Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Zelda
« skrivet: 07 december 2014, 23:10:30 »

Okej
Då är det nog bäst att säkra den 20A.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 07 december 2014, 21:47:38 »

Vid testkörning drog pumpen runt 18A med två innedelar på max.
(Enligt servicemanual drar den max 3230W med två innedelar. Den ska kunna dra upp till 3380W med tre innedelar inkopplade,  enligt servicemanualen.

Tänk på att en invertervärmepump drar konstant effekt oberoende av nätspänningen, dvs att strömmen ökar om nätspänningen minskar och vice versa. Om du gör en strömmätning, så mät samtidigt spänningen så du får värden som så att säga hör ihop. Använd om möjligt instrument som visar sant effektivvärde (de brukar vara märkta "True RMS" eller något liknande).
Effektförbrukningen brukar kunna variera rätt kraftigt beroende på utetemperatur, luftfuktighet, var i avfrostningscykeln den befinner sig osv.


När det gäller tålighet mot måttliga överströmmar så är det ingen skillnad på snabba och tröga proppsäkringar respektive på dvärgbrytare med B, C eller D-karaktäristik. Skillnaderna visar sig först vid strömmar på 5-10 gånger märkström och utlösningstider i storleksordning några sekunder eller tiotal sekunder.
En proppsäkring FÅR lösa ut förr eller senare om den belastas med mer än märkström, men den måste hålla i minst 90 minuter för en angiven överström (1,25 eller 1,5 gånger märkström). Tanken med detta är att säkringen garanterat ska hålla för kontinuerlig belastning med märkström. Observera dock att detta bara gäller "elinstallationsmässiga" proppsäkringar enligt europeisk standard, det är andra gränsvärden som gäller för t ex finsäkringar, bilsäkringar och för säkringar som används i andra delar av världen.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 07 december 2014, 21:00:42 »

Det går att säkra upp o avsätt vilken säkringstyp man har men det hänger på hur kabeln är förlagd och lite annat som det ska räknas på.
Skrivet av: Zelda
« skrivet: 07 december 2014, 20:40:14 »

Nä den går många gånger att säkra upp till 20A men det måste elektrikern avgöra om det är lämpligt.
Men som jag skrev innan är kabel byte lämpligare.
Ja det är rätt, Elektrikern måste räkna på det. Vid testkörning drog pumpen runt 18A med två innedelar på max.
(Enligt servicemanual drar den max 3230W med två innedelar. Den ska kunna dra upp till 3380W med tre innedelar inkopplade,  enligt servicemanualen.
Den här är på porslinsäkring, vad jag förstod så är det bara okej vid dvärgbrytare att säkra 20A?
Kanske en 16A trög håller att gå på 18A. Läste att det krävs 1,5 ggr märkningen för att lösa ut på en vanlig poslinsäkring.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 07 december 2014, 20:29:22 »

Nä den går många gånger att säkra upp till 20A men det måste elektrikern avgöra om det är lämpligt.
Men som jag skrev innan är kabel byte lämpligare.
Skrivet av: Zelda
« skrivet: 07 december 2014, 20:16:09 »

2,5mm2 är det max 16A på den alltid? Skulle behöva säkra 20A.

Hittade svaret själv. Det är okej vid klamrad kabel på vägg. tummenupp
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 07 december 2014, 13:07:45 »

Och 90% bor i tätbebyggelser.
Dra slutsatsen själv.
Bor själv på landet utan bussar och liknade lyx och uppfyller kraven för att ha 13A till över 20 meter 1,5mm2
Som jag skrev ska elektrikern titta på det men jag hävdar bestämt att 13A funkar i dom flesta fallen.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 07 december 2014, 12:55:35 »

Eftersom jag har räknat på ett större antal anläggningar så kan jag med säkerhet säga att utanför tätbebyggelsen är det mycket vanligt att 13 A är för mycket för 1,5 mm2. Inne i tätorter brukar det gå betydligt bättre. Men att säga att det oftast är OK är inte riktigt rätt.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 07 december 2014, 12:03:19 »

Men det är ok rent generellt för det är väldigt sällan förimpedansen är så hög och eller kabeln är så lång att det inte går att säkra upp till 13A.
Så i dom flesta fallen går det säkra upp.
Skrev faktiskt med Citat " Så det är inte fel att säkra upp en 1,5mm2 kabel om man uppfyller kraven vilket en elektriker får avgöra och ska han ändå komma ut och göra det kan han lika bra byta kabeln istället och säkra upp för det kostar så lite extra när ha ändå är där " slut Citat
Så det känns som ett väldigt onödigt på hopp när jag skrev att elektrikern skulle titta på det och att man ka bra kunde byta kabeln när han ändå var där.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 07 december 2014, 11:46:26 »

Att det rent generellt blir ok att säkra 1,5 mm2 är INTE korrekt, det MÅSTE räknas på i alla enskilda fall. Det är inte ens säkert att man kan säkra 1,5 mm2 med 10 A. Så var snäll och sluta sprida desinformation för folk har en otrolig förmåga att at åt sig det dom vill höra och blundar för alla "om och men" som måste vara uppfyllda.
Och ja, jag är behörig el-installatör och tror jag vet vad jag "pratar" om.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 07 december 2014, 10:12:45 »

