Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g returtemperatur?  (läst 22502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
LÃ¥g returtemperatur?
« skrivet: 15 januari 2010, 09:16:41 »
Hej,
Vilken temperaturskillnad mellan framledning och retur är optimal?
Kör vattenburen golvvärme med golvvärmefördelare Uponor Pro1 ihop med en NIBE Fighter 360P frånluftsvärmepump.
Har f.n ca.-6grader utomhus och 17 grader inomhus. Pumpen ger ca.38grader till golvvärmen och returen ligger på ca.28grader, både vid pumpen och vid golvvärmefördelaren

//M
1½-plans trävilla 170kvm byggt 2009. Vattenburen golvvärme i betongbjälklag, VA-radiatorer på 2:a plan. FRVP NIBE Fighter 360P & GVF Uponor Pro1 med Push 15.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2010, 09:31:53 »
Det låte lite väl högt.
Den där VP:n jobbar med fast kondensering så du kan ställa in tempskillnaden efter bästa komfort, dvs ett par tre grader.

Men du bör i första hand styra värmen med kurva och ratt på VP:n. Öppna upp alla termostater och ställ in värmen inne. Sen kan du ha nån enstaka termostat aktiv om du vill ha svalare i nått rum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Martin H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2010, 13:49:54 »
Hur ställer jag in den "fasta kondenseringen" på VP?

Värmepannan är inställd på kurva 5 och förskjutning värmekurva +2 sedan mer än en månad tillbaka. Samtliga rumstermostater är inställda på max och kontrollampa för värmebehov lyser och samtliga styrdon är öppna. Inomhustempen har legat mellan 15-19grader när det varit mellan +4 och -17grader utomhus. Det känns inte som våra golv är tillräckligt varma om man jämför med bekanta som har vattenburen golvvärme. Har mätt golvytornas yttemperatur hos oss med IR-termometer och den är ca.21grader där det är 15mm parkett och ca.22grader där det är klinkers. Motsvarande temperaturer hos våra bekanta är ca.24 grader.

1½-plans trävilla 170kvm byggt 2009. Vattenburen golvvärme i betongbjälklag, VA-radiatorer på 2:a plan. FRVP NIBE Fighter 360P & GVF Uponor Pro1 med Push 15.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2010, 15:33:11 »
Du behöver inte ställa in fast kondensering på VP:n, detta sköter den själv.

Men om du har 38 ºC ut på slingorna och 28 ºC på returen, så borde det skilja några grader på golven?

Eller är det 38 ºC till golvvärmen?

Jag misstänker igensatt smutsfilter, leta reda på en sån här grej, stäng av VP:n och ventilerna, öppna och gör rent.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Martin H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2010, 20:00:23 »
Jag har ca.38grader ut vid varje slinga och ca.28grader på returslingorna. En av slingorna (den längsta) är t.o.m 26grader på returen. Golvyttempen varierar +/-1grad beroende på om det är i början el. slutet på slingan......

Har tittat efter ett "smutsfilter" men inte hittat något vare sig vid VP eller GVF....

//M
1½-plans trävilla 170kvm byggt 2009. Vattenburen golvvärme i betongbjälklag, VA-radiatorer på 2:a plan. FRVP NIBE Fighter 360P & GVF Uponor Pro1 med Push 15.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2010, 23:29:32 »
Jag har ca.38grader ut vid varje slinga och ca.28grader på returslingorna. En av slingorna (den längsta) är t.o.m 26grader på returen. Golvyttempen varierar +/-1grad beroende på om det är i början el. slutet på slingan......

Har tittat efter ett "smutsfilter" men inte hittat något vare sig vid VP eller GVF....

//M

Det där har jag svårt att fatta, visar tempgivarna verkligen rätt?
10 ºC skillnad i slingan ger enstaka graders skillnad på golvet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2010, 09:59:38 »
Jag har ca.38grader ut vid varje slinga och ca.28grader på returslingorna. En av slingorna (den längsta) är t.o.m 26grader på returen. Golvyttempen varierar +/-1grad beroende på om det är i början el. slutet på slingan......

Har tittat efter ett "smutsfilter" men inte hittat något vare sig vid VP eller GVF....

//M

Hur med cirkulationspumpen? Provat höja hastigheten på Cirkpumpen??

Utloggad Martin H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2010, 14:01:07 »
Frånluftsvärmepump NIBE Fighter 360P och golvvärmefördelare Uponor Pro1. Har mätt temperaturen på slingorna (framledning & retur) vid GVF med IR-termometer och den visar ca.38grader på framledningen och ca.28grader på returen. Får även samma temperaturer vid FRVP och vid inkommande/utgående från GVF. Betongplattan är 160~190mm tjock och torpargrund(krypgrund) med 30cm cellplastisolering. Jag tror golvslingorna ligger ca.7cm från underkant plattan.

Både cirkulationspumpen vid FRVP och GVF står på max.

Hur snabbt kan man förvänta sig att returtemperaturen ökar när man ökar framledningstemperaturen ca.10grader, och skall returtemperaturen öka i motsvarande grad?
1½-plans trävilla 170kvm byggt 2009. Vattenburen golvvärme i betongbjälklag, VA-radiatorer på 2:a plan. FRVP NIBE Fighter 360P & GVF Uponor Pro1 med Push 15.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2010, 22:09:01 »
Ditt delta är för högt för att flödet är för lågt sett till uttagen effekt. Det beror antingen på att ditt system inte klarar att värme huset vid nuvarande belastning eller att värmebäraren har för lågt flöde och inte kan transportera så mycket effekt som krävs.
Problemet är att du i princip redan kör ut max vad golvvärmen tål i framledning om du har maxbegränsning på tilloppet.
Du får inte gå över 27 ºC i yttemp på golvet om du har trä eller laminatgolv. 21 grader låter dock lite lågt om man vill ha 21 grader inne.

