Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbereda radiatorer för VP (enrörssystem), fler och störrre radiatorer?  (läst 1050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrBoar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Bor i villa om 2x65m2. Ursprunglig värme var olja till ett vattenburet enrörssytem men tidigare ägare konverterade till elpanna.

Jag har läst pÃ¥ detta forum att ju lägre vattentemp desto effektivare pump. SÃ¥ tanken är att utöka elementytan för att fÃ¥ ner behövlig temperatur.  Men hur är sambandet mellan ökning av yta och temp sänkning?

Kan man använda "vanliga" element i enrörsystem?

Pannrum/tvättstuga saknar ju radiator dÃ¥ det fanns spillvärem frÃ¥n oljepannan SÃ¥ första Ã¥tgärden borde vara att klämma in ett rackarns stort element där för att värma utrymmet/kyla returvattnet. Sedan finns det lite smÃ¥plock som att byta en liten enkelradiator pÃ¥ toa till större dubbelelement samat att byta ut nÃ¥gra smÃ¥ dubbelradiatorer till större. Mellan tummen och pekfingret gissar jag att jag skulle kunna öka radiatorytan med mellan 20-50%.  Resulterar detta i nÃ¥gon nämnvärd sänkning eller skall det mer drastiska Ã¥tgärder till?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!