Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 12 KHR-N Grymt besviken pÃ¥ IVT  (läst 31975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #15 skrivet: 21 juni 2010, 22:22:31 »

Ghandi,

Om jag köpt en IVT-pump (som iofs inte är IVT utan en kinatillverkad Sharp om jag förstått det rätt) från en av IVT godkänd återförsäljare, så förväntar jag mig att IVT har någon form av krav och kvalitetssäkring på sina återförsäljare. Om dom bara jobbar med vilka återförsäljare som helst så kan jag ju lika gärna köpa hos Polarpumpen eller någon annan skojjare till internetpriser.

Dessutom pÃ¥stÃ¥r Toshiba att IVT inte  har en riktig garanti utan en försäkring, jag kanske börjar bli lite färgad men jag har till 99% bestämt mig för en Toshiba, riktig garanti och bra rykte fäller det avgörandet...

Amon

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #16 skrivet: 22 juni 2010, 13:22:53 »

Ghandi,

Om jag köpt en IVT-pump (som iofs inte är IVT utan en kinatillverkad Sharp om jag förstått det rätt) från en av IVT godkänd återförsäljare, så förväntar jag mig att IVT har någon form av krav och kvalitetssäkring på sina återförsäljare. Om dom bara jobbar med vilka återförsäljare som helst så kan jag ju lika gärna köpa hos Polarpumpen eller någon annan skojjare till internetpriser.

Dessutom pÃ¥stÃ¥r Toshiba att IVT inte  har en riktig garanti utan en försäkring, jag kanske börjar bli lite färgad men jag har till 99% bestämt mig för en Toshiba, riktig garanti och bra rykte fäller det avgörandet...

Amon


Likförbannat så är det ju kylfirman som monterar pumpen som man ska vända sig till, kan ju inte bli pumpmärkets fel att en kylfirma har ngn som slarvar.

IVT säljer pumpen till en...
Återförsäljare som säljer pumpen till dig samtidigt som dom lejer en...
Kylmontör som installerar pumpen åt dig.

Om pumpen inte håller vad papperna från IVT lovar = bli arg på IVT
Om pumpen inte fungerar så som försäljaren har sagt = bli arg på återförsäljaren
Om installationen är inkorrekt = bli arg på kylmontören

Är ju som att sitta och skrika åt kundservice när bredbandet går ner, dom gör bara sitt jobb och är definitivt inte ute och kortsluter routrar och gräver av linor...

IVT har en garanti som är på 2år (en försäkring utöver detta i 3år till "du tar på hemförsäkring och får igen pengarna av IVT för åldersavdrag och självrisk") sen har du en kompressorgaranti på 10år.

Sen vad toshiba påstår är väl lite skitsamma, köper man något utan att kolla upp vad för garantier och försäkringar som gäller så är man enligt mina mått mätt dum på riktigt.

Utloggad Strandhamn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #17 skrivet: 16 december 2010, 18:52:50 »
Får bara hålla med ghandi..................väl skrivet Thumbsup

Utloggad BLOCK52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2011, 20:53:48 »
Nu har ett år gått sedan vi köpte pumpen och vi har själva rättat till problemet. Vi köpte en sådan rengöringsspray till luftvärmepumpar, vi skruvade bort alla kåpor för att komma åt lammellerna. Vi gjorde sedan som det stod på flaskan. Och vips fungerar den hur bra som helst. Vi kom underfund med att när den första reparatören var här och skruvade fast enheten borrade han även nya hål och satte dit nya pluggar, då min sambobände ut den från väggen för att reparatören skulle få in skuvdragaren, kom det in en massa fint damm in i lamellerna och detta damm har sedan varit kvar samt attnytt damm tillförts. Allt detta damm är nu borta. Fy fan va dåligt av NO 1 service att inte tala om att lamellerna kanske behöver göras rena. Varje gång vi ringt till dem, har vi fött höra att vi måste skaffa en alternativ värmekälla,då pumpen inte ska vara den huvudsakliga värmekällan, enligt dem. Detta gäller från +1 till -9, vi har då haft cirka 17-19 grader inomhus ochdå med några element på.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #19 skrivet: 14 februari 2011, 19:25:36 »
en fråga bor ni i örebro län tro ???

