Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbättra fördelning av värme mellan vÃ¥ningsplan  (läst 552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bonan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bor i ett tvåvåningshus på 210 m2 med golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning. Under vintern har jag försökt att sätta mig in i värmesystemet. Huset värms upp av bergvärmepump IVT Greenline HE C9 med kombiberedare. Kombiberedaren har värmebärarpump Wilo Stratos 25/1-6 130. Därifrån leds varmvatten genom ett rör som förgrenas till golvvärme och radiatorer. Golvvärmefördelaren (Roth) har en Grundfos Alpha L cirkulationspump.

Det visade sig att golvvärmen inte har trimmats in, utan alla golvvärmeslingor har varit fullt öppna. Temperaturen på nedervåningen har istället reglerats enbart av rumtermostat... Jag har nu trimmat in kurvan på värmepumpen samt golvvärmeslingorna med IR-termometer och har nu en jämn dT över slingorna och med den kallaste slingan fullt öppen. Även temperaturen på övervåningen upplever jag som jämnvarm. Loggar alla rum med trådlösa termometrar som har kalibrerats.

Nedervåningen är dock ca 1,5 grad varmare än övervåningen och jag skulle nu vilja trimma in så de två våningsplanen ligger mer lika. Jag funderar över två olika alternativ och undrar om någon av dess är rätt väg att gå.

Det första alternativet jag funderar över är att ändra inställningen på värmebärarpumpen (bild 1). Den står f.n. i läge 4 av 6 för konstant differenstryck. Skulle en väg framåt kunna vara att t ex öka här till 5 eller 6?

Det andra alternativet jag funderar pÃ¥ är om det skulle vara lämpligt att strypa framledningen pÃ¥ primärsidan av golvvärmen genom den injusteringsventil (bild 2, under radiatortermostaten) som sitter pÃ¥ tilloppet i golvvärmefördelaren.   

Kan någon av de här två åtgärderna hjälpa mig att få en mer lika temperatur mellan våningsplanen och vilken väg är i så fall effektivast?

« Senast ändrad: 18 februari 2024, 18:30:11 av bonan »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra fördelning av värme mellan våningsplan
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2024, 20:53:11 »
Alltid samma problem med GV nere och raddar uppe, du är inte ensam. Raddarna ska ha lite mer värmetemp. VP ställs in för raddarna så den blir bra och sen ska flödet i GV justeras in. Har du ställdon på fördelarna med termostater i rummen, så ska dom vara borta eller termostaterna på max. Sen justeras flödet över slingorna till en diff på ca 4 - 5 C och donet sätts tillbaka. Du har en maxremostat på höger sida och den ställs på ca 40 C som är max vad GV ska ha.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förbättra fördelning av värme mellan våningsplan
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2024, 09:43:53 »
Du ska ställa kurvan så att det blir lagom varmt på övervåningen och sedan minska flödet till/från golvvärmefördelaren.
Oftast går det bra att bara justera ned returflödet från golvvärmefördelaren till värmepumpen så att du inte släpper in lika mycket effekt som tidigare i golvvärmeslingorna.
Maxtermostaten har egentligen inget med fördelningen av värme att göra, den bara maxbegränsar för att skydda golvytorna.

Man kan förstås bara öka kurvan tills det blir lagom varmt uppe, och låta termostaterna strypa bort värme där du har golvvärme, men då riskerar du få intermittent kalla eller ojämnt varma golv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bonan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra fördelning av värme mellan våningsplan
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2024, 14:49:12 »
Tack för svar! Jag kan tillägga att jag har kört ett par veckor med ställdon bortplockade från golvvärmefördelaren och har termostaterna på radiatorerna uppskruvade till max. Jag tycker även att deltaT över golvvärmeslingorna verkar vara ok.

Jag pratade tidigare med Roths tekniska support och deras förslag var att testa ställa ner maxtermostaten från 37 till 35 grader. Om inte det hjälpte skulle nästa steg vara att höja farten på värmebärarpumpen, vilket jag beskrev som alternativ 1 i mitt första inlägg. Jag var lite tveksam till de här två förslagen. Jag har testat båda och det känns inte som att det är rätt väg framåt. Förändringen av maxtermostaten ströp förvisso framledningstemperaturen, men det bör väl endast fungera när det är tillräckligt kallt ute (dvs när framledningstemperaturen är högre än 35 grader). Dessutom finns väl risk för att nedervåningen istället blir för kall om utetemperaturen sjunker rejält?

När det gäller att strypa golvvärmeslingorna så kan jag åtminstone läsa i protokollet att den längsta slingan ska vara fullt öppen. I mitt fall blev det så att i praktiken var det slingan som löper längs en yttervägg med stora fönsterparti som krävde mest värme. Jag har därför istället låtit den slingan vara fullt öppen och strypt ned de andra slingorna efter den så att deltaT blir lika.

