Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bra pris solceller  (läst 643 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Bra pris solceller
« skrivet: 03 mars 2024, 19:49:45 »
Med bra pris så menar jag en panel som är helt ok med ett vettigt/prisvärt koncept. Blir snurrig o googla runt på alla paneler o varianter som finns :D

Panelerna som skall monteras på markstativ måste klara kraftig vind! Det är nog det viktigaste kriteriet plus att de inte är måndagsexemplar  ;)

Tittat på märken bla JA Longi DAH gissningsvis kinaprylar rakt igenom.

Tanken är väl framöver o köpa en pall typ 36 st o montera upp dem själv på ett hemmasnickrad stadigt markstativ.

Kom gärna med tips på något prisvärt tummenupp

P.s behöver inte vara det senaste eller med extra blingbling. Föredrar hellre då paneler som är kassaskåps säkra likt en gammal Volvo!!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bra pris solceller
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2024, 20:15:32 »
Ser lite kampanjer på olika märken från grossister så när det är skarpt läge så får du slänga ut en blänkare så får du troligen förslag på vad som finns då till vettigt pris.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bra pris solceller
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2024, 20:28:14 »
Med bra pris så menar jag en panel som är helt ok med ett vettigt/prisvärt koncept. Blir snurrig o googla runt på alla paneler o varianter som finns :D

Panelerna som skall monteras på markstativ måste klara kraftig vind! Det är nog det viktigaste kriteriet plus att de inte är måndagsexemplar  ;)

Tittat på märken bla JA Longi DAH gissningsvis kinaprylar rakt igenom.

Tanken är väl framöver o köpa en pall typ 36 st o montera upp dem själv på ett hemmasnickrad stadigt markstativ.

Kom gärna med tips på något prisvärt tummenupp

P.s behöver inte vara det senaste eller med extra blingbling. Föredrar hellre då paneler som är kassaskåps säkra likt en gammal Volvo!!


Jag får köpa enstaka lösa 415W-JA-paneler för 1150kr/st (avhämtning), ska fråga vad dom kostar/pall. Inga premiumpaneler, (ching-chong) men de ska hålla med garantier, enligt leverantör. Se till att de sitter fast ordentligt, och att ditt markstativ är REJÄLT förankrat!

Själv har jag 4 år gamla 370W-Longipaneler på taket, de verkar funka. En panel av 42 st är lite svagare (7%) än alla de andra, och den har gradvid blivit sämre, så jag gissar att den har någon defekt från fabrik, annars är alla övriga top-notch-jämna! =)


Edit: Panelerna längst ned är partialskuggade, därav spridningen. Panelen i mitten på andra raden, är det som har 7% diff.
« Senast ändrad: 03 mars 2024, 20:52:01 av kWhalp »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bra pris solceller
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2024, 20:41:09 »
Om jag minns rätt när jag handlade så hade mina paneler bra värden på vind och snölast så då har du något att jämföra med enligt bifogad datablad
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pris solceller
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2024, 10:41:47 »
Tack för svar!
Satt idag o roade mig med att jämföra ett tiotal olika typer av solceller rent prismässigt. Uträkningen bestod i att jämföra priset per watt i kronor.
Spektrumet var stort allt ifrån 1.98 kr/w till hisnande 8.7 kr/w :o

La inte in parametrar som kvalite fraktkostnader ursprung osv…

Ber o få återkomma när jag funnit 3-4 olika prisvärda paneler för bu eller bä från er proffs tummenupp

IOM markinstallation o gott om plats så är jag inte nödgad att ta paneler med mest effekt för att optimera mot takyta.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bra pris solceller
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2024, 11:39:41 »
Jag brukar tänka på vad takmaterialet kostar (vilket då verkar spela mindre roll för er.) men jag valde en dyrare panel som tog mindre plats och därmed billigare takmaterial.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bra pris solceller
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2024, 12:37:08 »
Tack för svar!
Satt idag o roade mig med att jämföra ett tiotal olika typer av solceller rent prismässigt. Uträkningen bestod i att jämföra priset per watt i kronor.
Spektrumet var stort allt ifrån 1.98 kr/w till hisnande 8.7 kr/w :o

La inte in parametrar som kvalite fraktkostnader ursprung osv…

Ber o få återkomma när jag funnit 3-4 olika prisvärda paneler för bu eller bä från er proffs tummenupp

IOM markinstallation o gott om plats så är jag inte nödgad att ta paneler med mest effekt för att optimera mot takyta.

