0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kan tänka mig att ett dåligt lager gjort att motorn när den varit i drift kastat så pass mycket att det blivit kortis mellan stator och rotor, och att den ändrade riktningen gjorde att rotorn "kastade" lite annorlunda så att det aldrig tog emot statorn.I övrigt har jag inga uppslag. Såg för övrigt att Terrawatt tar in sina gamla pumpar i inbyte, eller uppgraderar dem om man vill det.Kan vara värt att kolla, men en så gammal maskin kanske inte alls passar för dagens utrustning med avseende på växlare o.s.v....
Märkligt. Och nu har den rasat på riktigt, går det fortfarande inte att mäta fram felet?Har du provat köra den direkt, utanför vilkoren?Det kan ju vara som Rickard är inne på och att den lägger sig rätt när den står stilla, men då skulle den vä dragit mer ström än normalt.Har du meggat kompressorn? Kan ju ha med överslag vid höga startstömmar att göra.Den kompressorn hade aldrig sluppit undan min vinkelslip, sånt måste redas ut, känner jag.
Megga = mäta överslag, isolationsprovning.Vill minnas att det var ett företag med namnet Megger som uppfann en mätare som resistansmätte med högre spänning, runt 500V tror jag.De var i stort sett de enda tillverkarna i början så Megger blev mer eller mindre synonymt med överslagsprovning.
Den kompressorn hade aldrig sluppit undan min vinkelslip, sånt måste redas ut, känner jag.
rotorn verkar skadad på ett ställe, på mitten av rotorn sitter det "klump" som består av ihopnitade plåtar och på ett ställe är det som om en plåt har fallit bort... det KAN ha med problemet att göra om den biten farit omkring därinne