Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enrörskoppel stryper väl inte totalflödet över kretsen?  (läst 3192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Hej, ska just till att börja vrida på lite insexskruvar i mitt enrörssystem. Har TA-koppel. Hade en tanke om detta som jag gärna vill kolla:

Om jag vrider på insexskruven under locket på den nedre koppeldelen så blir det väl ingen skillnad i totalflödet? Alltså: Som jag har fattat det så är insexskruven bara ett sätt att bestämma hur mycket som går vidare direkt till nästa radiator istället för att gå upp i den aktuella radiatorn. Det borde innebära att flödet mätt över hela enrörsradiatorkretsen inte påverkas alls av hur de olika raddarnas insexskruvar står? För inte kan det väl vara någon resistens att tala om inne i själva radden?

Antar alltså att för att minska totalflödet över radiatorkretsen måste jag strypa på den övre delen där termostaten/handratten sitter?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Insexskruven du talar om stänger av mot radiatorn för att man ska kunna byta radiator utan att tömma systemet, den är inte till för justering.
Justeringen på kretsen gör man på ventilen som ska sitta vid fördelningsröret, och justeringen över varje radiator gör man på termostatens injustering ( som du skriver)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Hej Cougar, tror du har både rätt och fel. Den kan nog användas till båda sakerna. Se bifogad instruktion. Så åter till min fråga i första inlägget!

http://www.tourandersson.com/sv/Produktkatalog/Room-temperature-control/Radiatorventiler1/Koppel-och-fordelare/FLOWRETT-TA-UNI/Instruktion/
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Hej Cougar, tror du har både rätt och fel. Den kan nog användas till båda sakerna. Se bifogad instruktion. Så åter till min fråga i första inlägget!


OK, jag arbetar mest med Danfoss...
Men det ser ut på beskrivningen att totalflödet påverkas av att injustering görs, så uppfattar jag det iaf.
om man justerar in så att 20% av flödet leds genom en radiator och sedan den termostaten stänger reduceras ju flödet totalt med 20%.
jag vet inte säkert, jag bara antar här....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!