Ska det var riktigt korrekt får man i vissa fall tom säkra av en 1,5mm2 kabel med 16 A
Det som styr det är kabelns förläggning, kabel längd och förimpedansen på inkommande servisen.
Generellt så går det i dom flesta fall säkra upp till 13A och även till 16A men det kräver väldigt kort kabel längd och fritt förlagd kabel.
Så det är inte fel att säkra upp en 1,5mm2 kabel om man uppfyller kraven vilket en elektriker får avgöra och ska han ändå koma ut och göra det kan han lika bra byta kabeln istället och säkra upp för det kostar så lite extra när ha ändå är där.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 18 november 2014, 21:00:38 »

Har sett att fler och fler pumpar kräver mer än 2300 w som max ,om man följer elektrikerns råd och byter till 2,5 mm2 inst.kabel och 16 amp säkring ,hur ska då eluttaget vid pumpen se ut ?

16 amp på vanligt jordat vägguttag låter inte säkert  ???

Det är visserligen tillåtet även i Sverige att säkra av vanliga vägguttag med 16 A numera, under förutsättning att uttaget har 16 A märkström. Men jag tycker inte det är att rekommendera, risken för varmgång och problem är stor. Det är bättre att använda ett enfas CEE-uttag (blått), eller ännu hellre ansluta värmepumpen fast. Då vinner man dessutom att det blir entydigt vad som är fas respektive nolla, en del luftvärmepumpar tycker inte om att de förväxlas.

Om man ska mata en invertervärmepump från ett svagt nät med stort spänningsfall så ska man ha klart för sig att den brukar försöka dra konstant effekt oavsett spänning, det innebär alltså att om nätspänningen sjunker så ökar strömmen, när man börjar komma under ca 180 V kan det tänkas att värmepumpen börjar effektbegränsa eller stänger av helt. Detta för att de tillverkas i ett enda utförande som ska klara alla vanliga nätspänningar omkring 220 V +- lämpliga toleranser. Allt från nominellt 200 V i Japan till 240 V i England och länder i brittiska samväldet. Kanske 190 V fortfarande förekommer någonstans i världen?

Beträffande reaktiv effekt så är det inget att bekymra sig om, alla inverterstyrda värmepumpar har sedan ganska många år haft aktiv effektfaktorkompensering (PFC), numera är det även myndighetskrav från EU. Är man osäker, så är det bara att ta en titt på värmepumpens typskylt. Förutom effekten ska även ström och som regel effektfaktor finnas angivna där.
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 18 november 2014, 19:51:39 »

Har sett att fler och fler pumpar kräver mer än 2300 w som max ,om man följer elektrikerns råd och byter till 2,5 mm2 inst.kabel och 16 amp säkring ,hur ska då eluttaget vid pumpen se ut ?

16 amp på vanligt jordat vägguttag låter inte säkert  ???
Skrivet av: sutarn
« skrivet: 26 februari 2012, 18:12:29 »

ok. Vill ju inte att det ska innebära någon risk. El har jag respekt för....
Skrivet av: Zelda
« skrivet: 25 februari 2012, 18:13:51 »

Det sitter en 20A glassäkring på inkommande spänning på kretskortet i utedelen, så det är nog ofarligt att säkra 16A till pumpen om man bara tittar på utedelen.

Men den säkringen (F61) T20AL250V skyddar inte innedelen. Innedelen matas ju oftast med 1,5mm2 genom ledaren mellen utedel och innedel och den blir i ditt fall säkrad 16A.
http://www.mediabank.canvac.se/files/158_manual_utedel_msz-fd25-35vah.pdf
Skrivet av: sutarn
« skrivet: 25 februari 2012, 17:19:23 »

Jag är ingen elektriker så det var därför jag tog hit en firma som fixade elen. Hoppas att dom gjorde det dom skulle när dom satte en 16amp säkring till pumpen...
Kanske får ringa o låta dom göra om jobbet?
Skrivet av: Benny A
« skrivet: 17 januari 2012, 18:58:28 »

Tror det är viktigt att hålla isär begreppen vad man kan och vad man får och VAR man får.
Ute på nätsidan skall där alltid vara en uträkning gjord så att avsäkringarna smäller av tillräkligt snabbt vid en kortis, det är prio nr 1. Dock finns det alltid en maxgräns och den är satt när ledningen smälter (eller tja isoleringen). Maxgränsen pga varma kablar beror givetvis på förlägning.
i 99 fall av hundra brukar det vara snabbheten som sätter gränsen för vad man får säkra av en kabel med.
Sen vill man juh ha en liten reserv kvar mellan säker smälltning och tillåtet värde, den säkerheten varierar ochså beroende på vem det är anläggningen sitter hos.
Millitären tex tillåter ganska rejäla överströmmar...
Så hur stor ström i vilken kabel beror på VÄLDIGT mycket!
Som tidigare sagts, i princip allting som finns på linan fram till trafo nr 2 på väg uppåt i spänningen! (Har räknat på andra sidan trafo 2 ochså men det påverkar så pass lite att man oftast kan strunta i det...).

