Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intressant film om bland annat "framtida hus"  (läst 2678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Intressant film om bland annat "framtida hus"
« skrivet: 08 juli 2017, 17:23:01 »
...underhÃ¥llsfria hus ..... "ingen städning"  tummenupp .... och man kommer att kunna kontrollera temperatur, rel. fuktighet, pollen, damm och antal bakterier i luften Ã¥ret runt ....


Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2017, 00:56:26 »
Städa huset har jag inga problem med, det hade varit bättre om man slapp måla det... ;)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #2 skrivet: 09 juli 2017, 08:39:12 »
Städa huset har jag inga problem med, det hade varit bättre om man slapp måla det... ;)

Då måste man väl välja (eller utveckla) underhållsfria byggmaterial som inte kräver ngn underhåll på kanske 40 år.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #3 skrivet: 09 juli 2017, 09:43:01 »
Orkar man inte måla om sitt hus några ggr i livet kanske man inte ska bo i ett eget hus utan i lägenhet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #4 skrivet: 09 juli 2017, 09:53:40 »
Orkar man inte måla om sitt hus några ggr i livet kanske man inte ska bo i ett eget hus utan i lägenhet.
Men om man vill ha en egen villa då?

Men om man tittar på filmen så verkar man inte ens ha lagt fokus på återkommande byggrelaterade arbeten.

Men man trodde att hälsan kommer att ha en större betydelse ..... att folk kommer att ha EKG apparater hemma och en "hälsochoach". Men det kommer kanske nu i framtiden.

Man kan ju redan nu köpa EKG apparater på ebay ...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #5 skrivet: 09 juli 2017, 10:26:05 »
Tegelfasad is da shit.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #6 skrivet: 09 juli 2017, 10:44:32 »
Tegelfasad is da shit.  tummenupp

Exakt! Men i Sverige vill man kanske delvis ha rödmÃ¥lade trähus  ;) ...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #7 skrivet: 09 juli 2017, 11:45:11 »
Vet några olika bekanta som har tegelfasad och dom har sprickor i fasaden på norrsidan på grund av armering som rostar så det gäller att det är riktigt utfört om det ska hålla i många år. Eternit fasaden som var poppis ett tag var väl rätt underhålls fri den också eller kanske plåt fasad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #8 skrivet: 09 juli 2017, 12:04:01 »
Orkar man inte måla om sitt hus några ggr i livet kanske man inte ska bo i ett eget hus utan i lägenhet.

Tycker du är lite hård nu, kan ju finnas andra anledningar till att man inte tycker målning är speciellt roligt eller lätt. Sen kan man ju alltid anlita nån att göra det.

Man kan ju som nån sa, ha tegel. Har sett ett hus som hade nån form av gulmålad plåt (tänk industrilokal) på fasaden, inte jättevackert och kräver väl målning den med efter ett tag.

Huset jag bodde i när jag var liten målades inte om förrän efter 30 år, färgen (demidekk) satt kvar men hade bleknat och blivit lite som pulver. Men som jag förstod det var det bara att tvätta och sen måla, knappt nån skrapning behövdes.

Då måste man väl välja (eller utveckla) underhållsfria byggmaterial som inte kräver ngn underhåll på kanske 40 år.

Typ som de hemskt fula eternitplattorna? ;) a:gl Bra att dom försvann.
« Senast ändrad: 09 juli 2017, 12:13:04 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #9 skrivet: 09 juli 2017, 13:37:09 »

Typ som de hemskt fula eternitplattorna? ;) a:gl Bra att dom försvann.

Idag utvecklar man andra moderna byggmaterial.

Textilbetong (3 mm tunn betong) t.ex. .... textilbetong används bland annat för renovering av äldre hus.

... eller ljusbetong ....

LUCEM LICHTBETON
LIGHT TRANSMITTING CONCRETE


https://www.lucem.de/en-1/

Förklaring (engelska)






eller så forskar man på flytande trä ....

http://www.aktuellhallbarhet.se/flytande-tra-ersatter-olja/






Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #10 skrivet: 09 juli 2017, 13:44:39 »
Och jag har inte målat om huset sedan jag byggde 1980 (grundfärg + 2 lager akrylat från Beckers), men nu är det på gång. Det blir kanske i sommar eller nästa år beroende på tid och väder.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #11 skrivet: 09 juli 2017, 19:43:09 »
Och jag har inte målat om huset sedan jag byggde 1980 (grundfärg + 2 lager akrylat från Beckers), men nu är det på gång. Det blir kanske i sommar eller nästa år beroende på tid och väder.

Hur har den hållit sig, mycket lösfärg så måste skrapa?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #12 skrivet: 09 juli 2017, 20:29:28 »
Det är bara på sydväggen som det har börjat flagna lite, därav planen på ommålning. På den väggen tänkte jag, om det går, skrapa trärent på dom övriga väggarna efter ev. behov som jag lär se då jag väl satt igång.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #13 skrivet: 10 juli 2017, 11:19:00 »
Dagens färger är värdelösa. Farsans hus är målat en gång 1983. Hittade en burk från då och det fanns mycket konstiga saker i den burken enligt innehållsförteckningen jämfört med idag. Själkv var mitt hus grundmålat + att jag målat själv 2 gånger redan och det börjar vara dags igen... (Samma fabrikat på färgen som farsan)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intressant film om bland annat "framtida hus"
« Svar #14 skrivet: 11 juli 2017, 07:31:40 »
Ommålning av hus orsakar nog en rätt stor del av systembolagets årliga försäljning av alkohol.
Jag håller med shelter att det är bland det mest otacksamma som finns när det gäller husägandet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!