Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F2025 med SMO10 - Trögt system, effektslukande och dÃ¥lig optimering. Hjälp!  (läst 8215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla,

Jag är medlem i en liten bostadsrättsförening med tre småhus som har lite problem med uppvärmningen. Husen värms kollektivt upp med en NIbe-värmepumpsanläggning bestående av b.la F2025, SMO10-styrning, elpanna och varmvattentank och utomhusgivare. Efter dåliga erfarenheter med vår installatör har vi nu en del problem med konfigurationen och står ensamma att lösa detta.

Vi hade ganska bra och ekonomisk prestanda på anläggningen innan. Men förra vintern lade anläggningen av och en i bostadsrättsföreningen tog in ett par icke-NIBE-auktoriserade tekniker som inte verkade ha full koll på menyerna. De sade att de gjort någon temporär lösning för att få igång det och därefter gick vår elförbrukning för anläggningen upp cirka 30%.

Mycket tacksam för eventuell hjälp på stilla frågor. Bistår gärna med uppgifter om driftinfo och inställningar som kan tänkas behövas.

1. Meny 2.8 Framledningstemp Gradminuter står ställd på -1090 gradminuter. Vilket verkar extremt. Är detta optimalt?

1. Vid 11 graders utetemperatur går elpannan ibland på högsta effektsteget enligt SMO10-styrningen. Trots att vi har en F2025 värmepump som skall stå för värmebehov. Jag lyckas inte hitta några former av inställningar för varför den skall gå så hårt nu. Detta lär vara anledningen till elkostnaden. Kompressorn startar och går vid tillfälle, cirka var 10 minut, men inte tillräckligt länge enligt mig. Hur löser man detta?

2. Varje gång det blir kallare väder, som nu, är systemet väldigt nyckfullt och trögt med att leverera värme ut i bostäderna. Elementen blir lite ljumna men inte tillräckligt. Detta löser sig själv när det blir ännu kallare ute och systemet reglerar upp. Men det verkar som att det är en tröghet i systemet.
Jag har laborerat med att öka kurvlutning (11 nu) och tidigare fått kraftigt öka kurvförskjutningen manuellt (0 nu) när det blivit kallt väder och föreningsmedlemmar klagat. Hur bör jag hantera detta problem med dålig innertemperaturreglering?

3. Varmvattnet är på 57 grader trots att stopptemperatur varmvatten är satt på 47 grader i SMO-10. Eller korrelerar detta med stopptemp XVV?

4. SMO-10 larmar om hög returtemperatur. Är detta någonting att oroa sig över eller korrelerar bara med satt maxtemp?

Lite siffror direkt:
5.6 Antal Starter 25352
5.8 Drifttid kompr. 15675h
5.9 Utelufttemperatur 8.4
5.10 Förångartemperatur 1
5.15 Diff. fram-retur 1.6 c
2.3 Mintemp. framledn. 22 c
2.4 Maxtemp. framledn. 60 c
2.5 Kompensering yttre 0
2.7 Returtemperatur 29.0 c
2.8 Gradminuter -1090

Återkommer gärna med önskade siffror som kan tänkas behövas för korrekt analys. Tusen tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Meny 2.8 är visning av gradminuter, det tycks som att den går ner till minvärdet där elpatronerna kopplas in.
Min gissning är att värmepumpen inte ger nån värme alls, den låga diffen i meny 5.15 tyder på att nått är rejält fel i värmepumpen.

Kan du läsa av alla värden i meny 5.X, (där X = 1-15) när kompressorn går och den värmer huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tusen tack för svar Carl! Uppskattas stort!

Tittade precis till anläggningen. Bifogar data:
22.03 (1 minut efter kompressorstart)
5.1 Värmepump 1
5.2 VP Driftstatus Normal
5.3 Värmepumpstillstånd Kompr. till
5.4 Tid till start Kompr. till
5.6 Antal starter 25360
5.8 Drifttid kompr. 15676
5.9 Utelufttemperatur 8.4 c
5.10 Förångartemperatur 3.7 c
5.11 Suggastemperatur 1.7 c
5.12 Vätskeledningstemp 49.4 c
5.13 Hetgastemperatur 84.8 c
5.14 Returtemperatur 48.9 c
5.15 Diff. fram-retur 8.6 c

22.06: (Strax innan kompressorstopp)
5.1 Värmepump 1
5.2 VP Driftstatus Normal
5.3 Värmepumpstillstånd Kompr. till
5.4 Tid till start Kompr. till
5.6 Antal starter 25360
5.8 Drifttid kompr. 15676
5.9 Utelufttemperatur 8.3 c
5.10 Förångartemperatur 3.5 c
5.11 Suggastemperatur 2.3 c
5.12 Vätskeledningstemp 49.7 c
5.13 Hetgastemperatur 88.1 c
5.14 Returtemperatur 49.7 c
5.15 Diff. fram-retur 7.9 c

Framledningstemp 29.9(36.5) c för kännedom.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Vad står gradminuter för start av kompressor på ? Jobbar kompressorn bort gradminuterna till 0 innan kompressorn stoppar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad står gradminuter för start av kompressor på ? Jobbar kompressorn bort gradminuterna till 0 innan kompressorn stoppar ?
Meny 2.8 Gradminuter står inställd på -1090, vilket jag tycker låter som en extrem siffra. Sannolikt inställd av den obehöriga teknikern vi hade här.

