Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft i radiator !  (läst 36798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Luft i radiator !
« skrivet: 27 november 2010, 17:56:29 »

Halloj !

Värmer med VP och har på senare tid fått problem med luft i radiatorerna på ovanvåningen. Luftar (med avstängd VP och cirkulationspump) några gånger, släpper ut ganska rikligt med vatten och kör sen igång igen. Kan gå en dag eller två sen porlar det igen. Så håller det på. Har nytt exp.kärl på radiatorsidan och trycket inställt på 1 bar. Har inga läckor.....
VP är en äldre IVT från 98. Så nu funderar jag på vad det kan vara för fel ?

Har någon råkat ut för liknande eller har något bra tips ?

Tacksam för hjälp !

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Luft i radiator !
« Svar #1 skrivet: 27 november 2010, 18:26:52 »
Om systemtrycket varierar dramatiskt upp och ner så brukar det vara
expansionskärlet som är boven.

Om du har högt tryck hela tiden och säkerhetsventilen spiller vatten,
så är det troligtvis påfyllningsventilen som inte går att stänga helt.
Om skvallerröret går direkt till ett avlopp så kan detta vara lurigt att upptäcka.

Om du har ett högt hus så kan faktiskt 1kg vara för lågt systemtryck....

Berätta mer om hur det hela uppför sig....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Drisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Luft i radiator !
« Svar #2 skrivet: 27 november 2010, 18:40:34 »
Problemet med porlandet kommer framåt hösten när pumpen börjar värma lite mer har jag inbillat mig.
Expansionskärlet är ganska nytt och håller trycket. Påfyllningsventilen verkar frisk och säkerhetsventilen
som går till skvallerröret spiller inget vatten. Det vet jag eftersom jag fortfarande inte fått tummen ur
att dra ett nytt kopparrör ner till avloppet sedan bytet av exp.kärl .
Huset är en normal 1½ plans villa med källare . Hmm, vad kan jag ha ?
Runt 2.20m i källaren, ca: 2,70m på bottenvåningen.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Luft i radiator !
« Svar #3 skrivet: 28 november 2010, 13:30:34 »
Du skrev bara om att det kom vatten när du luftade...kom det ingen luft?
Slutade porlandet när du startade cirk.pumpen igen direkt efter luftningen?
Är det säkert att manometern visar 1 kg hela tiden? Om du låter systemet kallna
så skall trycket sjunka. Det skall även sjunka efter en luftning. På samma sätt
skall det öka när du fyller på mera vatten. Om det inte ändrar sig ett dugg så
verkar det ju som om varken manometer eller det nya exp.kärlet är med i leken
över huvud taget.

Systemtrycket 1 kg är för övrigt fullt tillräckligt i ett enplanshus med källare.  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Drisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Luft i radiator !
« Svar #4 skrivet: 30 november 2010, 03:11:14 »

Hej igen !

Jo då, det kommer luft när jag luftar. Det pyser/fräser till direkt när jag öppnar luftningsskruven.
Porlandet försvinner när jag stratar cirk.pumpen och det är tyst i ca: 1 dag, sen börjar det igen.
Njae, inte helt säker på att manometern visar just 1 bar hela tiden, eftersom jag tokluftar allt
som oftast nu. Jag fyller på en skvätt vatten så att jag får 1 bar igen efter att jag luftat.
Häromdagen så visade den 1.1 bar, men jag tänkte att den lilla toleransen har kanske blivit
efter påfyllningen ? Men jag ska kanske skita i att lufta i 2-3 dagar och se om trycket stiger mer ?
Det kanske är som du skrev tidigare att det är påfyllningsventilen ändå ? Jag har en kägelventil där
och dom har ju en tendens att kunna läcka igenom. Jag får väl gå med hörselskydd så att jag inte hör
det jäv.. porlandet. Fattar inte att just det ljudet kan reta mig sÃ¥ mycket  :)
Jag skrev 1½ plans hus tidigare. Jag skrev ej mått på ovanvåningen, men elementet sitter ju nära
golvet. Ett gammalt renoverat golvbjälklag kan väl vara runt 50cm ?.
Så antingen blir det test och se om trycket stiger om jag låter bli att lufta, eller så byter jag ventil
direkt.

Tackar så här långt !
Ha det !

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Luft i radiator !
« Svar #5 skrivet: 05 december 2010, 10:04:12 »
Lurar på om du har några automatiska luftningar nere vid vp. Har du någon på pumpens sugsida så Kandet bli att pumpen suger In luft.
Kan oxå vara att du har kavitation över pumpen. dvs för lågt primärtryck på sugsidan. Sänk då pumphastigheten.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Drisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Luft i radiator !
« Svar #6 skrivet: 20 december 2010, 04:24:29 »
Halloj !

Hmmm, automatisk luftning ? Jag vet faktiskt inte hur en sådan skulle se ut ? Jag har dock inte hittat något som skulle kunna vara en luftare.
Jag kör cirk.pumpen på hastighet 1 som verkar funka bra. Vid kavitation så borde det väl låta lite mysko från pump och i rör ?

Jag blir fan knas pÃ¥ det här..... Luftade satan häromdagen och släppte ut en massa vatten (fyllde pÃ¥ under tiden).  Det blev tyst och skönt, men
som vanligt sÃ¥ började porlandet efter en stund. FÃ¥r väl krypa till korset och ringa VP firman  :-[ Känns dock lite sugigt, eftersom de bara luftade
radiatorn sist de var här.

Fler tips, för det lutar fan snart åt stora rörtången och göra ett fint veck på kopparröret så det blir tyst.

