ju t.ex. inget alls att göra med "dålig avfrostning", möjligen dålig design av gallret, men så vitt jag kan se ser det väl ut som de flesta andras utblåsgaller.
Istapparna ned mot marken måste du bort med, annars kan det börja bygga is inuti maskinen, den där typen av isstoder hinner aldrig värmas upp och smälta under avfrostningscykeln.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #41 skrivet: 18 januari 2018, 17:31:09 »
Hejsan Rickard jepp har tagit bort allt så det är gjort , med då man står o kollar då den ska avfrosta så händer typ inget rimfrosten som blev i början då jag fått den isfri klara den inte att få bort

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #42 skrivet: 18 januari 2018, 17:33:54 »
OM den inte får bort rimfrosten på själva flänsarna på förångaren så är det ju nåt fel.
Hur länge avfrostar den på ett ungefär?
Det brukar bara ta ca 3 minuter innan frosten på förångaren skall vara borta på de flesta maskiner.
Kanske växlar inte fyrvägsventilen som den ska.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #43 skrivet: 18 januari 2018, 17:37:33 »
Den hÃ¥ller pÃ¥ typ 15-17 minuter , har även testat kört i  kyl läget  ocksÃ¥ om fyrvägsventilen hängt sig samt sÃ¥ klart bryt strömmen till den

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #44 skrivet: 18 januari 2018, 17:41:26 »
Hej Rickard som jag skrev i ett tidigare inlägg så har denna pump krånglat sen ny , börjar o bli 2 1/2 år nu så det är länge , det är fyllt på köldmedium samt bytt styrkort i den , och det hjälper inte så vad ska man göra ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!