Jag är nu inne på @Rickards förslag om att minska flödet till/från golvvärmefördelaren. I andra inlägg ser jag att det är vanligast att ha en justerbar ventil på returflödet på primärsidan. I mitt fall sitter injusteringsventilen istället på tilloppet. Kanske är den felmonterad? Hursomhelst ser jag då två möjligheter till att strypa flödet. Antingen stryper jag ner alla slingor mer, dvs ingen kommer vara fullt öppen, och får en balans mellan våningsplanen den vägen. Eller så stryper jag tilloppet på den ventil som sitter där. I och med att jag tycker att balansen mellan golvvärmeslingorna nu är bra, så lutar jag åt att strypa tilloppet. Det som gör mig lite tveksam är just att den ventilen brukar sitta på returen. Vad skulle ni rekommendera?
« Senast ändrad: 19 februari 2024, 14:50:45 av bonan »

Utloggad Lars88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra fördelning av värme mellan våningsplan
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2024, 15:40:38 »
Att öka pumphastigheten kan öka cirkulationen av kylvätskan, vilket kan förbättra värmefördelningen mellan våningarna. men som du skrev så är inte detta den bästa lösningen om problemet är att balansera värmesystemet. Att öka pumphastigheten ökar energiförbrukningen.

Att justera flödet genom en reglerventil på primärsidan av det uppvärmda golvet är ett bättre förslag, eftersom kylvätskeflödet till det uppvärmda golvet kan styras mer exakt, vilket förbättrar värmebalansen mellan golven. Att begränsa tillförseln till golvvärmefördelaren kan sänka temperaturen på nedre våningen, vilket gör värmefördelningen jämnare.
Jag tror att det är en bra idé att justera flödet genom en kontrollventil. Detta gör att du mer exakt kan kontrollera mängden värme som når din golvvärme och eventuellt förbättra värmebalansen mellan golven. ventiler för VVS och badrum är bra här

När det gäller placeringen av ventilen (inlopp eller retur) installeras vanligtvis ventiler på returledningen för att förenkla flödeskontrollen efter att kylvätskan redan har avgett värme. men om ditt system har en ventil installerad vid inloppet och flödet är väl reglerat, så är det ingen stor skillnad.
« Senast ändrad: 26 februari 2024, 10:05:11 av Lars88 »

Utloggad bonan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra fördelning av värme mellan våningsplan
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2024, 15:50:59 »
Tack @Lars88 för ett utförlig svar! Jag har återställt maxtermostaten till 37 grader, värmebärarpumpen från 5 till 4 och strypt ner tilloppet till golvvärmefördelaren något. Får låta det gå ett par dagar och försiktigt justera in balansen. Ska bli spännande hur det blir framåt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förbättra fördelning av värme mellan våningsplan
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2024, 08:04:37 »
Det här förutsätter att du har en särskild cirkpump som cirkulerar vattnet i golvvärmefördelaren, ju mer du stryper på tillopp eller retur desto mer av flödet i golvvärmeslingorna recirkulerar då bara, och temperaturen blir lite lägre än innan.
Fördelen med detta är att du inte begränsar flödet i de enskilda slingorna (ger ojämnt varma golv) utan kan bibehålla det dimensionerade flödet i slingorna, och bara minskar på den tillförda effekten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lars88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra fördelning av värme mellan våningsplan
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2024, 08:52:12 »
Bra, @bonan! lycka till, håll oss uppdaterade!

Utloggad bonan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra fördelning av värme mellan våningsplan
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2024, 16:22:25 »
Det här förutsätter att du har en särskild cirkpump som cirkulerar vattnet i golvvärmefördelaren, ju mer du stryper på tillopp eller retur desto mer av flödet i golvvärmeslingorna recirkulerar då bara, och temperaturen blir lite lägre än innan.
Fördelen med detta är att du inte begränsar flödet i de enskilda slingorna (ger ojämnt varma golv) utan kan bibehålla det dimensionerade flödet i slingorna, och bara minskar på den tillförda effekten.

Stämmer bra, det sitter en Grundfos Alpha cirkulationspump i golvvärmefördelaren, inställd på lägsta läget av två avsedd för golvvärme.

Ströp ner tilloppet igår kväll, men troligtvis för lite då nedervåningen med golvvärme fortfarande ligger någon grad över övervåningen med radiatorer. Har strypt lite till och ligger nu nära botten av ventilen. Bara 1/4-varv kvar tills jag slår i botten. Blir knepigt med finlir.

Ser ut som skillnaden, eller delta om man så vill, mellan våningsplanen börjar minska. Tycker det är enklast att jämföra värdena på morgonen då eventuell solinstrålning under dagen har hunnit försvinna under natten.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!