Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 32182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #255 skrivet: 05 februari 2020, 22:56:52 »
Jag har läst nÃ¥gra sidor ur denna trÃ¥d men finner ingen som nämner om överföringen mellan KB slang och omgivning dÃ¥ denna bör ha en sweet spot av hur mkt man kan plocka ut per timma. För mig gäller att plockar jag ut mer en 4 kw fÃ¥rn KB-n sÃ¥ sjunker tempen, hÃ¥ller jag mig runt 3.8 - 4.2kw kan jag köra 24 timmar utan att kb-n sjunker nÃ¥t nämnvärt, plockar jag ut 6 kw (alltsÃ¥ pumpeffekt exkl kompressor och cirkpumps förbrukning) sÃ¥ sjunker tempen ganska fort med sämre COP som följd.  Där kan ju invertern ha en fördel dÃ¥ en kan köra den lite mer anpassat efter vad man kan plocka ur köldbäraren, detta gäller ju inte om man har lyckats med en anpassad onoff.

Men som sagt, kan ha missat nÃ¥t i disskutionen.  a:gl
« Senast ändrad: 05 februari 2020, 23:03:27 av timmpo »
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #256 skrivet: 06 februari 2020, 07:59:17 »
Effekten man behöver ta ut styrs ju av vad huset behöver. Måste man ha 6kW så är det dumt att begränsa värmepumpen till 4... Då blir det antingen kallt eller så får man slå på nån annan värme med ännu sämre COP.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #257 skrivet: 06 februari 2020, 08:40:25 »
Jag har läst nÃ¥gra sidor ur denna trÃ¥d men finner ingen som nämner om överföringen mellan KB slang och omgivning dÃ¥ denna bör ha en sweet spot av hur mkt man kan plocka ut per timma. För mig gäller att plockar jag ut mer en 4 kw fÃ¥rn KB-n sÃ¥ sjunker tempen, hÃ¥ller jag mig runt 3.8 - 4.2kw kan jag köra 24 timmar utan att kb-n sjunker nÃ¥t nämnvärt, plockar jag ut 6 kw (alltsÃ¥ pumpeffekt exkl kompressor och cirkpumps förbrukning) sÃ¥ sjunker tempen ganska fort med sämre COP som följd.  Där kan ju invertern ha en fördel dÃ¥ en kan köra den lite mer anpassat efter vad man kan plocka ur köldbäraren, detta gäller ju inte om man har lyckats med en anpassad onoff.

Men som sagt, kan ha missat nÃ¥t i disskutionen.  a:gl

Du har inte missat något alls.
En inverter ger dig fördelar under hela den "milda perioden" med ett grunt hål. När det väl blir kallare i hålet så kommer alla maskiner att ge en effekt dock med något lägre COP än om hålet hade varit djupare.

Gå du på en 8 kW inverter så klarar du dig mycket bra.

Kan ge ett exempel på min maskin:

Ort: Järfälla Stockholm
Hus: 230 m2 byggt 2003
4 personer i hushållet.
Golvvärme i huset.
Borrhål: 110 m totalt
Granit.

Förbrukning:
2003-2014: Nibe Fighter 1215-7: 6900 kWh
2014-2019: Daikin EGSQH10: 4100 kWh
2019-nu: Daikin EGSAX10: 3500 kWh

Mvh
Daikin

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #258 skrivet: 06 februari 2020, 08:54:17 »
Har en behov ex 5 kw fÃ¥r en 10kw stötvis med en 10kw onoff pump. Har en dÃ¥ kapacitet att fÃ¥ en effektiv värmeväxling mellan slang och omgivning vid 5kw sÃ¥ kommer pumpen arbeta med sämre verkningsgrad när man plockar 10 stötvis. Sitter en dÃ¥ med en redig arbetstank sÃ¥ borde  det ju bli ännu värre.
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #259 skrivet: 06 februari 2020, 09:40:23 »
Fast i genomsnitt borde brinetempen vara ungefär densamma med samma energiuttag över tid? Dessutom blir värmeöverföringen från berget större ju större temperaturskillnad det är mellan berg och brine.
Men, det är ju inte helt linjära processer så en viss vinst finns nog med en stabilare process. Man ska dock inte överskatta den, men det kan finnas vinster om man har ett borrhål som ligger på gränsen till energiuttaget som huset behöver.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #260 skrivet: 06 februari 2020, 10:39:59 »

Ort: Järfälla Stockholm
Hus: 230 m2 byggt 2003
4 personer i hushållet.
Golvvärme i huset.
Borrhål: 110 m totalt
Granit.

Förbrukning:
2003-2014: Nibe Fighter 1215-7: 6900 kWh
2014-2019: Daikin EGSQH10: 4100 kWh
2019-nu: Daikin EGSAX10: 3500 kWh

Mvh
Daikin
Jag förmodar att förbrukningen avser kWh/år?
Och att Fightern var On/Off men Daikinmaskinerna inte?
Det skulle alltså betyda att din senaste maskin har ett COP som är dubbelt så högt jämfört med On/Offen..eller att den var för klen så den gick mycket med elpatron?
« Senast ändrad: 06 februari 2020, 10:45:28 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #261 skrivet: 06 februari 2020, 16:08:18 »
Helt rätt.