Ingen uppgift om hurevida kompressorn jobbar bort gradminuterna dessvärre. Ur vilken menyparameter utläser jag detta?

Kompressorn går i cirka 5 minuter innan stopp, för kännedom. Mellan 19:00 och 22.00 har den startat 8 ggr.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
Går cirkulationspumpen mellan 2025 och pannan? Är filter i kretsen kollat?
Väldigt hög hetgas och liten diff mellan fram och retur.
Jag har nu hetgas 68,1 vid utetemp ca +5 och diff 7 grader.
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Går cirkulationspumpen mellan 2025 och pannan? Är filter i kretsen kollat?
Väldigt hög hetgas och liten diff mellan fram och retur.
Jag har nu hetgas 68,1 vid utetemp ca +5 och diff 7 grader.
Cirkulationspump mellan pump och panna går på högsta inställningen. Filter är ej kollat och görs under morgondagen. Bör sitta vid pannan rimligen? Finns ett smutsfilter i F2025:an också vad jag kan se. Tackar för feedback och datajämförelse.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag fattar inte detta.  Sc:,h
Returtemp ligger på 48-49 °C, det är på tok om framledningen samtidigt är 29.9.
Är du säker på att den värmde huset och inte varmvattnet under avläsningen?
Jag misstänker att du har problem med växelventilen (ventilen som växlar mellan varmvattenladdning och husvärmning).

Sen kan du kolla meny 9.1.1 och 9.2.1, detta är värdena på gradminutrarna när kompressor respektive elpatron ska starta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag fattar inte detta.  Sc:,h
Returtemp ligger på 48-49 °C, det är på tok om framledningen samtidigt är 29.9.
Är du säker på att den värmde huset och inte varmvattnet under avläsningen?
Jag misstänker att du har problem med växelventilen (ventilen som växlar mellan varmvattenladdning och husvärmning).

Sen kan du kolla meny 9.1.1 och 9.2.1, detta är värdena på gradminutrarna när kompressor respektive elpatron ska starta.
Tack för svar Carl!

Kollade på bilden jag tog på displayen vid det tillfället och svar ja, lilla radiatorsymbolen var tänd.

När du nu säger det så var det längesedan jag såg att själva elstyrningen till växelventilen rörde sig.

Har vid tidigare tillfälle haft problem med att insatsen till växelventilen fastnat i intryckt läge. Så var inte fallet nu dock. Kollade den nyss och efter ett par knackningar med en hammare tyckte jag att själva sprinten med fjäder rörde sig en centimeter utåt. Dock kan jag inte förmå mig att trycka in den så att den bottnar. För bottna ska väl insatsen väl göra? Den är väldigt trög att trycka in, för kännedom.

Här kommer lite värden ur meny 9:
9.1.1 Startvärde värmepump -60
9.1.6 Min gångtid 40 min
9.1.10 Tid mellan starter 20 min
9.2.1 Startvärde tillsats -490
9.2.2 Tidfaktor 6988
9.2.6 Shuntförstärkning 2 s/m c
9.3.2 Tillsatsdrift Nej
9.3.10 Drifttillstånd Kombidrift
9.3.14 VB diff VP 10 c
9.3.15 Diff VP-TS 3 c

Systemet består av Nibe F2025, SMO10, VPA, UKV, ES24-300 samt elpanna.
Är filter i kretsen kollat?
Väldigt hög hetgas och liten diff mellan fram och retur.
Jag har nu hetgas 68,1 vid utetemp ca +5 och diff 7 grader.
Har förgäves kollat efter filter i kretsen men ej hittat. Mycket tacksam för input om var detta kan tänkas sitta och hur det ser ut. Dessa rackare sitter i taket på rören mellan pannrum och F2025. Kan det vara rätt?


Snabb (värdelös) bild på pannrummet för lokalisering.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
Ja filtret är placerat närmast CP till höger. Stäng ventilen i pumpen och ev ventil till höger om filtret innan du lossa den stora sexkantsmuttern så rinner minimalt med vatten ut. Under muttern sitter silen som du lyfter ur men fingret.
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja filtret är placerat närmast CP till höger. Stäng ventilen i pumpen och ev ventil till höger om filtret innan du lossa den stora sexkantsmuttern så rinner minimalt med vatten ut. Under muttern sitter silen som du lyfter ur men fingret.
Tack för svar JPEG! Lite osäker på exakt tillvägagångssätt för filterproceduren så jag ställer lite frågor så att det inte sprutar vatten överallt.

