Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En av radiatorerna är sval  (läst 817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En av radiatorerna är sval
« skrivet: 02 april 2023, 08:42:53 »
Har ett hus som värms med bergvärme, vet inte om vi har ett- eller tvårörssystem.

En av radiatorerna på övervåningen avger inte lika mycket värme som resten. När jag känner på radiatorn är inloppsröret och övre delen av radiatorn någorlunda varmt, medans den undre delen och utloppet är kallt. På husets andra radiatorer är både in och utlopp varmt, men man känner att inloppet håller en högre temp.

Vad kan vara fel? Behöver jag lufta?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: En av radiatorerna är sval
« Svar #1 skrivet: 02 april 2023, 08:48:22 »
Att lufta är alltid en bra början. Ta sedan bort termostathuset och kontrollera att stiftet i termostatventilen fjädrar ut och in hela vägen som den ska. Gör den inte det kan man kanske få loss det genom att knacka och motionera stiftet fram och tillbaka men dra absolut inte hårt med en tång. Kan även vara returventilen nertill under det lilla sexkantiga locket som är delvis stängd(?) I så fall får man öppna den. I värsta fall är det helt enkelt för mycket skräp och avlagringar i radiatorn så man måste ta bort och renspola den.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: En av radiatorerna är sval
« Svar #2 skrivet: 02 april 2023, 09:04:53 »
Att lufta är alltid en bra början. Ta sedan bort termostathuset och kontrollera att stiftet i termostatventilen fjädrar ut och in hela vägen som den ska. Gör den inte det kan man kanske få loss det genom att knacka och motionera stiftet fram och tillbaka men dra absolut inte hårt med en tång. Kan även vara returventilen nertill under det lilla sexkantiga locket som är delvis stängd(?) I så fall får man öppna den. I värsta fall är det helt enkelt för mycket skräp och avlagringar i radiatorn så man måste ta bort och renspola den.

Tack, ska testa det. Är det något särskilt jag ska tänka på innan jag prövar att lufta? Har läst att man ska stänga av cirkulationen i systemet först vilket skulle innebära att jag behöver stänga av BVP'n. Är detta nödvändigt? Tryckklockan på expansionskärlet står på 0,7 bar.

Sexkantiga locket menar du då bild 3, ovanpå returröret?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: En av radiatorerna är sval
« Svar #3 skrivet: 02 april 2023, 09:11:22 »
Egentligen ska man stänga av cirkulationspumpen och vänta en stund innan man luftar. Ska absolut gå att stänga av cirkulationspumpen utan att stänga av värmepumpen om man inte har någon jättegammal konstig modell. Blir ju som vanligt sommarläge.

Precis, lilla locket nertill på bild 3. Kan komma lite grann vatten så ha en trasa runt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: En av radiatorerna är sval
« Svar #4 skrivet: 02 april 2023, 09:17:36 »
Egentligen ska man stänga av cirkulationspumpen och vänta en stund innan man luftar. Ska absolut gå att stänga av cirkulationspumpen utan att stänga av värmepumpen om man inte har någon jättegammal konstig modell. Blir ju som vanligt sommarläge.

Precis, lilla locket nertill på bild 3. Kan komma lite grann vatten så ha en trasa runt.

Har en grundfos cirkpump som jag kan stänga av, men sitter den inte en cirkpump i själva BPV'n också? Det är en ctc 306.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: En av radiatorerna är sval
« Svar #5 skrivet: 02 april 2023, 09:31:16 »
Beror ju helt på hur just ditt värmesystem ser ut men man ska stänga av värmebärarpumpen. Här finns manualen till CTC EcoHeat 306: https://cdn.jseducation.se/files/pages/ctcecoheat-306-308-310-312.pdf
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: En av radiatorerna är sval
« Svar #6 skrivet: 02 april 2023, 09:35:48 »
Har den manualen hemma. Tror man kan gå in i "test radiatorsystem" och stänga radiatorpumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!