Vet inte hur prioriteringen är mellan olika paneler för dig men kika även lite på garantilängd, hur mycket panelerna tappar i effekt efter ett antal år, hur bra dom klarar effekt vid värme och hur bra dom är vid sämre ljusförhållanden och effektivitet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pris solceller
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2024, 17:18:47 »
Vet inte hur prioriteringen är mellan olika paneler för dig men kika även lite på garantilängd, hur mycket panelerna tappar i effekt efter ett antal år, hur bra dom klarar effekt vid värme och hur bra dom är vid sämre ljusförhållanden och effektivitet.

Absolut tänkte inte köpa det sämstaste som finns på marknaden men har ingen lust o betala extra för något som är likvärdigt fast dyrare hos konkurenterna. För övrigt var det hos ”billighetsvaruhuset” Ba*ha*s….som jag fann panelerna som kostade 8.70 kr/watt… :o

Som sagt det är många parametrar som bör kollas! Därav min trådstart.
Utlovade livslängder verkningsgrader kvalite osv………
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bra pris solceller
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2024, 17:33:39 »
Då får vi snart vilka du valt ut
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bra pris solceller
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2024, 20:10:23 »
Absolut tänkte inte köpa det sämstaste som finns på marknaden men har ingen lust o betala extra för något som är likvärdigt fast dyrare hos konkurenterna. För övrigt var det hos ”billighetsvaruhuset” Ba*ha*s….som jag fann panelerna som kostade 8.70 kr/watt… :o

Som sagt det är många parametrar som bör kollas! Därav min trådstart.
Utlovade livslängder verkningsgrader kvalite osv………


En pall, 36st 415-Wattare (JA) 36kkr, avhämtning.
2.4 kr/W såvida, är de billigaste, "bra", panelerna jag hittar!

Var såg du 1.98 kr/W ?  8)
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 20:14:16 av kWhalp »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pris solceller
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2024, 22:07:06 »

En pall, 36st 415-Wattare (JA) 36kkr, avhämtning.
2.4 kr/W såvida, är de billigaste, "bra", panelerna jag hittar!

Var såg du 1.98 kr/W ?  8)

Topregal. Spm 420w men enligt recensioner är de dyra på frakten?

Bara lite intressant o jämföra prisbilden! :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bra pris solceller
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2024, 09:54:09 »

En pall, 36st 415-Wattare (JA) 36kkr, avhämtning.
2.4 kr/W såvida, är de billigaste, "bra", panelerna jag hittar!

Var såg du 1.98 kr/W ?  8)

Vad är definitionen på ”bra” ?
Är skalan bra , bättre och bäst ?
Finns sjuuukt många märken, knepigast är att lista ut vilka som finns kvar om 5-10år om man behöver någon reservdel/panel på garanti ellersom reservdel!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bra pris solceller
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2024, 10:03:15 »
Vad är definitionen på ”bra” ?
Är skalan bra , bättre och bäst ?
Finns sjuuukt många märken, knepigast är att lista ut vilka som finns kvar om 5-10år om man behöver någon reservdel/panel på garanti ellersom reservdel!

bra = good enough ;)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bra pris solceller
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2024, 21:05:09 »
 tummenupp
Med tanke på generösa bidrag i det här landet så hade jag troligen inte monterat själv om risken finns att man får sämre garantier och köpt ett paket inkl installation efter att ha fått ok på att bygga ställningen själv.
Köparens marknad därute nu  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!