1. Ventilen i pumpen, avses cirkulationspump eller värmepump?
2. Bör cirkulationspumpen även stängas av? Totalt 3 st CP finns i systemet - 1 VVC mellan VPA och UVC, 1 CP för radiatorsystem samt 1 som går på tillskottsröret till värmepumpen.
3. Vilken övrig ventil bör stängas? Det finns ett vred med räknare, skall detta användas?
4. Hur fyller man på det vatten som rinner ut vid detta ingrepp? Behövs luftning?

Bifogar ytterligare bilder för klarhet (rör ut till värmepump är i övre vänstra hörnet på första bild):








Tack igen!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Låter som det är dags att köpa en ny växelventil, det finns modeller som vrider istället för att ha en pinne som ska fjädra ut.
Jag tror det är LK:s växelventil som man ska ha.
Den får dock inte monteras uppochner som din ventil sitter nu.
« Senast ändrad: 17 november 2014, 14:38:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
1. Ventilen i pumpen, avses cirkulationspump eller värmepump? -PÃ¥ vardera sidan om  cp:n finns finns en ventil du ställer med skruvmejsel eller sexkantsnyckel sÃ¥ spÃ¥ret kommer tvärs flödesriktningen.-
2. Bör cirkulationspumpen även stängas av? -Ja den till 2025.- Totalt 3 st CP finns i systemet - 1 VVC mellan VPA och UVC, 1 CP för radiatorsystem samt 1 som går på tillskottsröret till värmepumpen.
3. Vilken övrig ventil bör stängas? Det finns ett vred med räknare, skall detta användas? -Den blå ventilen med räknaren, en stadventil för reglering av flödet till 2025, bör kunna användas, men du måste notera läget den står i för att få rätt flöde igen annars måste instrument användas för rätt flöde. Anläggningen är ganska sofistikerad.-
4. Hur fyller man på det vatten som rinner ut vid detta ingrepp? -Det bör inte rinna ut märkbart med vatten om du vidtar avstängningarna på båda sidorna om filtret.- Behövs luftning? -Beövs knappast, men om så är det i så fall systemvattnet till värmesystemet.-
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter som det är dags att köpa en ny växelventil, det finns modeller som vrider istället för att ha en pinne som ska fjädra ut.
Jag tror det är LK:s växelventil som man ska ha.
Den får dock inte monteras uppochner som din ventil sitter nu.
Det verkar inte bättre. Tackar för analys och tips om montering. Vridande öppning låter smartare och Honeywell-ventilerna verkar ha förtjänat riktigt dåligt rykte. Har hittat att LK 525 skall vara lämplig ersättare enligt PDF.

Någon med kunnig synvinkel på hur man lämpligast löser detta med nedanstående rördragning?



Det bör sannolikt stå på godset på den trasiga vilken gänga det är? Så att man kan beställa korrekt ersättare.

1. Ventilen i pumpen, avses cirkulationspump eller värmepump? -PÃ¥ vardera sidan om  cp:n finns finns en ventil du ställer med skruvmejsel eller sexkantsnyckel sÃ¥ spÃ¥ret kommer tvärs flödesriktningen.-
2. Bör cirkulationspumpen även stängas av? -Ja den till 2025.- Totalt 3 st CP finns i systemet - 1 VVC mellan VPA och UVC, 1 CP för radiatorsystem samt 1 som går på tillskottsröret till värmepumpen.
3. Vilken övrig ventil bör stängas? Det finns ett vred med räknare, skall detta användas? -Den blå ventilen med räknaren, en stadventil för reglering av flödet till 2025, bör kunna användas, men du måste notera läget den står i för att få rätt flöde igen annars måste instrument användas för rätt flöde. Anläggningen är ganska sofistikerad.-
4. Hur fyller man på det vatten som rinner ut vid detta ingrepp? -Det bör inte rinna ut märkbart med vatten om du vidtar avstängningarna på båda sidorna om filtret.- Behövs luftning? -Beövs knappast, men om så är det i så fall systemvattnet till värmesystemet.-
Tackar JPEG! Jag rensar filtret imorgon när det är ljust och återkommer med uppdatering på hur skitigt det var.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du får sätta dit en böj på röret som kommer uppifrån så att växelventilen blir på sidan.
Får motorstyrningen plats mellan ventil och tank om den vrids 90° mot tanken?
Jag tror motorstyrningen på LK 525 är ungefär lika stor klump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 606
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!