Hej!
Jag fattar inte detta.
Returtemp ligger på 48-49 °C, det är på tok om framledningen samtidigt är 29.9.
Är du säker på att den värmde huset och inte varmvattnet under avläsningen?
Jag misstänker att du har problem med växelventilen (ventilen som växlar mellan varmvattenladdning och husvärmning).
Sen kan du kolla meny 9.1.1 och 9.2.1, detta är värdena på gradminutrarna när kompressor respektive elpatron ska starta.
Tack för svar Carl!
Kollade på bilden jag tog på displayen vid det tillfället och svar ja, lilla radiatorsymbolen var tänd.
När du nu säger det så var det längesedan jag såg att själva elstyrningen till växelventilen rörde sig.
Har vid tidigare tillfälle haft problem med att insatsen till växelventilen fastnat i intryckt läge. Så var inte fallet nu dock. Kollade den nyss och efter ett par knackningar med en hammare tyckte jag att själva sprinten med fjäder rörde sig en centimeter utåt. Dock kan jag inte förmå mig att trycka in den så att den bottnar. För bottna ska väl insatsen väl göra? Den är väldigt trög att trycka in, för kännedom.
Här kommer lite värden ur meny 9:
9.1.1 Startvärde värmepump -60
9.1.6 Min gångtid 40 min
9.1.10 Tid mellan starter 20 min
9.2.1 Startvärde tillsats -490
9.2.2 Tidfaktor 6988
9.2.6 Shuntförstärkning 2 s/m c
9.3.2 Tillsatsdrift Nej
9.3.10 Drifttillstånd Kombidrift
9.3.14 VB diff VP 10 c
9.3.15 Diff VP-TS 3 c
Systemet består av Nibe F2025, SMO10, VPA, UKV, ES24-300 samt elpanna.
Är filter i kretsen kollat?
Väldigt hög hetgas och liten diff mellan fram och retur.
Jag har nu hetgas 68,1 vid utetemp ca +5 och diff 7 grader.
Har förgäves kollat efter filter i kretsen men ej hittat. Mycket tacksam för input om var detta kan tänkas sitta och hur det ser ut. Dessa rackare sitter i taket på rören mellan pannrum och F2025. Kan det vara rätt?
Snabb (värdelös) bild på pannrummet för lokalisering.