För att ge ett litet roligt exempel (DONT try this att home!!!), har varit med om säkra av en 10 kvadrats kopparkabel till 100 Ampere!!! Platsen var direkt ut från en trafo station med rejält med kraft och bara 10 talet meter till förbrukaren. Helt lagligt och allt under kontroll :-)

MEN som sagt, lite annat regelverk på andra sidan elmätaren hos privatabonenter...
(tycker att jag känner igen listan från tidigare i länken, men har aldrig själv varit där och "pillat" så vet inte säkert)

Hmmmmm, vi har faktiskt inte nämnt något om pumparnas reaktiva effekt....
En 2 kW pump kan mycket väl knäcka en 10 Amp säkring om den inte är rent resistiv, ta en titt på KVar (kilovar) märkningen om ni vill vara riktigt nördiga ;-)
Skrivet av: sutarn
« skrivet: 11 december 2011, 09:06:10 »

16A säkring ? Interna kablaget i FD35 är nog inte 2,5mm2 utan 1,5mm2.
Är det rek, säkring på 13A så är det inte lämpligt att säkra maskinen högre.
Sen att man vill ha 2,5mm2 kabel som matning gör ju inget. kanske 2-3Volt mindre spänningsfall än 1,5mm2. Mindre än 10m kabel blir det liten skillnad (0,5V), men har man 30m blir det mer förlust i kabeln.  (P= UxI)  0,5V x 10A = 5W i skillnad på 10m

2300W 10m kabel 1,5mm2 = 2,0 V spänningsfall
2300W 10m kabel 2,5mm2 = 1,44 V spänningsfall

2,5mm2  (30m) 4,32 V spänningsfall
1,5mm2  (30m) 7,2 V spänningsfall
Ja han satte 16A säkring, han hade nämligen ingen 13A på lagret sa han och att det inte spelade någon roll. Jag är ingen elektriker och jag litar på att firman visste vad dom gjorde. Får väl ringa hit dom igen om det är fel med 16A säkring.
Skrivet av: Zelda
« skrivet: 10 december 2011, 23:51:37 »

16A säkring ? Interna kablaget i FD35 är nog inte 2,5mm2 utan 1,5mm2.
Är det rek, säkring på 13A så är det inte lämpligt att säkra maskinen högre.
Sen att man vill ha 2,5mm2 kabel som matning gör ju inget. kanske 2-3Volt mindre spänningsfall än 1,5mm2. Mindre än 10m kabel blir det liten skillnad (0,5V), men har man 30m blir det mer förlust i kabeln.  (P= UxI)  0,5V x 10A = 5W i skillnad på 10m

2300W 10m kabel 1,5mm2 = 2,0 V spänningsfall
2300W 10m kabel 2,5mm2 = 1,44 V spänningsfall

2,5mm2  (30m) 4,32 V spänningsfall
1,5mm2  (30m) 7,2 V spänningsfall
Skrivet av: rocas
« skrivet: 10 december 2011, 23:43:40 »

Huvudsäkring eller säkring för luftvärmepumpen?
Skrivet av: sutarn
« skrivet: 10 december 2011, 16:34:00 »

Tänkte bara tillägga att jag kört med 10A till min FD35-VAH, det gick i 1 vinter, nästan, sen gick säkringen.
Efter det byttes till 13A, inte några problem sedan dess.
Den kan alltså dra så pass mycket att man behöver 13A säkring.
Så installera 2,5mm2 du & säkra upp 16A så är du säker framöver.

Nu har du visserligen den nyare VAHB som är specad 6,6kw min är specad 7,7. Vet inte vad som skiljer i verkliga livet dock.
Lycka till & grattis till en toppenpump
Så sa och gjorde elektrikern som var här hos mig när han drog fram strömmen till min fd35. Retligt att komma hem till ett hus i vinterkylan och proppen gått pga hög belastning....
Skrivet av: larsostman
« skrivet: 10 december 2011, 08:56:10 »

Tänkte bara tillägga att jag kört med 10A till min FD35-VAH, det gick i 1 vinter, nästan, sen gick säkringen.
Efter det byttes till 13A, inte några problem sedan dess.
Den kan alltså dra så pass mycket att man behöver 13A säkring.
Så installera 2,5mm2 du & säkra upp 16A så är du säker framöver.

Nu har du visserligen den nyare VAHB som är specad 6,6kw min är specad 7,7. Vet inte vad som skiljer i verkliga livet dock.
Lycka till & grattis till en toppenpump
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 30 november 2011, 18:34:01 »

Du kan söka på forumet, någon (jag mins inte vem) labbade lite med temperaturer och ström i trådar för nått (?) år sedan.
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 30 november 2011, 17:16:09 »

Faller lite då om leverantören säger anslutning 2.5mm2 och kör med 1.5mm2 mellan inne och utedel, där det är lika stor last.

Var och kände på en 12 kv kabel idag med 270A last, var ca 50gr varm, vet inte vart gränsen går, men dessa går en direkt i vägg.

Ser man som en kamin, så får ej omgivande vägg eller genomföring bli varmare än 85 gr för att kunna självantända, då ska mycket last till på 1.5mm2.

