Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft-värmepump till förrÃ¥dsbyggnad?  (läst 1526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
Luft/luft-värmepump till förrådsbyggnad?
« skrivet: 16 januari 2014, 08:47:57 »
Håller på och planerar ett 30 kvm förrådsbygge och funderar på uppvärmningen. Förrådet ska isoleras och ska innehålla trädgårdsutrustning, cyklar, hjul, målarfärg, arbetsbänk och snickeriverkstad m.m. Jag tänker hålla en grundtemperatur på ca +5-10°C med möjlighet att vid behov kunna öka till +15-18°C.

Finns det någon billigare luft/luft-värmepump som klarar ett sådant temperaturområde? Nån som kan rekommendera nån modell?
Jag ser att Jula har nånting: http://www.jula.se/luft-luftvarmepump-3-35kw-417047, kostar ca 7000:- + montering. +8°C frostvaktsfunktion och uppvärmning från +15°C. Är det ett tillräckligt bra val för ett förråd? Ljudnivå etc har ingen som helst betydelse.
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad ediniolopez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft-värmepump till förrådsbyggnad?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2014, 12:23:47 »
Kör med just den jula pumpen du länkar till.
Än sÃ¥ länge helnöjd värmer 85kvm med enbart pumpen som källa och hÃ¥ller vid ca -10  20-21 grader inomhus utan problem.
Lärling på det här med pumpar....

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Luft/luft-värmepump till förrådsbyggnad?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2014, 08:30:32 »
Ok, låter bra. Vad kan monteringen av en sådan pump tänkas kosta? Är installatörer villiga att göra ett sånt jobb om de inte har sålt pumpen själva?
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad ediniolopez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft-värmepump till förrådsbyggnad?
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2014, 09:21:00 »
Just här (Jönköpingstrakten) tror jag att det ligger på runt 3000:-
Allt är ju väldigt enkelt med snabbkopplingar så jag satte upp min på ca 2 timmar komplett (går ej misslyckas)
Vet att det inte riktigt är godkänt men att spara runt 3000:- känns som en bra investering:)
Hade även en äldre modell från Zibro innan som jag även den satte upp själv,dock gick den ganska snart sönder och fick då ringa till Danmark.
Till min förvåning fanns det ingen protest i att jag satt upp den själv utan fick ett mail jag skrev ut tog med till Jula och hade då en ny pump med mej hem.
Lärling på det här med pumpar....

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Luft/luft-värmepump till förrådsbyggnad?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2014, 09:54:21 »
Ok, så är man bara lite normalhändig så fixar man det själv då? Det behövs inga specialverktyg, mätinstrument etc?
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad ediniolopez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft-värmepump till förrådsbyggnad?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2014, 13:48:53 »
Nej behövs inget mer än hålborr och stjärnmejsel;)
Fixar du och en kompis lätt på ett par timmar.
Lärling på det här med pumpar....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!