Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funkar min gamla Thermia som den skall???  (läst 6350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #30 skrivet: 23 oktober 2021, 12:52:57 »
Tycker denna instruktion stämmer överens med det jag anger, enligt instruktionen är delta T på 7-8 grader så är det i högsta laget för en pump med R404A. Jag skulle sträva mot 4-5 grader så länge det inte ger missljud i ledningarna.
Är alla termostater helst öppna?
5 stora TV drar ju en hel del om de går hela tiden. Fläktar för badrum bör vara behovsstyrda.
Du har ganska hög tomgångsförbrukning även mitt i natten om man tittar på de tidiga graferna, går tv, tumlare och elektronik även då?

Alla strypventiler på elefanterna står på N och alla termostaterna är fullt öppna.

Det finns en cirkulationspump som jag skulle kunna skruva upp lite till fast det redan låter från ledningarna.

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #31 skrivet: 23 oktober 2021, 15:08:31 »
Nu har jag observerat lite till.
Alla dessa kort är tagna med 5 minuters mellansrum - inom en 15 minuters period.

-VV-temp ligger på 39C och kompressorn startar för starttemperatur för varmvattenproduktion är iställd på 40C.

-5 minuter senare VV-temp ligger redan på 48C. Jag hör växelventilens motor som snurrar för att leda vatten mot radiatorkretsen. Någon minut senare kompressorn stannar.

-5 minuter till och VV-temp har redan gÃ¥tt ner till 43C!  Sc:,h

-5 minuter till och tempen har gÃ¥tt ner till 40C igen. Varmavattenproktions-LED tänder och snart startar kompressor igen...  >:(

Det verkar allstå att vatten på varmvattenberädarens yttre mandel kylas ner för fort. Det kan inte vara något annat än läckande växelventil va?


Och om jag förstÃ¥r väl, energin frÃ¥n alla dessa frekventa startningar ledas ut till husets element ändÃ¥ -  den inte gÃ¥r till spilo.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #32 skrivet: 23 oktober 2021, 15:29:57 »


Jag skulle börja med att lossa växelventilen och motionera nÃ¥len och se hur den rör sig.  Du ska trycka ner den nÃ¥len med lite motstÃ¥nd och ska Ã¥ka upp igen när du släpper.

Det skadar aldrig att motionera den.
« Senast ändrad: 23 oktober 2021, 15:34:23 av BergAdde »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #33 skrivet: 23 oktober 2021, 15:30:22 »
Värmen går inte till spillo men den produceras vid onödigt hög temperatur vilket ökar elförbrukningen för samma värmemängd till huset.

Även när växelventilen fungerar som den ska sker det en rätt snabb initial minskning av varmvattentemperaturen när pumpen har stannat då det är en tröghet i värmeöverföringen mellan vattnet i manteln och beredarvattnet. Temperaturgivaren sitter på mantelns utsida och registrerar en temperatursänkning. Däremot kommer temperaturen på beredarvattnet att fortsätta öka en stund efter det att pumpen stannat men det ser man inte. Det här fenomenet märks speciellt när värmepumpen har hög effekt men även på min 5 kW pump ser jag det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #34 skrivet: 23 oktober 2021, 16:23:28 »
Jag märkte att VV-temp efter en stund blir lika som Framl som stannar på 38C.

Så jag gick in till installatörens meny och ändrade VV startproduktionstemp till 37C (från 40C som det var).

Will see...
« Senast ändrad: 23 oktober 2021, 16:33:41 av Dimitris76 »

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #35 skrivet: 23 oktober 2021, 16:35:45 »

Jag skulle börja med att lossa växelventilen och motionera nÃ¥len och se hur den rör sig.  Du ska trycka ner den nÃ¥len med lite motstÃ¥nd och ska Ã¥ka upp igen när du släpper.

Det skadar aldrig att motionera den.

Det gör jag imorgon bitti. Tack för tipset!

Kan man smörja dessa ventiler och med vilken fett?

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #36 skrivet: 23 oktober 2021, 16:47:31 »
-5 minuter senare VV-temp ligger redan på 48C. Jag hör växelventilens motor som snurrar för att leda vatten mot radiatorkretsen. Någon minut senare kompressorn stannar..

VV-körningen stannar för tidigt, den borde gå upp till åtminstone 55C.
Som Roland beskriver gör manteln att man får en väldigt snabb dropp på VV-temperatur då det sker en utjämning mellan vv-tank och mantel, särskilt när den kört VV under så kort tid.
Vet inte om denna modell har flera driftpressostater, då skulle man kunna prova att flytta kablarna till den som tillåter högre vv-temperatur.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #37 skrivet: 23 oktober 2021, 17:53:09 »
VV-körningen stannar för tidigt, den borde gå upp till åtminstone 55C.
Som Roland beskriver gör manteln att man får en väldigt snabb dropp på VV-temperatur då det sker en utjämning mellan vv-tank och mantel, särskilt när den kört VV under så kort tid.
Vet inte om denna modell har flera driftpressostater, då skulle man kunna prova att flytta kablarna till den som tillåter högre vv-temperatur.