Sugen på att testa koppla upp en 1.5mm2 och lasta på den 3kw och mäta med värmekameran, sen öka lasten och se vilken temp det blir.
Skrivet av: Roz
« skrivet: 30 november 2011, 10:04:26 »

Doggydoggen=> Ah järnvägsjobb, då förstår jag :)
Kabeldimensionering är en djungel, därför ska man akta sig för att gå ut med generella råd när man närmar sig maxlast på en kabel/säkring.
Kabeln är dimensionerad efter en max temeratur (ofta 70 grader på en normal installationskabel typ EKK / FK).  Interna ledningar tar tillverkaren ansvar för - CE,
Anslutningsledningar har bättre kylning och kan dimensioneras ner ett steg.
Borde inte röra till det mer ... men.. det går faktiskt vid speciella förutsättningar tex markförlagd kabel (bättre kylning än "normaltempen" 30 grader) att "räkna hem" klent kablage med hänsyn till strömvärdet, sen har man även ett max spänningsfall att ta hänsyn till... som sagt tala alltid med en behörig elinstallatör eller elkonsult om man är det minsta osäker, då en felaktig installation kan medföra personfara -en brand / säkring som inte löser ut... sen att man absolut inte får utföra denna typ av "fasta" installaioner som "lekman" kan inte nog förtydligas.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 29 november 2011, 21:13:20 »

Den kabeln är en intern ledning och har ytterst lite med dom regler som finns i elföreskrifterna, internt i "apparater" bestämmer tillverkarna vad som krävs. Den matande ledningen ligger dock helt "under" elföreskrifterna helt oberoende av dom interna ledningarna.
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 29 november 2011, 20:47:36 »

Kollade på Nocrians spec, eller hittade företag på blocket, det säger 13A, och kabel mellan inne och ytterdel är 4*1.5mm2, denna kabel matar utedelen och tar snudd på lika stor last som matande kabel från centralen, minus innedelens förbrukning som kanske ligger på 50w

http://www.blocket.se/kristianstad/Fujitsu_Nocria_14_LBC_Inverter_32247170.htm
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 29 november 2011, 20:34:28 »

Ja Doggedoggen, jobbade några år på " Industridivisionen" på Elsidan, men tröttnade på resandet när barnen kom, men saknar det lite nu, sköna nattjobb i norrlands ljusa nätter, men nya spår som byggdes las ofta i betongkanaler med lock, hela sin längd.

Jag har fått mig Induktansspänning i mig, jordat ned 16kv, med då passerade en 400kv ovanför, man hinner bli ganska rädd, och missen är man ej skall arbetsjorda i bägge ändar vid risk för Induktans uppladdning, utan endast på en sida.

Bästa grejen jag sett och hört, en snygg Strömstöld, relativt högt och hela tomten långt järnstängsel, under hjälpkraften, och han fick ut 200v, inte så snygg spänning, men fint att driva elpatron med tex, men han åkte fast.
Skrivet av: ace
« skrivet: 29 november 2011, 20:04:05 »

man kan inte heller som vissa här, säga att produktens förbrukning/märkförbrukning är avgörande för kabeldimensioneringen...
En av anledningarna till att man säkrar av även fasta installationer är just att det kan bli fel på anslutna produkter... med risk för bla överström  ;)
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 29 november 2011, 17:58:09 »

Ja "purjo" summerar  problemet ganska bra.

Det är väldigt många faktorer som måste vägas in när man närmar sig gränsen vad en kabel/säkring tål.
Avstånd till transformator, kabelarea in till huset, förläggning/längd av kablage (väggmontage, takmontage närhet till andra kablar, temperaturer mm.)
En säkring kan överlastas väldigt mycket, en diazed 10A kan man köra en bit över 14A nästan hur länge som helst utan att den löser ut och en dvärgbrytare 10A går att överlasta till ca 12-13A i väldigt lång tid.
Så alternativen som under olika förutsättningar går att tillämpa är: 10A- 1,5mm, 13A- 1,5mm, 16A-  2,5mm. sen vilket av alternativen som är mest lämpligt skall du utan tvekan be en elektriker/konsult räkna på, vill du vara säker så använd 16A 2,5mm. Finns gott om beräkningsprogram och instrument som mäter/beräknar fram vad man får använda.

=> Doggydoggen -krävdes det en 50mm kabel för en 10A grupp?  :o oj då måste kabeln ha varit väldigt lång. 1,5-2 km?

Jepp,1,5km efter järnvägen..=)
Är sällan och alldrig man har mindre än 10mm2 för ett 10amp uttag, men ofta byggs det ju för framtida utbyggnader åxå
sen matas det i gammla anläggningar ungefär så här, i en 48tråds kabel dubblerar man, så man kan ha 10 trådar eller mer för 1 fas, och det kryllar av kabelskador så en kabel kan ha ett tiotal trådar spridda över hela kabeln, :D

Sen en lite intressant sak, vi lägger ju ofta ut km långa kablar som ligger efter banvallen under 16kv och detta medför att det skapas induktans i kabeln, som om man tar i en kabel som inte är ansluten och jordad, dvs fritt utlagd så får du ett par 1000 volt i dig.. :-X

Sen kryllar det av elektriker som inte borde koppla el i bilen änns, själva utförandet ser rent förjävligt ut, sen är det ju ofta så att man har en behörig elektriker på företaget som sedan är ansvarig för personalen ute, men den personalens kunskaper kan ju variera kraftigt utan att man har någon igentlig koll, förutom när någon skadar sig, då åker den behöriga installatören dit.
så att få hem en elektriker innebär ju inte att man får en proffsig installation, långt ifrån.....


