Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme  (läst 41873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #15 skrivet: 05 juli 2011, 11:59:55 »
"Flytande kondensering" är inte så märkvärdigt som det låter. Det betyder bara
att styrsystemet till VP har förmågan att stoppa pumpen på olika sluttemperaturer.
Motsatsen är "fast kondensering" och då ställer man in en fast temperatur som VP
kör mot i varje cykel.

Om du alltså får till en styrning som inte låter pumpen tillverka varmare vatten än
vad som behövs vid varje givet tillfälle så har du också åstadkommit "flytande kondensering"
och detta kan man förstås göra med vilken on/off-pump som helst...

Många tror att VP-körning mot ack.tank medför att man måste köra fast kondensering,
men så är naturligtvis INTE fallet.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #16 skrivet: 05 juli 2011, 13:15:33 »
"Flytande kondensering" är inte så märkvärdigt som det låter. Det betyder bara
att styrsystemet till VP har förmågan att stoppa pumpen på olika sluttemperaturer.
Motsatsen är "fast kondensering" och då ställer man in en fast temperatur som VP
kör mot i varje cykel.

Om du alltså får till en styrning som inte låter pumpen tillverka varmare vatten än
vad som behövs vid varje givet tillfälle så har du också åstadkommit "flytande kondensering"
och detta kan man förstås göra med vilken on/off-pump som helst...

Många tror att VP-körning mot ack.tank medför att man måste köra fast kondensering,
men så är naturligtvis INTE fallet.

Aha, det börjar klarna, tack!
En stormP-lösning kanske kan vara att använda shuntautomatikens arm och låta den påverka en micro-brytare på lämpligt sätt... :)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #17 skrivet: 05 juli 2011, 13:16:20 »
Ingen som har någon kommentar gällande hur lång kollektor jag bör lägga ut?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #18 skrivet: 05 juli 2011, 23:42:09 »
Ingen?  ???
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #19 skrivet: 06 juli 2011, 17:26:25 »
Ja, det beror ju på vilken effekt du tänker ta ur sjön. En värmepump med 6 kW inmatad effekt verkar ju något overkill till de specifikationer på energiförbrukning du har angivit.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #20 skrivet: 07 juli 2011, 08:10:56 »
Ja, det beror ju på vilken effekt du tänker ta ur sjön. En värmepump med 6 kW inmatad effekt verkar ju något overkill till de specifikationer på energiförbrukning du har angivit.

Jag skrev ju det i min första post:
Uppskattad energiförbrukning enligt http://www.vpw2100.com är:
Toppeffekt: 7.2 kW

Uppvärmning: 14000 kWh
Hushållsel: 6500 kWh
Varmvattenbehov: 4500 kWh
Energiförbrukning totalt: 25000 kWh

Scahblon enligt (SEV): 35300kWh

Jag vill absolut inte lägga ut för lite slang utan ha en ganska rejäl marginal, ngt som jag förstått de flesta här rekommenderar också. Pumpen är ju rejält tilltagen också så jag antar att man bör undvika att sätta dit för liten kollektor för den med.


Jag vet att om pumpen drar 6 kw och en COP på 3 ger mig 18 kW, så är det overkill.
Men jag har ju redan pumpen, den kostade inte mkt, och den kan ev. inverterstyras hade jag tänkt...annars kör jag ju mot stora acktankar, har 800 + 500 l på plats.
Ett annat alternativ om det visar sig att jag måste byta kompressor är ju att sätta dit en mindre komptressor, men utnyttja de större och effektivare kondensor och evaporatorerna...?
« Senast ändrad: 07 juli 2011, 08:13:55 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #21 skrivet: 07 juli 2011, 08:41:40 »
Ingen som har någon kommentar gällande hur lång kollektor jag bör lägga ut?

