Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärmepump med 30m kulvert..?  (läst 284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T16_AeRo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jordvärmepump med 30m kulvert..?
« skrivet: 12 februari 2024, 20:21:22 »
Jordvärmepump med 30m kulvert..?

Funderar på att komplettera pellets anläggningen med jordvärme.
 Hur ska den integreras i befintliga systemet ute i pannrummet..?
 Kulvert samt värmerör är placerade mitt i bostadshuset sÃ¥ väldigt stort jobb om man ska ha pumpen mitt inne i huset.

*Separat pannrum/garage med 30m kulvert till 200 m2 bostadshus + 40m2 gäststuga.

*Ren Pelletspanna som laddar 1800lit ack.tank

*Även 25m2 solvärmare till tanken

*Ca 30m välisolerad kulvert som laddar en 400lit slavtank I huset vid behov (Laddomat kulvertstyrning)

Varmvatten fås via en slinga I slavtanken.. och en varmvattenberedare efter slingan.

Antar att man inte vill att värmepumpen ska ladda hela ack.tanken eller hur vill man ha..?

Kan man ha ständig cirkulationen i kulverten..? Nu skickas ju varmvatten genom kulvert när behov finns.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmepump med 30m kulvert..?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2024, 08:51:21 »
Värmer du med kulvert måste du nästan ha VVC i kulverten som hela tiden cirkulerar varmvatten fram till fördelaren inne i huset.
Värmen vill du inte lagra i en acktank med fast kondensering, det förlorar då troligen minst 30% effektivitet på, + de extra förluster då får i själva kulverten genom att du cirkulerar onödigt varmt vatten där.
Ska du ha kulvert så skulle i vart fall jag rekommendera att du kör flytande kondensering mot värmesystemet, och VVC för tappvarmvattnet.
Överdriv inte diametern på VV och VVC-ledningen i kulverten, det orsakar bara större förluster.
Att ha värmepumpen inne är en stor fördel för att undvika förluster, men visst går det ha kulvert också om man vill och är medveten om att det kostar en slant i ökade förluster och lägre COP.
Inte minst VVC kan kosta en slant.
Finns de som kör på timer så att det bara cirkulerar när de "mest troligt" kommer att behöva tappvarmvatten snabbt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmepump med 30m kulvert..?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2024, 09:52:09 »
Borde inte VP vara i huset och har vedprogram så den går ner när du eldar.
Att ha konstant cirk i kulvert kostar väl mer energiförlust än intermittent drift i kulvert
Att köra kulvert i vid eldning och när det behövs värme i slavtanken i huset är väl det som minimerar behov av cirk el och kulvertförlust.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!