Med VV-starttemperatur inställd på 40C, pendlar VV melan 48 och 39 med en 10 minuters period.
Menar du att mitt problem kan bero på något annat än läckande växelventil?

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #38 skrivet: 23 oktober 2021, 18:01:10 »
Det gör jag imorgon bitti. Tack för tipset!

Kan man smörja dessa ventiler och med vilken fett?

Axeln i motorhuvudet ska smörjas. 
universalfett, vad som går bra.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #39 skrivet: 23 oktober 2021, 18:08:33 »
VV-körningen stannar för tidigt, den borde gå upp till åtminstone 55C.
Som Roland beskriver gör manteln att man får en väldigt snabb dropp på VV-temperatur då det sker en utjämning mellan vv-tank och mantel, särskilt när den kört VV under så kort tid.
Vet inte om denna modell har flera driftpressostater, då skulle man kunna prova att flytta kablarna till den som tillåter högre vv-temperatur.

Thermia villa/classic serien har bara.
1 st Driftpressostat hetgasröret
1 st Högtryckspressostat hetgasröret
1 st LÃ¥gtryckspressostat

I dessa sitter tyvärr de från fabrik snett neråt så de kan fastna pga av oljan och larma.

TS kan prova som jag har gjort.
Att försiktigt värma med gasolpistol eller värmepistol och böja pressostaterna uppÃ¥t en aning. SÃ¥ oljan kan rinna ner.  Det har hjälpt mÃ¥nga.  Bland annat mig när jag fick HP larm för 1 mÃ¥nad sen, dÃ¥ driftpressostaten inte gick in.  Knacka lite försiktigt efter man böjd upp dem gör susen.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #40 skrivet: 23 oktober 2021, 18:53:08 »
Med VV-starttemperatur inställd på 40C, pendlar VV melan 48 och 39 med en 10 minuters period.
Menar du att mitt problem kan bero på något annat än läckande växelventil?
Ja, jag menar att det troligtvis är något problem med driftpressostaten. Det är egentligen enda möjliga anledningen till att VV-körningen stoppar så tidigt. Kan självklart vara bra att undersöka växelventilen också!
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #41 skrivet: 24 oktober 2021, 12:31:04 »
Ja, jag menar att det troligtvis är något problem med driftpressostaten. Det är egentligen enda möjliga anledningen till att VV-körningen stoppar så tidigt. Kan självklart vara bra att undersöka växelventilen också!

En kass driftpressostat kan inte förklara den hastiga VV-temperaturdropp inom 5 mins eller hur?

Jag öppnar upp värmepumpen om en lite stund för att "operera" växelventilen. Återkommer med fotos!

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #42 skrivet: 24 oktober 2021, 13:26:04 »
Ok här ser man växelventilen. Det inte den elektriska actuatorn utan själva ventilkroppen som småläcker från A (VV mandel) till B (radiatorkrets). Stämmer det?

Sedan finns det en Grundfors cirkulatinspump som inställd på 2. Bör man ställa in på 3 för att öka flödet genom elementen och förminska ΔT?

Fråga #3

Det finns tvÃ¥ stycken lösa kablar med molex kontaktdon. Jag ser en matchade honna-molex pÃ¥ köldbärarröret. Det verkar att köldbärargivarna är bortkopplade av nÃ¥gon som  har grejat tidigare med värmepumpen.
Var det meningen tycker ni för att slippa larmet?
Bör man koppla de ihop och se vad händer?


Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #43 skrivet: 24 oktober 2021, 13:29:59 »

I dessa sitter tyvärr de från fabrik snett neråt så de kan fastna pga av oljan och larma.


Är det de här pressostaterna? Då sitter uppåt verkar som. Jag mins att för några år sedan en av de har gått sönder därför lödades in en ny (den som är ansluten till kablarna).
« Senast ändrad: 24 oktober 2021, 13:35:35 av Dimitris76 »

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar min gamla Thermia som den skall???
« Svar #44 skrivet: 24 oktober 2021, 13:46:42 »
Jag förstår inte riktigt var ventilpinne borde stå utan aktuatorn på.
Som ni ser på videon aktuatorns manövreras manuellt utan den minsta motstånd. Betyder det att ventilens pinne har fastnat på intryckt läge?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!