Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Autoterm 300E/400C  (läst 1755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

EmmaN

  • Gäst
EmmaN
Autoterm 300E/400C
« skrivet: 23 oktober 2021, 11:16:34 »
Hej, har nyligen flyttat in i ett hus med denna pannan. Jag behöver sänka värmen men rumsgivaren (den som visar inomhus temperaturen) har försvunnit 🤷‍♀️

En var här o skulle kolla pannan och såg att inomhus tempen stod på 24° men han hade inte vågat ändra något. När jag någon dag efter ska sänka så finns inte de uppgifterna synliga längre... Ändrade i kurvan men av vad jag ska förstått ska man inte behöva göra det utan endast höja/sänka i rumsgivaren istället!?

Kan man själv få fram de uppgifterna i pannan igen eller behöver jag ta hit en kunnig fackman?
Mvh Emma

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Autoterm 300E/400C
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2021, 14:49:24 »
Om det finns en rumsgivare ansluten visas den som temperaturgivare nr 5 "GT5" följt av temperaturen. Har du manualen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

EmmaN

  • Gäst
EmmaN
SV: Autoterm 300E/400C
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2021, 15:10:16 »
Vet inte säkert att det ska finnas en rumsgivaren ansluten men det borde det väl finnas som han som va här såg att innertemperaturen stod på 24°?? Jag har inte sett det men han o min sambo såg det. När jag skulle ner och ändra så fanns inte de uppgifterna.

När jag går igenom menyn nu så finns inte de uppgifterna... Jag tror att han måste ha tryckt bort det på ngt vis. kan det va så?
Jag har manualen och gör jag som det står där så hoppar den från GT3 till GT6.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Autoterm 300E/400C
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2021, 15:49:25 »
Förmodligen såg de då beräknad framledningstemperatur. Sitter det en rumsgivare ska det synas som GT5 osv. En rumsgivare som borde passa är: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/autoterm-elektrostandard-370-480/rumsgiv-autoterm.html  Men den kostar ganska mycket och är inte alls nödvändig. Ställer man in värmekurvans lutning och parallell-förskjutning rätt fungerar värmestyrningen bra. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!