Dogge
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 29 november 2011, 17:54:10 »

Pratar ej om 13A, pratar om 10A på 1.5mm2, vilket de flesta hushåll har! Raffen, om jag kopplar in motorvärmaren och kupevärmaren? Ringer du och frågar pappa elektrikern då? Det tror jag ingen privatperson gör heller.

Och med 10A och 1.5mm2 kan kabelbrand knappast uppstå, detta är uträknat att säkringen skall flyga innan skada eller brand uppstår.

Som sagt, kört Nocrian på 10A, den förbrukar aldrig mer än 10.5A, 235v har vi uttaget, hamnar väldigt nära 2500w, men vid kallare väderlek orkar den knappt upp till 2500w, utan ligger på 2300w. För den ska orka upp till 2800w, har jag aldrig sett, måste väl vara plusgrader då, och då behövs ej effekten.

När vi sålde huset termograferade kabeln till Nocrian, några grader övertemp motför omgivningen, och pratar vi sotare, så får inte en yta vara varmare än 85gr för att kunna antändas, och för den skall ens bli 45gr så får lasten vara bra mer än 10.5-11A.

Gamla Atlaspumparna, den minsta som var på 2700w, den skulle säkras 16A, den förbrukade som Max 750w, måste vara en kraftfull maskin detta!

Ja Ralf, du verkar vara elingenjör..då förstår jag att du jobbar med el? eftersom du verkar ha järnkoll.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 29 november 2011, 17:27:38 »

Raffens tabell med area och ström är det som gäller.
Det kan gå med 13 A och 1.5mm2 men problemet med en 13 A säkring blir att om den utnyttjas fullt ut blir strömmen en bra bit över den tillåtna lasten på en plastisolerad 1.5mm2. Det ska därför undvikas.
Och 50mm2 kabeln måste vara många km lång, om jag inte missminner mig kan man säkra en 10 mm2 som är ca 800 meter med 10 A, så då borde 50 mm2 klara 5 ggr lång ledning
Anslutningsledningar som hänger i fria luften anses ha så bra kylning att man kan gå ner i arean, vanligen ett "steg"
Skrivet av: rocas
« skrivet: 29 november 2011, 17:24:15 »

Jag har flera ggr reagerat på att anslutningskabeln till en tvättmaskin endast är 1,0 mm2.

Jag blir inte klok på vad en kabel klarar av....
Skrivet av: hplp
« skrivet: 29 november 2011, 15:23:11 »

Nästa gång gumman dammsuger ( för det blir väl hon som gör det), känn på sladden närmast uttaget. Av någon konstig anledning blir den varm mest där. Tror det bara är 1mm2 i dammsugarsladden. Nåväl, värme är energi, så istället för att kiva om minsta möjliga kabelarea kan vi kanske fundera på hur mycket energi som förloras beroende på vilken kabel man använder. Det är av samma anledning man behöver ganska grov kabel till solpaneler, för att förlusterna ska bli så små som möjligt. Jag har lite 16mm2 liggande, om någon är intresserad.
För övrigt kan jag bara instämma i att 1,5 räcker om inte längden är abnorm, kabellängden altså. ;)

En länk för att utföra beräkning av förlust, det behöver inte vara så svårt som man många gånger tror. ::) http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/tabeller/spanningsfall.html

Ytterligare en länk, för att kolla om den förra stämmer :) samt att det omnämns kabelarea och säkring.http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Opps! Nu var vi inne på klenspänning. Nå den kan va bra att ha den med, om man tänker solenergi. Thumbsup
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 29 november 2011, 14:42:25 »

Hela Sveriges befolkning är amatörer, eller tror farmor räknar på överlast och varrgångar när hon ansluter bilen med 2500w på 10A och 1.5mm2?

Vårt gamla hus gick 2 vintrar med 1.5mm2 och 10A utan att jag bytte säkring, så rent skitsnack! Termograferade kabeln vid full last, sen gick på kallvindan och rak ned till centralen, säkringen höll ca 28-29 gr vid full last, och några 2800w drar den endast när huset ej kräver det! Alltså när det är några minus, när effekten behövs drar den Max 2300-2400w, sen när väl får upp effekten skall den avfrosta.

Raffen, uttala dig när du vet, och har erfarenheten, inte sitta bakom skrivbordet och tro och googla.

Hej Trubbnos!  Ja du, vad du nu själv använder för säkringar resp kabelareor och hur du sen belastar dessa det rör mig inte i ryggen skall du veta, men håll detta gärna för dig själv isf och gå inte ut på publika forum och snacka en massa strunt eftersom risken är påfallande att en del människor kan komma att tro på det du säger och ev chansa.
Jag skulle vilja säga att det är rent oansvarigt av dig att gå ut och råda folk att köra med underdimensionerad kabelarea eftersom risken för varmgång och därmed en ev brand i förlängningen är rent överhängande isf. Jag kan försäkra dig att det finns absolut inte en enda seriös och behörig elinstallatör som skulle tumma på de regler som jag har nämnt här tidigare, inte med mindre än att vederbörande isf är vare sig seriös eller alt en behörig elinstallatör.
Dessutom finns det givetvis en del säkerhetsmarginaler i de rekommenderade kabelareor (ifh till belastning & säkringsstorlek) som finns och som jag angav tidigare, men den säkerhetsmarginalen får man naturligtvis inte utnyttja till max, för då om inte förr så kan det hända allvarliga saker, så du har helt rätt i att det är bara riktiga amatörer som uttalar sig så som du gör här i ditt inlägg Trubbnos.
Förresten vad vet du om vad jag kan egentligen?? Sc:,h Eller vad jag har för erfarenheter?? Sc:,h Och på vilket sätt eller med vilken rätt har du att ifrågasätta detta?? Sc:,h 
Jag får väl säga till dig då som jag brukar säga till en del andra ungtuppar att "jag har antagligen glömt av mer än vad du någonsin kommer att hinna lära dig under ditt
återstående liv"

