Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigt ljud frÃ¥n pump?  (läst 24340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstigt ljud från pump?
« skrivet: 28 januari 2016, 20:15:22 »
Hej

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Har just renoverat badrummet där jag fått golvvärme installerat. Allt har fungerat som det skall första veckan efter renoveringen (då var det väldigt kallt ute). Nu har det blivit mildare och när jag kom hem så tyckte jag det var kallt. Då visade sig att de flesta element i huset var alldeles kalla. Ökade temeperaturen från värmepumpen och då har en del av elementen blivit varma. Några är däremot fortfarande kalla och jag har provat att lufta dom, men det kom vatten direkt.

Tycker att värmepumpen ger ifrån sig ett ljud som den inte tidigare gjort. Provar även att sätta den gröna "klumpen" till läge 3 och då låter det inte bra. Den är också väldigt, väldigt varm! Har även en ventil som det står avstängning på. Antar att den skall vara skruvad så att den är öppen?
Se film.



Mvh
Westbergh

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2016, 21:04:44 »
För det första det är cirkulationspump för värmesystem, helt OK att den blir varm. Med spaken ställer du in hastighet. Det du kan göra är att avlufta CP(pumpen)genom att lossa centrumskruven(kan komma lite vatten).
Själva ventilen är för inkommande kallvatten till panna(kammslinga för VV).Rak bakom har du blandningsventil, vänster sida säkerhetsventil, höger påfyllningsventil för panna. Bakom dom två rör säkerhetsventil för panna och hela värmesystemet, används som avluftning för panna.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2016, 21:35:44 »
Hej!

Tack för ditt svar. Jag luftade cirkulationspumpen men hörde inget "pys" utan endast svart vatten sprutade.
Fortfarande konstigt ljud från den när man sätter på läge 3. Alla elementen i källaren är kalla samt ett stort i vardagsrummet. Medan andra i huset är riktigt varma.
Ny film på inställningar:


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2016, 22:25:56 »
Den låter ju inte riktigt frisk om man säger så.
Men låter den illa bara på läge 3?
Låter den Ok i läge 2?

Vad gäller kalla radiatorer så prova att stänga de som är varma så kanske det blir sprutt på de andra?
Sen kanske du behöver trimma in radiatorerna och justera grundflödet så att ingen radiator "tjuvar" allt flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2016, 22:37:10 »
Får ta lite i taget. I pumpen är det brons-glidlager och axel rostar lite grand med tiden, så då får du smörja med 5-56. Stäng av panna, sen kulventiler på båda sidor om pumpen, skruva bort centrum skruven och motionera axel. Tar inte många minuter.
Hoppas pumpen håller ett tag till.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2016, 22:52:41 »
Kan du testa det här utan att jag behöver skriva alt på nytt?

Även om du har ändrat LP till läge 1, sÃ¥ har du  fortfarande för hög flöde pÃ¥ ca 1500 l/h utan injusteringsventil (rek.flöde förEcoAir105-800 l/h) med dÃ¥ligt diff.,och effekt och onödigt hög hetgas!
Med all tjat från COCACOLA och mig angående flöde: -kondensor klarar inte att värma hur mycket vatten som helst som man har nytta av, den kommer att stagnera, orkar inte (status quo)!
Bara för experimentsyfte, finns det ful trick att begränsa flöde med kulventil under LP (utan nÃ¥t precision och brus i systemet som följd)! Det man vill uppnÃ¥ är 7K(diff.,till exempel 43°C-50°C)  inom arbetsomrÃ¥de för din VP!
Egen erfarenhet: driften anpassat efter vinter och sommar bruk!
Så lite test skadar inte! Med klara siffror för vinter test i meny:
Avancerat:-Instälningar: Elpanna °C 52 – höjs till 55 varmtvatten
                                        Elpanna max kW  4,5 ,eller mer upp till 9kW (vinter)
                                        Elppana nedre °C  50 ,vad VP klarar som bäst(själv 52°C)
                                        Elpanna nedre kW 6
                                        Fördr.shunt 180 (själv 30)annan förklaring
                                        Extra VV min 60 (efter behov)
                                        Extra VV elpanna °C 57 (höjs till 60) eliminerar legionella
                                        VV höjning : nej(vinter) - varför plÃ¥ga kompressor
                                        Min utetemp °C -15 (hitta brytpunkt)
Avancerat:-Service:-Fabriksinst kodad:
                                        Kod : 871 eller 372
                                        Sommardrift °C  18
                                        VP Max °C 55
                                        VP Min  °C 45 (tänk pÃ¥ radiator retur, experiment  45-50 med 
                                                                  5 diff ( mycket starter) eller 43-50 med 7 diff)
                                                                 börvärde: när VP startar, -fritt för experiment
                                        Stopp hetgas: se typskylt i VP
                                        Diff start/stopp 5 (att börja med, själv 10-anars mÃ¥nga starter)                                 
                                        Startfördröjning  10(tid i minuter för kompressor olja )
Det som Ã¥terstÃ¥r är att offra lite tid med sockerdricka eller bärs i handen och följa med   VP drift, och klura ut bästa inställningen!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2016, 23:08:38 »
Jävlar! Det var mycket! Får prova imorgon.