om sÃ¥ fallet börjar firma namnet pÃ¥ E  ???

efter rengöring hur skulle du dÃ¥ beskriva att pumpen gÃ¥r  ???
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #20 skrivet: 14 februari 2011, 20:21:04 »

Ghandi,

Om jag köpt en IVT-pump (som iofs inte är IVT utan en kinatillverkad Sharp om jag förstått det rätt) från en av IVT godkänd återförsäljare, så förväntar jag mig att IVT har någon form av krav och kvalitetssäkring på sina återförsäljare. Om dom bara jobbar med vilka återförsäljare som helst så kan jag ju lika gärna köpa hos Polarpumpen eller någon annan skojjare till internetpriser.

Dessutom pÃ¥stÃ¥r Toshiba att IVT inte  har en riktig garanti utan en försäkring, jag kanske börjar bli lite färgad men jag har till 99% bestämt mig för en Toshiba, riktig garanti och bra rykte fäller det avgörandet...

Amon


Likförbannat så är det ju kylfirman som monterar pumpen som man ska vända sig till, kan ju inte bli pumpmärkets fel att en kylfirma har ngn som slarvar.

IVT säljer pumpen till en...
Återförsäljare som säljer pumpen till dig samtidigt som dom lejer en...
Kylmontör som installerar pumpen åt dig.

Om pumpen inte håller vad papperna från IVT lovar = bli arg på IVT
Om pumpen inte fungerar så som försäljaren har sagt = bli arg på återförsäljaren
Om installationen är inkorrekt = bli arg på kylmontören

Är ju som att sitta och skrika åt kundservice när bredbandet går ner, dom gör bara sitt jobb och är definitivt inte ute och kortsluter routrar och gräver av linor...

IVT har en garanti som är på 2år (en försäkring utöver detta i 3år till "du tar på hemförsäkring och får igen pengarna av IVT för åldersavdrag och självrisk") sen har du en kompressorgaranti på 10år.

Sen vad toshiba påstår är väl lite skitsamma, köper man något utan att kolla upp vad för garantier och försäkringar som gäller så är man enligt mina mått mätt dum på riktigt.

Det är inte lätt att vara kund när ngn i näringskedjan runt värmepumpar skall sätta spelreglerna kan man konstatera..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #21 skrivet: 14 februari 2011, 20:33:05 »
I -15 orkar inte denna pumpen, enligt reklam bra Cop, 2.4 i -18, ger väl ca 2.5-3kw i -15, och vinkelhus är kanske svårt och värma och komma åt längst bort.

Vi hade Bosch Ehp 6, likadan pump som Sharp och Ivt, Electrolux, vår klarade och värma till ca -8 till -12, beroende på vind och hur länge det var kallt.

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #22 skrivet: 14 februari 2011, 21:01:44 »

Det är inte lätt att vara kund när ngn i näringskedjan runt värmepumpar skall sätta spelreglerna kan man konstatera..

Kommer väl att Ã¥ngra detta men men,  hur skulle du i all din vishet lägga upp det dÃ¥ Zibro?

En enkel metod för att undvika sånt här är enligt mig att handla direkt av en kylmontör som säljer/installerar/servar pumpar.

Utloggad BLOCK52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #23 skrivet: 24 februari 2011, 08:35:31 »
en fråga bor ni i örebro län tro ???

om sÃ¥ fallet börjar firma namnet pÃ¥ E  ???

efter rengöring hur skulle du dÃ¥ beskriva att pumpen gÃ¥r  ???