I sig är inte COP dubbelt på en inverter mot en on/off. Men då brine över merparten av året är varmare med en inverter så ökar detta på och summa summarum blir det nästan dubbelt så bra.
Praktiskt taget ingen elpatron på on/off maskinen.

Missen många gör är att titta på cop på en on/off när den går i ett test. Där går den hela tiden men i verkligheten så går den intermittent och det är en hel del förluster att bygga upp temperaturen i framledning.
Invertern går kontinuerligt och har då fördelar.
mvh
D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #262 skrivet: 06 februari 2020, 16:35:43 »
Om din gamla Nibe var fullt fungerande är inte skillnaden så stor som du verkar vilja att vi ska tro nånting annat har påverkat förbrukningen också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #263 skrivet: 06 februari 2020, 17:17:41 »
Om din gamla Nibe var fullt fungerande är inte skillnaden så stor som du verkar vilja att vi ska tro nånting annat har påverkat förbrukningen också.
Det är ju inte bara KB temp som pÃ¥verkas..On/Off gör ju bÃ¥de KB kallare och  VB varmare än nödvändigt,
det var det som jag störde mig på när jag skaffa VP 2008, ingen styrning av värmebehovet fanns då annat än on/off.
För att få den att gå så snålt som möjligt så ska man nog sätta övre och undre temp avvikelsen så liten som möjligt, men då blir det en hemskans många start o stopp...vilket de flesta avråder ifrån.

Livslängden för en inverterstyrd VP borde alltså vara klart bättre än en on/off-styrd. Är det så?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #264 skrivet: 06 februari 2020, 17:34:14 »
En inverter är ju mer komplicerad istället, med mer saker som kan strula kanske det går på ett ut mot en on/off trotts att kompressortiden på en inverter såklart är många många fler.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #265 skrivet: 06 februari 2020, 17:35:18 »
Det är ju inte bara KB temp som pÃ¥verkas..On/Off gör ju bÃ¥de KB kallare och  VB varmare än nödvändigt,
det var det som jag störde mig på när jag skaffa VP 2008, ingen styrning av värmebehovet fanns då annat än on/off.
För att få den att gå så snålt som möjligt så ska man nog sätta övre och undre temp avvikelsen så liten som möjligt, men då blir det en hemskans många start o stopp...vilket de flesta avråder ifrån.

Livslängden för en inverterstyrd VP borde alltså vara klart bättre än en on/off-styrd. Är det så?

Men prova räkna på 1 grad kallare kb hela tiden och 5 grader högre framledning hela tiden så får du se vad skillnaden blir och då har man överdrivet dåliga förutsättningar för on/off vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #266 skrivet: 06 februari 2020, 18:03:46 »
Men en liten myt om onoff jag läser ofta är att kylprocessen tar tid på sig att komma upp verkningsgrad efter ett stop, här har vi en logg på COP från en gamal onoff pump från runt 00. Det tar ca 1 minut för denna att nå full kräm efter ett stop
Bilden avser momentan uteffekt delat i strömförbrukning.

110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #267 skrivet: 06 februari 2020, 18:23:35 »
On/Off gör ju bÃ¥de KB kallare och  VB varmare än nödvändigt,

I början av uppvärmningsförloppet ligger VB under börvärdet så att pumpen i slutet av uppvärmningscykeln gör varmare VB på verkar inte så mycket. Är kopplingsdifferensen 5 grader, dvs pumpen startar 2,5 grader under börvärdet och stannar 2,5 grader bör försämringen av COP bli mindre än 1% jämfört med kontinuerlig drift vid börvärdet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #268 skrivet: 06 februari 2020, 18:57:22 »
I början av uppvärmningsförloppet ligger VB under börvärdet så att pumpen i slutet av uppvärmningscykeln gör varmare VB på verkar inte så mycket. Är kopplingsdifferensen 5 grader, dvs pumpen startar 2,5 grader under börvärdet och stannar 2,5 grader bör försämringen av COP bli mindre än 1% jämfört med kontinuerlig drift vid börvärdet.
Du menar så här?
 On:   lÃ¥g VB och hög KB = högt COP
 Off:i  hög VB och lÃ¥g KB = lÃ¥gt COP

Men tar de verkligen ut varandra så att förlusten gentemot att köra med kopplingsdifferens=0 (Inverterstyrt) är försumbar? Varför då komplicera och fördyra maskinen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #269 skrivet: 06 februari 2020, 19:48:31 »
Varför då komplicera och fördyra maskinen?

För att endast en eller två modeller då täcker nästan alla villabehov. Med produktion, lager och transporter kan det mycket väl bli billigare för tillverkaren totalt även om komponentkostnaden är högre.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!