Är det så att någon med dåliga kunskaper i ämnet har injusterat golvvärmen så att alla slingor är strypta?
« Senast ändrad: 16 januari 2010, 22:21:15 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Martin H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2010, 23:46:31 »
Slingorna är injusterade enligt beräkning....
 Sc:,h
1½-plans trävilla 170kvm byggt 2009. Vattenburen golvvärme i betongbjälklag, VA-radiatorer på 2:a plan. FRVP NIBE Fighter 360P & GVF Uponor Pro1 med Push 15.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2010, 09:51:27 »
Slingorna är injusterade enligt beräkning....
 Sc:,h

Skit i beräkning..J-ligt dåligt beräknat om dina siffror stämmer....
Flödet är tok för lågt, därför frågan om cirkpumpens hastighet.
Öppna upp en slinga i taget långsamt med tillhörande strypventil så diff 4gr exempelvis nås till och retur slinga.

Annars låt någon kunnig hjälpa dig men inte den som "beräknade".


Utloggad Martin H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2010, 13:57:25 »
I'm back efter vidare tester/justeringar....

PÃ¥ golvvärmefördelaren sÃ¥ sitter det en "blandningsskruv" (se bif. bild) med vilken man kan justera hur mycket returvatten som skall blandas med framledningsvattnet. Om man har denna blandningsskruv öppen sÃ¥ blandas ju framledningsvattnet med returen, och därmed sÃ¥ sänks framledningstemperaturen till golvslingorna jämfört med vad värmepannan skickar ut. FrÃ¥n början sÃ¥ var den utskruvad ca.5 varv och när jag skruvade in den i botten sÃ¥ ökade framledningstemperaturen till slingorna med ca.7°C till 39°C  :) och jag trodde dÃ¥ problemet var löst och att vi skulle fÃ¥ varmt inomhus. Efter tre dygn sÃ¥ hade inomhustempen inte ökat, vilket var mycket märkligt tycker jag. Upptäckte dÃ¥ att returtempen inte ökat nÃ¥got utan lÃ¥g kvar pÃ¥ ca.28grader :'(

Det verkar som om att värmepannan mÃ¥ste skicka ut ca.8°C varmare vatten till golvvärmefördelaren för att sedan "späs" ut med returvattnet vid golvvärmefördelaren för att delta temperaturen skall bli ca.5°C mellan framledning och retur vid golvvärmefördelaren. Vid värmepannan blir delta temperaturen ca.10°C  Sc:,h

Det känns som om det är för dålig cirkulation och att vi eldar för kråkorna just nu, någon som har kunskap om ovanstående?
1½-plans trävilla 170kvm byggt 2009. Vattenburen golvvärme i betongbjälklag, VA-radiatorer på 2:a plan. FRVP NIBE Fighter 360P & GVF Uponor Pro1 med Push 15.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2010, 16:53:03 »
Blandning med returvatten och värmepump passar inte alls är rena pesten!
MMA termostaten har du den fullt öppen? Ev kan man behöva lossa den så den sitter löst för att inte även den ska strypa flödet!
Är ställdonen fullt öppna (termostaterna)?
Flödet ska gå få till absolut! Är slingorna strypta nu?

Med högt flöde så blir det mibdre risk för skadligt hög ytttemperatur på golven (vilket jag för övrigt inte hårt talas om åtminstone inte med VP drift) Kör man ved olja eller elpanna då ska man använda dessa "stollestrypningar" då kan ju framledningen stressas upp till 90 grader. Då kan det bli lite för varma golv!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Martin H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2010, 17:34:39 »
Har tidigare testat med MMA-termostaten i läge 6 och 9 (fullt öppen) men det verkar inte bli någon skillnad i framlednings/returtemp. Man hör dock att flödet ändras. Ställdonen är fullt öppna och jag har även provat att skruva av dem. Samtliga rumstermostater står på max.

Med golvvärmefördelarens "blandningsskruv" inskruvad helt så får jag samma framledningstemp. ut i slingorna som vad värmepannan skickar ut men då är returen alldeles för låg. Öppnar jag däremot blandningsskruven något så ökar returtempe, men samtidigt sjunker framledningstempen vid GVF och jag måste då höja VP för att kompensera detta Sc:,h.

Det känns inte rätt att man skall behöva höja VP med 10 extra grader för att få "rätt" framledningstemp, och inte heller så ekonomiskt Sc:,h

Cirkulationspumpen vid GVF är en "Push 15" vilket jag hört skall vara till golvytor <95kvm. Vi har ca.110kvm golv, kan detta påverka? Kan det vara "skit" i GVF eller slingorna som gör att vattnet inte cirkulerar ordentligt?

//M
1½-plans trävilla 170kvm byggt 2009. Vattenburen golvvärme i betongbjälklag, VA-radiatorer på 2:a plan. FRVP NIBE Fighter 360P & GVF Uponor Pro1 med Push 15.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2010, 17:58:44 »
Det är jättetrist och gör att golvvärme inte blir optimalt effektiv!
Ja just att inte slingorna har samma temp som pumpenoch bra flöde!

Luft kan ju va en orsak men ofta är några slingor sämre pga av luft...
Märk upp ställdonen ta av dom och motionera stiften lite och skruva på dom lite löst sen så dom inte kan stryp o se om det blir bättre då.. (skott från höften)

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!