Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Egen säkring eller ej?  (läst 10099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Newbee

  • Gäst
Newbee
Egen säkring eller ej?
« skrivet: 19 november 2005, 09:52:30 »
Enligt vad jag har hört och läst så bör/ska en luftvärmepump ligga på en egen säkring när den installeras.

Nu har jag fått höra av en firma att det går att använda den stickkontakt som sitter rakt under den tilltänkta placeringen av innerdelen. Stämmer det?

Jag har kollat i proppskåpet och det uttaget sitter mot en 10A säkring och det enda som också delar den proppen är två taklampor, som nästan aldrig används, samt ett till vägguttag som inte används.

Enligt installationsfirman drar pumpen max 5,5A och skulle därför ledigt kunna kopplas in på stickkontakten utan någon om eller nydragning av elen.

Har dom rätt?

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #1 skrivet: 19 november 2005, 10:07:53 »
Du måste ha ett skyddsjordat vägguttag!
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #2 skrivet: 19 november 2005, 12:59:37 »
Avsaknaden av svar beror nog på att det är lite tveksamt vad som gäller.

Egentligen skall fast monterad utrustning eller maskin vara fast ansluten till elnätet.

Undantag finns dock, när det gäller detta likväl som när det gäller mycket annat.

I industrin t.ex. sitter alltid en "gummikabel" sista biten före en elmotor av lite större modell.

Anledningen till att det anse vara godkänt skall enligt vad jag förstår bero på att det anses troligt att den skall demonteras någon gång då och då för service, erengöring eller reparation/utbyte.

Huruvida detta kan användas som ett argument för att montera en luft/luft-värmepump på stickpropp vill jag dock låta vara osagt.

Snackar du med killarna på elsäkerhetsverket så tror jag nog att du får ett nekande svar, men säker är jag inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #3 skrivet: 19 november 2005, 13:05:00 »
Tycker att du ska ha en fast anslutning.
"stickproppar" med ständig relativt hög belastning bör undvikas. Dom rackarna kan börja "ta" värme

Men det kan du ju fixa du har ju möjligheten att riva bort uttaget och ansluta i "dosan"

OssÃ¥ skare va jordat som sagt. 

Det andra som ligger på samma säkring kan väl "flyttas"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2005, 17:35:29 »
Tycker att du ska ha en fast anslutning.
"stickproppar" med ständig relativt hög belastning bör undvikas. Dom rackarna kan börja "ta" värme

Men det kan du ju fixa du har ju möjligheten att riva bort uttaget och ansluta i "dosan"

Osså skare va jordat som sagt. 

Det andra som ligger på samma säkring kan väl "flyttas"

Håller med, våran motorvärmarkabel behöver ny kontakt vart 5:e år ungefär, den är iofs ute och utsätts för väta, men ändå, jag byter kontakt när jag känner att den börjar bli varm vid användande. kanske skulle man byta tidigare... I en stickpropp har man inte speciellt stor kontaktyta, kompressorns startström är hög, vilket kan medföra att detr "svetsar" på kontaktytorna, det kan medföra för låg spänning och varmgång i kontakten, varmgången kan resultera i brand, och den för låga spänningen i haveri på värmepumpen.

Nu har vi väl skrämt upp dig ordentligt, eller hur!  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2005, 17:39:28 »
Enligt vad jag har hört och läst så bör/ska en luftvärmepump ligga på en egen säkring när den installeras.

Nu har jag fått höra av en firma att det går att använda den stickkontakt som sitter rakt under den tilltänkta placeringen av innerdelen. Stämmer det?

Jag har kollat i proppskåpet och det uttaget sitter mot en 10A säkring och det enda som också delar den proppen är två taklampor, som nästan aldrig används, samt ett till vägguttag som inte används.

Enligt installationsfirman drar pumpen max 5,5A och skulle därför ledigt kunna kopplas in på stickkontakten utan någon om eller nydragning av elen.

Har dom rätt?

1 Det är riktigt att den bör ligga på en egen säkring. (Tillägg : detta är inget ''skall'' krav)
Det är ju ingen höjdare om man överbelastar gruppsäkringen så att den löser och stannar VP + gör del av huset stömlöst p g a överlast.

2 Anslutningen kan göras antigen fast via en installerad arbetsbrytare eller via stickpropp till ett jordat vägguttag.
   OBS att vägguttaget måste vara jordat eftersom utomhusdelen sitter utomhus och utomhusdelens ledande hölje skall
   vara förbundet med skyddsjord.

Jag kan inte se något fel i att ansluta med stickpropp till ett jordat uttag, det finns mer och mer maskiner idag som ansluts med stickproppar te x : tvättmaskiner, spisar, torktumlare, portmaskiner mm. fördelen är att man inte behöver ta hem en elektriker vid byte. men jag personligen tycker att en fast installation över en brytare är bättre, precis som Bertil säger att anslutningen är säkrare och att det utvecklas värme om man har dåligt kontakttryck i vägguttaget.

