Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med val av system och rÃ¥dgivning..! On a budget! ;) (Jordvärme)  (läst 2351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjena,

Har haft ett par trÃ¥dar uppe och svamlat. Men nu har jag löst lite problem och kollat upp vad jag har att jobba med + lusläst detta forum för att komma till insikten att jordvärme är nog lösningen för mig!  tummenupp

Hus fakta:
160kvm 2vån ligger 2,5mil väster om skellefteå. Tomt på c:a 3500kvm. varav 1400kvm "utanför staket".
Kakelugn nere med nybyggt värmeförflyttningssystem till övervåningen (funkar bara fint)
Vattenburen värme, radiator, cirka 20st varav volymen (storlek på element) är fördelat 66% nere och 33% uppe.
Borö acc tank med 6kw och 3kw insticksvärmare. Denna från 2004. 500lit + 110lit VVB.
Therm. ECO 10 shunt automatik.
Huset är byggt 1987 och är välisolerat. 16000Kwh per år i uppvärmning c:a 5000Kwh i HH-el och tappvatten.
Tomten är ren sand, samt grundvattnet är c:a 1.5meter ner i marken.

(Räcker detta?!)

Har nu suttit läst och funderat på massa olika lösningar osv till alternativ uppvärmning. Och fastnat för jordvärme.
Dels för att den är relativt billig investering och ger bra resultat här uppe.
Grävning och läggning av kabel kommer jag göra själv, men kommer behöva mer tips hur den skall läggas? Vart får man svar på detta?

Vad rek. ni för värmepump? Kan man sattsa på en beg. bergvärmepump eller är det bara nya som gäller?

Hur ser instalation ut, kan jag nytja min nuvarande Acc tank och docka denna till värmepumpen?

Fråga gärna om ni vill / behöver veta något.

Mvh
Rasmus o Nina

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Hej Tuchpad.
Håll minst 2 meter mellan slingerna c-c mått.
längden  2 * 300 meter totalt sett min 600 meter slang  dÃ¥ har du - 1,3 enligt schablon in pÃ¥ K-B vid dut
med en diplomat 6 kw vp köper du (enligt schablon) 34 kw om året i spets


dryga 1200m2 markyta behöver du för kollektorena
Nej köp en ny vp . man vet aldrig vilka förutsättningar en beggad pump gått med .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
Äntligen, jag hade tänkt fråga i de andra trådarna men nu har ni kommit på det själva. Ni kommer få massa förslag på olika lösningar men ni har redan hyfsad förbrukning. Komforten ska också vara bra, om den nuvarande lösningen fungerar och är rätt inställd. Ni har skrivit tidigare att komforten är dålig, det kan vara nåt enkelt (billigt) fel som t.ex. en trasig givare (utegivaren fick jag själv byta när jag flyttade in i höstas, förra ägaren måste ha shuntat manuellt). En värmepump kommer inte ge bättre komfort.

Så om budgetproblemen är av övergående natur, tror jag ni ska ha med alternativet att inte göra nånting på ett tag, bara fixa regleringen. Det har ni nytta av ändå senare.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det kan funka att använda borö-tanken som VVB fast den har kanske lite för liten förrådsberedare om du tänkt dig att bada?
Men den kan räcka för en dusch.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok.
Vilka pumpar skall jag kika pÃ¥? Men själv känns det som att köpa en beg pump för halva priset är mest lockande, dÃ¥ (om det funkar) jag kan gÃ¥ över till min nuvarande panna om den kolappsar. (Tänkt försöka komma undan billigt)  ::)

110liter VVB klarar vi oss på utan problem. Endast jag o sambon som bor i huset så det duschas några ggr i veckan, inga bad.

Kablarna, två slingor skriver du, skall dessa dras till sammans (2 i samma grävkanal) har jag fattat det rätt då?

Kan någon rita upp en ungefärlig skiss hur en sådan här installation ser ut. Kollektor - VP - ACCtank - radiatorsystem? Stämmer det?

Våra tidigare problem med nuvarande system, var att vi hade tryckfall i systemet (låg på 0,2bar) vilket gjorde att patron fick jobba ihjäl sig och inomhustempen steg. Löste detta och nollställde shunten.

Mvh
Rasmus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Här är en principskiss.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10297-3.pdf
Ta in offerter på flera olika märken, men det ska då vara värmepumpar utan inbyggd VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du har ungefär samma förbrukning som jag hade innan installationen, du uppger 16 000 kWh/år, och vi låg på ca 20 000 kWh/år
Jag installerade en 7 kW Nibe med inbyggd beredare och 500 meter kollektor i en slinga, med 1.3 meter mellan slingorna - i sandjord, oklart var grundvattnet ligger då vi bor på en sandhed.

Vi klarar oss ned till -32 grader utan eltillskott, och har bara under några få dagar/år inkommande KB under 0 grader.
Sett till ditt lägre energibehov, och att du troligen har fuktigare mark än vi har så torde en 6 kW värmepump med 400 meters kollektor räcka till rätt bra.
Om du lägger 400 meter kollektor, lägg gärna 2 meter mellan slangarna.

En beräkning med Nibes kalkylprogram och med deras 6 kW värmepump (1245-6) så skulle du behöva ha 351 meter kollektor för att hålla 0 grader inkommande KB-medel. (Räknat med sand, fuktig, lös, rik på kvarts. (2 W/mK)
Min erfarenhet är att alla dimensioneringsprogram "kräver" mer kollektor än vad som i praktiken behövs om man bor där marken är snötäckt. Snön isolerar bra.

Vill du komma riktigt billigt undan skulle Sfinxs 6 kW värmepump med 400 meter kollektor kunna göra att du klarar dig med en total installationskostnad på ca:
16 000 kr för värmepump
6000-10000 kr för kollektor och etanol?
ca 3-5000 kr för rör, rördelar, ventiler

Sen kan det tillkomma pengar för växelventil och cirkpumpar om du inte har vad som krävs liggande.
Vad grävningen kostar dig vet jag inte.

Personligen skulle jag nog inte använda den gamla acktanken, utan försöka sälja det, och istället gå på en värmepump på 6 kW med inbyggd beredare och 400 meters kollektor förlagd på 1 meters djup och med 1,5-2 meter mellan slangarna.
Det skulle fördyra projektet med ca 30 000 kr, detta bortsett från vad du kan sälja acktanken och gamla pannan för, men du skulle få en ny, beprövad anläggning som troligen kommer att hålla i 15-20 år utan större underhållsbehov.

Besparingen skulle bli i runda slängar 11 600 kWh/år och även om du lånar till hela investeringen så går du i vinst från månad 1.

Att lägga 600 meter kollektor istället för 400 meter ger en ökad besparing på ca 70 kWh/år.

När du förlägger slangen, tänk på att försöka gå från huset och ut till lägsta punkten på den grävbara ytan, snirkla dig sedan uppåt och in i huset igen.
Det kan se ut t.ex. som följer:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!