Mvh Raffen.   
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 november 2011, 13:52:41 »

Då bestämmer vi att det alltid är OK att köra 13A på 1,5mm2. Att landets alla utbildade elektriker har lärt sig nåt annat beror bara på att dom försöker behålla mystiken kring sitt yrke och vill tvinga folk att anlita dom i onödan.  huvuddunk
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 29 november 2011, 13:37:41 »

Hela Sveriges befolkning är amatörer, eller tror farmor räknar på överlast och varrgångar när hon ansluter bilen med 2500w på 10A och 1.5mm2?

Vårt gamla hus gick 2 vintrar med 1.5mm2 och 10A utan att jag bytte säkring, så rent skitsnack! Termograferade kabeln vid full last, sen gick på kallvindan och rak ned till centralen, säkringen höll ca 28-29 gr vid full last, och några 2800w drar den endast när huset ej kräver det! Alltså när det är några minus, när effekten behövs drar den Max 2300-2400w, sen när väl får upp effekten skall den avfrosta.

Raffen, uttala dig när du vet, och har erfarenheten, inte sitta bakom skrivbordet och tro och googla.
Skrivet av: Roz
« skrivet: 29 november 2011, 13:32:22 »

Ja "purjo" summerar  problemet ganska bra.

Det är väldigt många faktorer som måste vägas in när man närmar sig gränsen vad en kabel/säkring tål.
Avstånd till transformator, kabelarea in till huset, förläggning/längd av kablage (väggmontage, takmontage närhet till andra kablar, temperaturer mm.)
En säkring kan överlastas väldigt mycket, en diazed 10A kan man köra en bit över 14A nästan hur länge som helst utan att den löser ut och en dvärgbrytare 10A går att överlasta till ca 12-13A i väldigt lång tid.
Så alternativen som under olika förutsättningar går att tillämpa är: 10A- 1,5mm, 13A- 1,5mm, 16A-  2,5mm. sen vilket av alternativen som är mest lämpligt skall du utan tvekan be en elektriker/konsult räkna på, vill du vara säker så använd 16A 2,5mm. Finns gott om beräkningsprogram och instrument som mäter/beräknar fram vad man får använda.

=> Doggydoggen -krävdes det en 50mm kabel för en 10A grupp?  :o oj då måste kabeln ha varit väldigt lång. 1,5-2 km?
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 29 november 2011, 13:14:05 »

Problemet är att säkringen tål ganska många procents överlast under en lång tid utan att lösa ut. Har man kablar som ligger på gränsen så riskerar man att dom blir överhettade innan säkringen löser ut.
Beroende på kabeltyp, förläggningssätt och längd så kan man eventuellt klara sig med 1,5mm2, men det krävs dock att nån kunnig elektriker räknar på det.
Å andra sidan krävs det ju en elektriker även för att göra själva inkopplingen, så det borde inte vara en fråga vi lekmän diskuterar här på forumet. Men i så fall borde vi inte heller diskutera vakuumsugning eller inkoppling av QC-kopplingar eftersom det bara är certifierade yrkesmän som får göra sånt...

Det här var ett mkt bra inlägg från dig här Purjo! Thumbsup Det är precis det jag har försökt påtala att det allra viktigaste är egenligen kabelarean och att man inte överskrider säkringsstorleken ifh till denna förstås. Och jag påstår att innehåller man kabelarean ifh till effektförbrukningen enligt nedanstående uppställning så behöver man inte vara orolig alls för att kablarna skulle kunna bli överhettade. :)

Minsta kabelarea för säkringar är f.ö:
 35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
 25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
 20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
 16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
 0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

Mvh Raffen.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 29 november 2011, 13:02:21 »

Om jag svarar på dina inlägg så tilltalar jag dig med du, det är rätt.
Jag reagerar när man uttalar sig tvärsäkert i frågor som man inte behärskar och inte kan försvara med annat är hänvisningar till sina egna tidigare inlägg.

Ja jag anser inte att du har ett dugg med att göra hur jag uttalar mig, och detta oavett om jag uttalar mig som du säger här tvärsäkert eller om det skulle vara osäkert iform av tro eller rena gissningar, försök att tillföra något vettigt till forumet istället för trådskapare och övriga deltagare istället för att hålla på och attackera mig hela tiden för det tillför inget konstuktivt alls till forumet.
Sen behöver ju jag personligen inte överlåta något alls till någon installatör i det här fallet som du svamlade om tidigare eftersom jag inte är berörd överhuvudtaget, däremot så kan du väl ge Swepit det rådet isf eftersom det är han som är trådskapare och undrade över hur han skulle gå tillväga vid installationen av pumpen och vad det är som gäller, vilket han f.ö fick reda på ganska klart från bl.a mig och en del andra i den här tråden, dock inte från dig däremot.
Jag kan mkt väl förstå att du hatar mig, och jag hatar dig också skall du veta och förmodligen ännu mer, men inte fn bär jag mig åt som ett svin på forumet för den skull för att jag råkar tycka illa om en del, för det har jag lärt mig genom åren att "världen är ju full av idioter" men det gäller ändå kunna acceptera att de finns och umgås med dem på ett hyfsat bra sätt ändå.