« Senast ändrad: 19 november 2005, 17:54:12 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2005, 17:47:29 »
Pumpen behöver EJ en egen säkring, du kan ansluta den med stickpropp men det är som tidigare sgts bättre med fast anslutning och då helst över en brytare med lägesindikering 1-0 eller till från för din egen och din omgivivgs säkerhet hoppas jag att du monterar en jordfelsbrytare.
Kabeln drar du från det befintliga uttaget till brytaren och om det inte är jordat drar du lätt i en jordtråd emn kommihåg att BLANDA ALDRIG jordade och ojordade uttag i samma rum
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #7 skrivet: 19 november 2005, 17:51:05 »
Givetvis gäller krav på jordfelsbrytare och vägguttag enligt starkströmsföreskrifterna
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #8 skrivet: 19 november 2005, 18:01:48 »
Tycker att du ska ha en fast anslutning.
"stickproppar" med ständig relativt hög belastning bör undvikas. Dom rackarna kan börja "ta" värme

Men det kan du ju fixa du har ju möjligheten att riva bort uttaget och ansluta i "dosan"

Osså skare va jordat som sagt. 

Det andra som ligger på samma säkring kan väl "flyttas"

Håller med, våran motorvärmarkabel behöver ny kontakt vart 5:e år ungefär, den är iofs ute och utsätts för väta, men ändå, jag byter kontakt när jag känner att den börjar bli varm vid användande. kanske skulle man byta tidigare... I en stickpropp har man inte speciellt stor kontaktyta, kompressorns startström är hög, vilket kan medföra att detr "svetsar" på kontaktytorna, det kan medföra för låg spänning och varmgång i kontakten, varmgången kan resultera i brand, och den för låga spänningen i haveri på värmepumpen.

Nu har vi väl skrämt upp dig ordentligt, eller hur!  ;)


Problemet med motorvärmarekablar är störst på det intag som sitter på bilen och utsätts för slask, damm skit och inte minst vägsalt som lägger sig på kontaktytorna med dålig anslutning/kontakt som följd och därmed varmgång.
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #9 skrivet: 19 november 2005, 18:17:23 »
Även uttagen som sitter fast på väggen tar mycket stryk, en granne till mig miste både garage och två bilar pga. att uttaget som satt på väggen var slitet och det blev så varmt att det började brinna i uttaget. Som upplysning kan jag nämna att uttaget kom från en billighetsaffär och inte kostat många kronor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Newbee

  • Gäst
Newbee
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #10 skrivet: 19 november 2005, 23:00:38 »
Tack för alla svar!
Nu har jag mer kött på benen i mina fortsatta samtal med försäljaren.

Uttagen, 4st, i rummet där jag tänkt sätta pumpen är alla ojordade så om jag har förstått det hela rätt måste dom jordas samt en jordfelsbrytare monteras på det aktuella uttaget?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #11 skrivet: 19 november 2005, 23:05:07 »
montera jodfelsbrytaren vid centralen en enpolig för den gruppen eller en trepolig för hela huset det skulle kosta några hundringar till och som sagt jorda alla uttagen
                                                                         Lycka till.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Newbee

  • Gäst
Newbee
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #12 skrivet: 19 november 2005, 23:12:56 »
Tack.

El är inte riktigt min grej.............som om ni inte redan hade listat ut det.

Köpte faktiskt en energimätare idag för att kunna kolla hur mycket ström saker och ting drar. Har roat mig hela eftermiddagen med att springa runt till olika uttag och mätt, ganska nyttigt och lärorikt faktikst.

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #13 skrivet: 21 november 2005, 17:30:02 »
 :)
Man brukar räkna på max 70% kontinuerlig ström .Ex 10 ampere säkring  7ampere kontinuerlig ström = ca 1600w
Tänk på att om du har andra vägguttag till samma säkring så blir det inte kul om pumpen går på full effekt o nån stoppar i en ex hårblås/dammsugare,
då får man springa o byta säkring varje gång !!! :'(
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

inter

  • Gäst
inter
SV: Egen säkring eller ej?
« Svar #14 skrivet: 24 november 2005, 11:58:27 »
Generellt sett gäller fast installation. Det finns flera anledningar till detta som nämnts ovan, men ytterligare en är det att om du (eller någon annan) skulle rycka ur stickproppen under drift, så föreligger det relativt stora risker för att elektroniken i pumpen kan ta skada.
Detta beror på att när man drar ut en stickpropp så får man alltid ut den lite snett, dvs det ena stiftet före det andra (kan handla om hundradels millimeter). Om du då skulle få ut nollan före fasen så kan en "överspänning" ligga kvar i maskinen, som då inte har någon stans att ta vägen eftersom även jorden försvinner samtidigt som fas och nolla.

Om du däremot har en fast installation, så tappar du inte nollan om du bryter på strömbrytarn, och jorden tappar du aldrig, ens vid strömavbrott.

Väl mött!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!