Utloggad Drisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Luft i radiator !
« Svar #7 skrivet: 02 april 2012, 09:24:20 »
Hej igen !

Bumpar den här gamla tråden då jag fortfarande inte har löst mitt problem..... !

Jag har fortfarande problem med att jag får luft i radiatorerna och då främst på ovanvåningen. Värmer som sagt med en äldre IVT pump. Problemet med luft har jag dragits med i ett antal år nu. Jag har bytat exp.kärlet och bytade även påfyllningsventilen för att helgradera, så att den gamla inte läckte igenom. Jag har fortfarande 1 bars tryck och tappar inte tryck mer än när jag luftar. Jag har inget läckage från exp.kärlets säkerhetsventil. När jag luftar som jag numera gör ofta, så stänger jag av hela värmepumpen, stänger av cirkulationspumpen till radiatorerna. Låter systemet stå ett tag, så att luften stiger och luftar sedan. Släpper ut vatten och fyller sedan på igen. Det fräser bara till precis när jag öppnar luftningsventilen på radiatorn, sen kommer det bara vatten. Förr släppte jag ut rikligt med vatten för att vara helt säker, men nu öppnar jag bara och stänger direkt igen. Oavsett hur jag luftar så håller det bara 1-3 dagar, sen börjar det porla igen. Låter jag det porla i radiatorn som det alltid börja porla i först 2-3 dagar, så porlar det sen även i radiatorn i rummet intill. Men direkt när porlandet börjar så är det bara i en radiator. Går jag då över alla radiatorer på ovanvåningen så har jag bara luft i en ???

Jag har pratat med ett antal personer i VVS branschen, men ingen har sagt något vettigare än att lufta. Har haft två firmor hemma som luftat min radiator. Jag har gjort precis som dom gör, men jag blöter inte ner lika mycket.... :) Jag vet att det kan vara jävligt att bli av med luft, men jag har något som är helt galet. Man ska inte behöva lufta hela tiden.

Börjar bli lite knas på det här och tar emot all hjälp jag kan få. Manometern har jag inte bytat, eftersom nålen rör sig upp och ner. Men den visar kanske helt fel ? Har kollat radiatorn med vattenpass för att se så det inte lutade. Har kört cirk.pumpen på olika hastigheter mm. mm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft i radiator !
« Svar #8 skrivet: 02 april 2012, 09:47:44 »
Sätt in en automatavluftare på framledningen, det borde väl funka.
Sen kan du ju höja trycket till max (1.5 bar) för att vara på säkra sidan.
VET du att expkärlet är helt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Drisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Luft i radiator !
« Svar #9 skrivet: 02 april 2012, 10:30:10 »
 Ja, automatluftare är ett alternativ. Har inte satt mig in i det faktiskt. Är det vanligt att man behöver en automatluftare ? Jag har fastnat vid att jag har ett problem och det kan kanske lösas med en automatluftare. Men vad orsakar problemet med luft ?

Jag har kört med högre tryck, strax över 1,5bar men det var samma.

Ja, exp.kärlet är helt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Luft i radiator !
« Svar #10 skrivet: 02 april 2012, 10:45:55 »
Hur är det med luft i varmvattenberedarens mantel? Det brukar vara där luften samlas eftersom det är varmaste stället i systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft i radiator !
« Svar #11 skrivet: 02 april 2012, 12:29:35 »
Automatluftare kan som tidigare nämnts.......suga in luft...istället för att avge luft.

Jag gjorde misstaget att montera en dylik.....på ett felaktigt ställe.

Rätt placerade är de mycket bra.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luft i radiator !
« Svar #12 skrivet: 02 april 2012, 12:33:16 »
När du fyller på vatten gör du det med syrerikt vatten.

För att snabbt separera luften ur vattnet krävs hög temp vilket inte alltid finns i ett VP system eftersom framledningstempen är relativt låg.

Med andra ord tar det lång tid.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Drisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Luft i radiator !
« Svar #13 skrivet: 02 april 2012, 19:18:10 »
Jag luftar vv beredarens mantel kanske en gång om året. Då är där inte överdrivet med luft.

GDS-Jan: Ja, jag är med på det. Men något är fel. Det ska inte ta flera år att lufta ur systemet..... Problemet har kommit på senare tid. Det hände ju även förr att jag någon gång fick fylla på en liten skvätt vatten. Då fick jag inte problem med porlande element.

Rocas: Jag har ingen automatluftare nu. Men för mig är det kanske en lösning ? Dock så kvarstår frågan.... Var kommer luften från. 1bars övertryck, inget läckage, alltså inget tryckfall och ändå sugs det in luft ?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luft i radiator !
« Svar #14 skrivet: 02 april 2012, 19:25:54 »
Jag luftar vv beredarens mantel kanske en gång om året. Då är där inte överdrivet med luft.

GDS-Jan: Ja, jag är med på det. Men något är fel. Det ska inte ta flera år att lufta ur systemet..... Problemet har kommit på senare tid. Det hände ju även förr att jag någon gång fick fylla på en liten skvätt vatten. Då fick jag inte problem med porlande element.

Rocas: Jag har ingen automatluftare nu. Men för mig är det kanske en lösning ? Dock så kvarstår frågan.... Var kommer luften från. 1bars övertryck, inget läckage, alltså inget tryckfall och ändå sugs det in luft ?

Det brukar inte ta längre tid än 2veckor för mig och då har jag 2 våningar ovanför värmepumpen, 6-7m totalt.

Kan det vara så att någon elementluftning eller ventil släpper in luft?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!