Raffen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 november 2011, 12:58:35 »

Och det funkar lika bra med 1.5mm2 och 10A på en Nocria med, säkringen är gjord för att bryta vid överlast, och Nocrian klarar sig utan problem på 10A.

Problemet är att säkringen tål ganska många procents överlast under en lång tid utan att lösa ut. Har man kablar som ligger på gränsen så riskerar man att dom blir överhettade innan säkringen löser ut.
Beroende på kabeltyp, förläggningssätt och längd så kan man eventuellt klara sig med 1,5mm2, men det krävs dock att nån kunnig elektriker räknar på det.
Å andra sidan krävs det ju en elektriker även för att göra själva inkopplingen, så det borde inte vara en fråga vi lekmän diskuterar här på forumet. Men i så fall borde vi inte heller diskutera vakuumsugning eller inkoppling av QC-kopplingar eftersom det bara är certifierade yrkesmän som får göra sånt...
Skrivet av: 109an
« skrivet: 29 november 2011, 12:43:36 »

Om jag svarar på dina inlägg så tilltalar jag dig med du, det är rätt.
Jag reagerar när man uttalar sig tvärsäkert i frågor som man inte behärskar och inte kan försvara med annat är hänvisningar till sina egna tidigare inlägg.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 29 november 2011, 12:20:13 »

Tycker du att jag ska tilltala ers höghet med ni? *roflmao*

Vilken area som krävs för olika belastningar räknas fram av en installatör som kan, detta beror på bl.a strömvärmepuls, spänningsfall, utlösningsström mm så jag tycker att om man ska ge råd så ska man veta vad man pratar om annars bör man nog påtala att man TROR.
Det kan gå alldeles utmärkt att köra 13A på 1,5 mm2 men det kan även behövas 10mm2, detta beror på omständigheterna så överlåt till en installatör.

Nej då, du får så gärna tilltala mig med du, det är väl bara så att dina inlägg i allmännhet är riktade till mig eller mot just mig och inga andra på forumet verkar det som, inkl att du skall försöka dig på att mästra mig, och undra på det när du är självaste ordföranden i "idiotklubben" på forumet, eller rättare sagt "hata Raffenklubben". Du har väl såvitt jag förstår sett som din huvuduppgift här på forumet att endast förfölja och trakassera mig i olika former inkl på alla sätt försöka redigera det jag tidigare sagt så att det istället skall komma att framstå i förklenande former för min räkning. Du är ju dessutom den absolut flitigaste besökaren på min profilsida där du kan tillbringa timmar ibland, till en början trodde jag att du var intresserad eftersom där finns det en väldig massa bra saker för dig att lära dig, men när man ser att det endast är i ett rent destruktivt syfte som du besöker min profil så kan man ju verkligen börja undra hur gammal du är och hur det är ställt i huvudet med dig egentligen?? Sc:,h
Jag har under en längre tid med stigande förvåning sett hur du agerar och vad du sysslar med här på forumet, och jag är också ytterst förvånad måste jag säga över att du överhuvudtaget har fått fortsätta med detta under en så pass lång tid utan minsta åtgärd från moderator. Sc:,h
Tittar man på din profilsida vad du har att tillföra på forumet f.ö så har jag ivf hittills inte kunnat hitta något vettigt överhuvudtaget mer än en massa onödigt skräpsnack, enda tillfällena som du verkligen anstränger dig är tydligen när du skall trakassera och förfölja mig, för då klipper du och klistrar och lägger ned massor med energi i dessa inlägg. Tycker faktiskt att så som du uppför dig så borde du skämmas riktigt ordentligt egentligen och hålla dig helt ute i kulisserna istället eller alt lämna forumet helt.

Här lite exempel på vad du har att erbjuda:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44669.msg435359#msg435359
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44669.msg435346#msg435346
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44220.msg432086#msg432086
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44202.msg430922#msg430922
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44202.msg430747#msg430747
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44202.msg430129#msg430129
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44220.msg429718#msg429718


Raffen.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 29 november 2011, 12:15:00 »

Och det funkar lika bra med 1.5mm2 och 10A på en Nocria med, säkringen är gjord för att bryta vid överlast, och Nocrian klarar sig utan problem på 10A.

10A säkring tål några fler A innan den löser, annars om man som Raffen säger att man ej får överlasta 10A så måste hela Sveriges befolkning räkna last och mäta Amp när de ansluter nåt i uttaget, därför finns säkringen, väldigt många har ingen aning! De stoppar in 3 motor och kupévärmare, via långa skarvsladdar, och har ingen varför det ej funkar..oj säkringen verkar ha gått.