Nej vi bor i strängnäs kommun och NO 1 service är det som utfört servicen. Pumpen gick jättebra ett tag men när det blir så kallt som det varit nu så har pumpen väldigt svårt att komma igen det vill säga att den har svårt att generera upp värmen trots att temperaturen går upp ute till 0 grader eller till plusgrader. På ett par dagar styr den upp sig vid varmare grader, men om en dag med minusgrader kommer mellan så är den tillbaka i det dåliga
läget. Vi har även upptäckt ett decimeterlångt band på utedelen som det inte bildas någon is på, det bildas ingen fukt på den ibland blir det men oftast inte. Vad kan det bero på?

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #24 skrivet: 24 februari 2011, 18:18:38 »
kan vara brist på köldmedia

kan även bli så lugnkörning

men om man ställar upp temp till max o max fläkt och mäter utblås tempen bör det visa sig där om den är frisk

skriv upp värdena

      ute temp
in lopps temp
ut loppstemp

titta även på denna länk inlägg 22

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40327.20
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad BLOCK52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #25 skrivet: 25 februari 2011, 18:00:36 »
kan vara brist på köldmedia

kan även bli så lugnkörning

men om man ställar upp temp till max o max fläkt och mäter utblås tempen bör det visa sig där om den är frisk

skriv upp värdena

      ute temp
in lopps temp

Vad menas med inlopps temp/ utloppstemp fören som inte vet?
ut loppstemp

titta även på denna länk inlägg 22

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40327.20

Utloggad BLOCK52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #26 skrivet: 25 februari 2011, 18:03:13 »
kan vara brist på köldmedia

kan även bli så lugnkörning

men om man ställar upp temp till max o max fläkt och mäter utblås tempen bör det visa sig där om den är frisk

skriv upp värdena

      ute temp
in lopps temp

Vad menas med inlopps temp/ utloppstemp fören som inte vet?
ut loppstemp

Nu fungerarpumpen bra då är det nollgrader och den levererar 25 grader, men så fort det blir minus grader igen kommer den att sakta men säkert gå ner till ca 19 grader.

titta även på denna länk inlägg 22

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40327.20

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #27 skrivet: 25 februari 2011, 18:20:54 »
se bilder
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #28 skrivet: 28 februari 2011, 00:23:40 »
Citera
Nej vi bor i strängnäs kommun och NO 1 service är det som utfört servicen. Pumpen gick jättebra ett tag men när det blir så kallt som det varit nu så har pumpen väldigt svårt att komma igen det vill säga att den har svårt att generera upp värmen trots att temperaturen går upp ute till 0 grader eller till plusgrader. På ett par dagar styr den upp sig vid varmare grader, men om en dag med minusgrader kommer mellan så är den tillbaka i det dåliga
läget. Vi har även upptäckt ett decimeterlångt band på utedelen som det inte bildas någon is på, det bildas ingen fukt på den ibland blir det men oftast inte. Vad kan det bero på?

Inte för att jag på något sätt är en värme/kylexpert men om det har varit -18 ute så tränger kylen djupare in i huset och det kanske tar en eller två dagar innan värmet är återställd?!
Du borde märka när det är tvärtom också, alltså om det har varit "varmt" så behöver inte pumpen jobba lika hårt den natt då det drar ner mot -18 igen. Däremot påföljande dag så blir det lite mer "ansträngt".

Har själv en KHR12 och den gav fullgott med värme när vi strax utanför Malmö hade nån natt med -18 grader i 121m2. Behövde inte någon extra värme!
Lyckligtvis så kan man räkna dom dagarna (nätter) på vänstra handens tre fingrar under ett normalår.

Någon mer kunnig får rätta till om jag är ute och cyklar :)

 
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad BLOCK52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT 12 KHR-N Grymt besviken på IVT
« Svar #29 skrivet: 08 februari 2012, 09:18:29 »
Har idag haft NO 1 service här för kontroll och de säger att det inte är något fel alls på pumpen. Inget läckage utan är som den ska. Jag vet inte om vi har för höga krav på den. De säger att den inte är den huvudsakliga värmekällan utan ett komplement till elementerna i vårt fall. Så vintertid är det bara att sätta på elementerna eller vad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!