Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av BVP  (läst 857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NTD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av BVP
« skrivet: 01 januari 2017, 22:37:51 »
Hej,
Står här med en totalrasad IVT greenline C6 från 2004 och ett 120 meters-hål. Ber forumet om lite vägledning!

Lite fakta om huset:
Byggt -64 utanför Stockholm
80m2 uppvärmd källare på oisolerad platta, betonghålsten, 10 cm isodrän på utsidan. Nya radiatorer -15
80 m2 boyta med golvvärme 200 mm isolering i väggar, 500 mm på vinden och 170 mm isolering mellanbjälklag.

Har via tidigare elräkningar listat ut att det gått åt omkring 22-25000 kWh per år innan det installerades bergvärme. Då fanns även en öppen spis som inte finns nu. Ca 14-16000kwh efter.
Har via den gamla offerten sett att huset har en toppeffekt på 8,4 kW,
ett aktivt borrhål på 105 meter

Planerar att värma upp ett garage på 32 m2 och en tillbyggnad på 60+60 med modern isolering i platta och på väggar inom 2-4 år

Jag är inne på antingen en Nibe 1245-12 eller 1255 3-12 båda med någon form av arbetstank och ett parallellkopplat 120-meters hål till.

Lite frågor då,
Tänker jag rätt angående dimensionering?
Kan jag förvänta mig liknande livslängd på pumparna?
Bör jag titta på andra tillverkares pumpar?

Tack på förhand / Niklas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av BVP
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2017, 08:04:37 »
Skall du ha arbetstank så kanske en on/off både blir lite billigare och håller längre än en inverter.
BÃ¥de Nibe, Thermia, IVT och Viessmann har bra grejer.
Invertrar i rätt storlek finns från Nibe, CTC; IVT och Daikin.
Du lär behöva ett borrhål till.

Tycker väl att du verkar resonera vettigt, och arbetstanken är nog bra om du tänkt köpa en stor pump redan nu, och bygga ut först senare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!