Hej Trubbnos!  Ja jag förstår inte riktigt hur du kan säga att det funkar bra med 1.5mm2 och 10A på en Nocria-pump, det måste väl ändå bygga på rent oförstånd eller?? Sc:,h Nocriapumparna skall naturligtvis säkras med 16A och 2.5mm2 kabel, sen kan det säkert räcka med en 13A säkring för Nocria 14-pumpen ivf, Däremot inte för Nocria 18, men kablarna måste ändå vara 2.5mm2. Men visst om någon skulle få för sig att koppla in en Nocriapump med en 10A säkring så går det alldeles utmärkt bara man har 2.5mm2 kabel, men vem vill springa iväg och byta säkring stup i kvarten så fort pumpen gasar på lite extra??
När det gäller Sveriges befolkning och deras resp elinstallationer i husen så är dessa beräknade och uppdelade på det sättet att det skall finnas god mariginal för de resp eluttagen vid normal elanvändning vid en avsäkring på t.ex 10A, sen kan detta givetvis överskridas med div utrustningar om folk inte har koll på förbrukningen, och då finns säkringen där som ett skydd ja.
Sen som jag har sagt tidigare så dimensionerar man alltså en elinstallation med säkringsstorlek och kabelarea efter den utrustning som skall användas och vad den har för maxförbrukning, en pump som kan dra max 2300 watt så räcker det alltså med 10A säkring och minst 1.5mm2 kabel, kan pumpen dra mer än 2300 watt så är det minst 2.5mm2 kabel som gäller och då kan man samtidigt säkra upp detta till max 16A om man så önskar. Men visst vill du köra med en 10A säkring i kombination med den här 2.5mm2 kabeln så går det också bra givetvis även om du antagligen får springa iväg och byta säkring rätt ofta. :)

Mvh Raffen. 
Skrivet av: jenspetter
« skrivet: 29 november 2011, 12:11:12 »


Hei

Min FD35 har gått 3(4) vintre i kaldt innlandsklima med 10A sikring og 1,5 kvadrat kabel. Så vidt jeg husker sier installasjonsmanualen 16A sikring. Elektrikeren som la opp kontakten sa at det ikke var noe problem så lenge pumpen var ensam på kursen. Men det er nye kabler, nytt sikringsskap og automatsikringer.

mvh

jenspetter
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 29 november 2011, 11:41:45 »

Och det funkar lika bra med 1.5mm2 och 10A på en Nocria med, säkringen är gjord för att bryta vid överlast, och Nocrian klarar sig utan problem på 10A.

10A säkring tål några fler A innan den löser, annars om man som Raffen säger att man ej får överlasta 10A så måste hela Sveriges befolkning räkna last och mäta Amp när de ansluter nåt i uttaget, därför finns säkringen, väldigt många har ingen aning! De stoppar in 3 motor och kupévärmare, via långa skarvsladdar, och har ingen varför det ej funkar..oj säkringen verkar ha gått.

Skrivet av: 109an
« skrivet: 29 november 2011, 07:45:24 »

Varför pratar du i duform till mig i inlägget?? Sc:,h Det jag har sagt här tidigare gäller självklart för både mig och alla andra. Det här du nämner här att det inte finns något som säger att man skall använda 1,5mm2 upp till 10 A utan att detta är en grov generalisering som fungerar i de flesta fall, där påstår då jag att 1,5mm2 kabel upp till 10A fungerar i alla fall.
Sen det här med att de flesta nog blir förvånade över hur mkt man kan överbelasta en diazed med, det tror jag alldeles säkert eftersom det är inte säkringen man behöver vara orolig för utan kabelarean naturligtvis.
Därför anser jag att 13A säkringar egentligen är helt onödiga och bara kan ställa till det, och spec om man inte har rätt avpassad kabelarea till dem, därför anser jag att de är ena riktiga slamkrypare som gärna kunde förbjudas helt, förstår inte varför de överhuvudtaget finns till måste jag säga. :)
Minsta kabelarea för säkringar är f.ö:
 35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
 25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
 20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
 16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
 0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

Tycker du att jag ska tilltala ers höghet med ni? *roflmao*

Vilken area som krävs för olika belastningar räknas fram av en installatör som kan, detta beror på bl.a strömvärmepuls, spänningsfall, utlösningsström mm så jag tycker att om man ska ge råd så ska man veta vad man pratar om annars bör man nog påtala att man TROR.
Det kan gå alldeles utmärkt att köra 13A på 1,5 mm2 men det kan även behövas 10mm2, detta beror på omständigheterna så överlåt till en installatör.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 28 november 2011, 23:39:30 »

Ja skall du dra fram en separat elkabel till pumpen från elskåp eller central så skall du självklart välja en 2,5mm2 för då behöver du inte oroa dig alls för den delen framledes, sen om du vill använda en 13A säkring så går det ju också bra eftersom den räcker upp till ett effektuttag på ivf ca 3000 watt, men du kan också lika gärna ta en 16A säkring direkt ifall du skulle byta till en Nocria eller FD50 i framtiden. ;) :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: swepit
« skrivet: 28 november 2011, 23:12:06 »

Ok. Om vi ska knyta ihop påsen. Man får väll använda 2,5mm2 & 16 säkring för att ha både livrem & hängslen på..

M V H
Mikael
Skrivet av: rocas
« skrivet: 28 november 2011, 23:04:31 »

Jag har en kabelvinda( med 15 m  1,5 kvm kabel). Märkningen säger att vindan ej får belastas med mer än 3500 W.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!