OK, huset drar max 7,2 kW skriver du?
I så fall ska 400 m sjövattenslinga räcka fint, men risken finns ju att du bygger till huset eller höjer värmen inne eller nått, så för att få marginal så behöver du kanske 600 m (2 x 300).
Marginalen kan även behövas då du inser att du behöver en ny effektiv VP och inget gammalt skräp.
Jag har inte sÃ¥ jättestort förtroende för teoretiskt insnöade proffessorer som bygger värmepumpar.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #22 skrivet: 07 juli 2011, 14:04:53 »
Om du ska byta kompressor så kan du lika gärna passa på att byta expansionsventil också. Sen kan du välja vilket köldmedie du vill ha och anpassa bygget efter det. Är det en överdim. vp så kan man ju slå till med R134a och få en tyst och fin maskin med fina varmvattenegenskaper. Annars finns ersättningsgas för R22 vilket brukar vara R417a. b00k
R404A borde också funka. Som sagt, byt expansionsventil och kombinera efter det.
Här är det ju lite speciella krav, men i en vanlig villa pump så är 30 000:- i grövsta laget för ett komp.byte.
DÃ¥ menar jag arb + mtrl. Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #23 skrivet: 07 juli 2011, 15:05:39 »
Om du ska byta kompressor så kan du lika gärna passa på att byta expansionsventil också. Sen kan du välja vilket köldmedie du vill ha och anpassa bygget efter det. Är det en överdim. vp så kan man ju slå till med R134a och få en tyst och fin maskin med fina varmvattenegenskaper. Annars finns ersättningsgas för R22 vilket brukar vara R417a. b00k
R404A borde också funka. Som sagt, byt expansionsventil och kombinera efter det.
Här är det ju lite speciella krav, men i en vanlig villa pump så är 30 000:- i grövsta laget för ett komp.byte.
DÃ¥ menar jag arb + mtrl. Thumbsup

Tackar, det var precis sån info jag var ute efter!
Jag antar att en kylinstallatör kan göra allt detta, men finns det någonstans jag kan läsa på för att lära mig lite om komponentval och beräkningar..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #24 skrivet: 07 juli 2011, 23:46:34 »
En annan fråga, om man nu ändå skulle byta kompressor o växelventil, finns det ngn anledning att inte även gå över till Propan eller annat trevligt medium?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #25 skrivet: 08 juli 2011, 07:45:43 »
R134a  det trevligaste av köldmedium Thumbsup

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #26 skrivet: 08 juli 2011, 17:11:46 »
R134a  det trevligaste av köldmedium Thumbsup

Jaha..
men jag tänkte undvika sånt som man måste ha kylcert för att komma över...
Finns det några nackdelar med Propan förutom att det är explosivt...?
CO2?
...?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #27 skrivet: 08 juli 2011, 17:39:30 »
CO2 funkar inte,  enorma tryck och specialprylar. Har du chansen att bygga en vp själv som du har nu.  R134a.

LÃ¥ga tryck och ingen hög hetgas, skonsamt för kompressorn  samtidigt som det gör 70 grader om du vill det. Thumbsup

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #28 skrivet: 11 juli 2011, 12:57:20 »
CO2 funkar inte,  enorma tryck och specialprylar. Har du chansen att bygga en vp själv som du har nu.  R134a.

LÃ¥ga tryck och ingen hög hetgas, skonsamt för kompressorn  samtidigt som det gör 70 grader om du vill det. Thumbsup

OK, lÃ¥ter ju bra!  Thumbsup
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #29 skrivet: 15 maj 2012, 22:04:19 »
OK, jag missade vintern och får försöka få igång grejorna till hösten istället!..
Ska lämna in anmälan till kommunen nu tänkte jag så det är gjort.
Blir nog en 500 m slinga trots allt, 40 eller 50 mm. Vill INTE underdimensionera.

Ser en fråga nu som de vill ha svar på: Köldbärarvätska (Brine vad jag förstår): Typ (Namn), mängd, Innehåll inkl tillsatsämnen. Säkerhetsdatablad bifogas Ja/Nej.
Vilka olika kb har man att välja på, sprit som sprit?
Vad finns det för varumärken? Något som är billigare än de andra?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!