Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering pÃ¥ nedervÃ¥ning  (läst 1774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering på nedervåning
« skrivet: 13 oktober 2015, 12:58:41 »
Hej, jag har ett suterränghus där halva nedre delen(källaren) är under mark. Rummen som främst ska värmas är tv-rummet där jag tänkt placera inomhusdelen samt sovrummen. Ett plus om värmen sprider sig till källaren mot tvättstugan.
Jag hoppas att värmen även tar sig upp lätt för trappen vilket det borde göra då det är en relativt öppen planlösning på övre plan.

Jag behöver hjälp med placeringen av båda delarna. Det finns två ställen på utsidan av huset där utomhusdelen kan fästas vilket ni ser på bilden och jag funderar på om det är någon nackdel att ha den vid uteplatsen precis vid bordet förutom att den tar upp plats samt att ha den på utsidan av sovrummet. Grannarna har sina placerade på plats 2 men dem har heller inte möjlighet att placera den vid plats 1 pga att de inte har slagit ut vägg på nedervåningen. Det är knepigt att installera ovanför fönstren för att det endast är 32 cm upp till taket från fönstrets glas. En granne har fäst sin inomhusdel på en planka 8 cm ned över glaset vilket kanske är bäst placering men inte snyggast. Är tacksam för alla idéer. Hur skulle ni gjort?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering på nedervåning
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2015, 13:36:27 »
Jag skulle valt placering nr 2 så man slipper att den blåser ner mot soffan när man sitter och tittar på TV. Tror det upplevs som störande i längden. Bättre att innerdelen sitter en bit ifrån.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering på nedervåning
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2015, 14:15:56 »
Spelar det stor roll när det gäller själva riktningen på luftströmmen?
Ett alternativ är att byta plats på soffa och tv och använda placering 1 om det är mycket bättre att luften har riktning snett mot dörröppning till källaren/tvättstugan.
Hade den suttit på väggen ovanför altandörren skulle den även blåsa in i källaren väldigt bra samt upp för trappen men det kanske spelar mindre roll för övervåningen då värmen borde ta sig upp lätt.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering på nedervåning
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2015, 14:49:13 »
Eftersom rummet är ganska stort tror jag inte riktningen på luftströmmen spelar en avgörande roll. Värmen riktas framåt och nedåt från innerdelen. Däremot är det lite svårt att få värmen genom dörröppningar, man får räkna med att tappa ett par grader i värme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering på nedervåning
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2015, 16:08:58 »
Ok, tack!
Tror inte heller det är så jättestor skillnad mellan 1 och 2.

Om ingen kommer med andra synpunkter blir det nog placering 2 eller sÃ¥ sätter jag den över fönstret närmast placering 2 som grannen gjort. Fult men den blÃ¥ser dÃ¥ rakt in i  den kalla källargÃ¥ngen samt trappan upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!