Nu lÃ¥ter den riktigt jävlig! Se film.  :'(



får ställa den på 1 för att oljudet skall bli lägre.

Men tror ni att cirkulationspumpen är boven till mitt problem?

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2016, 23:43:00 »
Det låter faktisk att den sjunger på sista versen. Men den är inte enbart orsaken till dina problem. Säg mig hur ska man få till önskat framledning när varken nedre eller övrepanna uppnår börvärde? Bra början med inställningar. Värme distribution är annan historia.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2016, 00:06:57 »
Kan hända att CP är gammalt och sliten, har hängd med ett tag. Samma märke fast nyare är elektronisk styrd. Enkel att byta om du är lite händigt.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2016, 06:26:00 »
Vilket tryck har du i värmebärarsystemet?
(Prova öka trycket)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2016, 06:48:29 »
Den där CP:n står still! Tydligt nätbrum på läge två och 3. Läge 1 ev avbrott i strömkretsen. Går nog inte heller att vrida igång genom att ta bort luftskruven, den stora blanka med spår på fronten. Låter som utslitet glidlager rotorn tar i statorn.
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2016, 07:18:23 »
Tror jag också.
Är den så varm att man reagerar på det så får den troligen ingen kylning från flödeskretsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2016, 09:20:57 »
Avancerat:-Instälningar:

Innan någon följer Jiris inställningar är det nog bra med lite kompletterande info:

Elpanna °C 52 – höjs till 55 varmtvatten ju högre värde, desto mer går elpatronen; erps rekommendation är tvärtom att hålla den så låg som möjligt och jag håller med; jag har den på 44

Elpanna max kW  4,5 ,eller mer upp till 9kW (vinter) det beror pÃ¥ hur högt säkrat man har; att ha den pÃ¥ 9 innebär att systemet vill köra pÃ¥ 15 kW när det är kallt, 9+6, och det kräver 25A pÃ¥ alla faserna, annars mÃ¥ste effektvakten hela tiden begränsa övre patronen

Elppana nedre °C  50 ,vad VP klarar som bäst(själv 52°C) det här värdet anger börvärde i nedre pannan när VPn är spärrad pga kyla, sÃ¥ det har inget alls med VPn att göra; värdet mÃ¥ste sättas sÃ¥ högt att man fÃ¥r tillräckligt varm framledning när det är riktigt kallt; jag har 60

Extra VV elpanna °C 57 (höjs till 60) eliminerar legionella EcoEl och EcoZenith i250 har slingberedare så det blir ingen legionella; inställningen är till för att tillfälligt höja temperaturen i övre pannan därför att man behöver extra mycket varmvatten en stund, exempelvis att många ska duscha i följd; det som händer är att övre elpatronen startar därför att man stegar fram "Extra VV - Ja" i huvudmenyn i displayen; vi använde den när barnen bodde kvar hemma, aldrig numera

Min utetemp °C -15 (hitta brytpunkt) Det här är en av de allra viktigaste inställningarna i EcoEl när man har EcoAir. VPn kan teoretiskt leverera varmvatten ner till -15 men ju kallare det blir ute, desto lägre temperatur blir det även på det som VPn kan leverera; vad är då problemet? jo så länge det inte är kallare än 'Min utetemp' så är nedre elpatronen spärrad, oavsett om VPn levererar någon värme eller ej, och för hus med vanliga radiatorer ligger den brytpunkten ofta nånstans i intervallet -8 till -10; om 'Min utetemp' är ställd på -15 men VPn slutar gå vid -10 (därför att VPin blir för kall) så är det bara övre elpatronen som måste sköta hela uppvärmningen i huset
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2016, 10:38:42 »
Elpanna 52: själv 60(körs mellan 60-63gr spets) gott om varmvatten. För min del låg temp.system, huskurva 38gr.
Tro mig jag har hunnit experimentera en hel del.
Med TS framledning (huskurvan) så hamnar han ändå högre. VP klarar knappast av det.

Elpanna nedre har vist att göra med VP om man kör on/off, med bra diff(inom arbetsområde). VP min :tex 45gr+diff 7gr (52),
jag har ingen annan möjlighet och köra med Erps inställningar om jag vill slippa upp till 5 starter/h. Nåt som verkligen sliter på kompressor.

Extra varmvatten-så mycket extra blir det inte i följd, ja extra tid för uppvärmning.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2016, 11:04:05 »
Lunk Umeå,
Du har rätt :
Elppana nedre °C  50 ,vad VP klarar som bäst(själv 52°C) det här värdet anger börvärde i nedre pannan när VPn är spärrad pga kyla, sÃ¥ det har inget alls med VPn att göra; värdet mÃ¥ste sättas sÃ¥ högt att man fÃ¥r tillräckligt varm framledning när det är riktigt kallt; jag har 60.
Tänkte på det du ser under: aktuell driftinfo -panna nedre, som hör ihop med service.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!