Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga egen värmepump?  (läst 18851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dicklund2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Bygga egen värmepump?
« skrivet: 06 januari 2008, 22:55:34 »
Om man skulle vilja bygga en egen värmepump, som går på koldioxid eller gasol. Vilket tryck arbetar kompressorn med? jag antar att det är samma som för r410, men jag vet inte det heller... men jag har något minne av 30-40 bar (?)

Har nÃ¥gon förslag pÃ¥ kompressor? 
Går det att ta ett gammalt kylskåp och bygga på?

NÃ¥gra erfarenheter eller ideer?

Är det bara att ge upp från början?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2008, 23:03:43 »
Om man skulle vilja bygga en egen värmepump, som går på koldioxid eller gasol. Vilket tryck arbetar kompressorn med? jag antar att det är samma som för r410, men jag vet inte det heller... men jag har något minne av 30-40 bar (?)
Har nÃ¥gon förslag pÃ¥ kompressor? 
Går det att ta ett gammalt kylskåp och bygga på?
NÃ¥gra erfarenheter eller ideer?
Är det bara att ge upp från början?

Hej Dicklund2!  Jag tror nog mest pÃ¥ din sista kommentar, att det är enklast att slÃ¥ det ur hÃ¥gen. Köp dig du en riktig värmepump istället sÃ¥ fÃ¥r du minst bekymmer och slipper dessutom onödiga kostnader. Riktiga värmepumpar är ju faktiskt numera riktigt effektiva, och dessutom förhÃ¥llandevis billiga sett till vad de Ã¥stadkommer i form av en stor energibesparing.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad dicklund2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2008, 00:32:25 »
Jag har redan 2 värmepumpar och kommer nog att köpa en till rätt snart att torka tvätt med i tvättstugan, naturligtvis köper jag en enkel till det.

Men jag har även några uthus som skulle behöva lite extra och jag tänkte att det kunde kanske vara intressant hobbyprojekt att se om man kan få det att funka och hur billigt man kan göra det.


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2008, 11:29:02 »
Hej Dicklund2!   Naturligtvis skall du inte lÃ¥ta dig hindras frÃ¥n att exprimentera lite själv med ett ev pumpbygge, även om jag inte tror att det finns nÃ¥gon här pÃ¥ forumet som har nÃ¥gra spec erfarenheter av detta, eller ivf har jag inte hört talas om det. Men du kan ju bli den första dÃ¥, och hÃ¥ll oss gärna informerade om hur det gÃ¥r för dig isf, det skall bli riktigt intressant att följa den processen.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2008, 17:26:50 »
1983 gav ljungby grafiska ab ut en liten bok som handlade om att slakta en kyldisk och vips hade man en vp.... Ok lite mer krävs, men i princip lät det enkelt att svetsa och såga, löda och koppla. COP var som de var då...usla.

Författare var Jan Henriksson och Hans Nilsson

Häftet innehåller allt du behöver veta, men det var då det. Numera får du en bättre pump för mindre pengar, med garantier, än vad de gav för att få samman sitt objekt.
Dessutom så är de köldmedle de använder säkert förbjudna numera.

Men texten är likväl intressant att läsa som kuriosa. Det var tex min första "handbok" i vpteori.

Min kopia har ingen framsida så jag vet ej vad den heter. Kan det vara "värmepumboken"...?

Jag lånade den i alla fall på biblioteket så den måste ju finnas att beställa från något magasin.

"Bygg din egen värmepump /Ljungby : Colego, 1983 " sa datasökningen på biblioteket
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2008, 17:57:37 »
Trycket det bestämmer du väl självmed dess ingående komponenter men det smidigaste ärnog att lägga ner tanken Sc:,h
Mest kyla men lite värme också

Utloggad dicklund2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2008, 20:41:26 »
Det är alltid smidigare att lägga ner innan man börjat...
Förmodligen blir det så med tanke på att ingen annan gjort det så jag har några erfarenheter att luta mig på, men bara några funderingar till innan jag gör som alla andra...

Trycket: om det rör sig om 40 bar så ser jag det som ett problem, de grejor jag tänker/tänkte mig bör nog inte belastas med mer än ca 8 bar. J
ag läste en jämnförelse mellan olika media här på forumet och såg att gasol kräver ca dubbelt så stort flöde som r410 vid cop 3,x. Dvs större kompressor, men jag antar att det baserar sig på samma tryck?

Vad händer om man arbetar med lägre tryck? naturligtvis sämre cop gissar jag, men hur mycket sämre? det är väl knappast så bra att det är linjärt?

eller är det så att man "bara" tappar funktion vid kall väderlek? dvs att mediat inte blir lika kallt? Jag tänkte i så fall så kan man kanske använda den vår och höst eller använda vattendrag som värmekälla?

Jag har läst den där boken en gång och den gav inte mig mycket (jag var iofs inte så påläst från början då), och som sagt köldmediat är väl knappast aktuellt längre. Jag tänker mig att använda co2 eller gasol för att slippa problem med regler om kylmedia och det är enkelt att få tag på.

Har någon sett någon jämnförelse med co2 och vanliga köldmedier?


Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2008, 15:53:54 »
Boken innehåller en del formler som du behöver.
Resten handlar väl om att ta fakta om de gaser du vill veta mer om.

Det du kallar "köldmedier" är gaser eller gasblandningar vars data blad finns hos leverantörerna.
Vad du behöver veta beror på formeln.

Boken gällde specifika fakta, som du byter ut mot de fakta som gäller din gas.

Jag tror du har glömt hur teoretisk boken faktiskt var.

Den innehåller så klart inte lösninger på din uppfinning, med ritningar osv, men det gjorde den inte ens på förslagen de själva gav. De skriver ungefär ta dessa delarn+denna teori+välj gas=värmepump om du gjort rätt... med hjälp av elektriker och kyltekniker.

I littref hänvisar man till "kylbibeln" om man vill veta mer, så vad mer behöver man veta.

Vad jag menar är inte att man inte skall "uppfinna". Men man kanske inte behöver uppfinna hjulet.
VP är inte dyr längre med bra COP. 1983 var det en bra affär att slakta kyldiskar osv.

I dag skall man nog vara mer uppfinnare än vanligt för att ta fram en produkt som är sämre än det som redan finns, färdigt till lägre kostnad.

Som tidsfördriv bygger man modeller av Wasa, så små att man inte kan segla ut på strömmen och se hur det kändes att vara sjöman en gång för länge sedan.

Likväl tror jag att byggare får något ut av sitt bygge.

En hemmagjord VP är segelfartyget Göteborg i VP-världen.

Själv skulle jag vilja se en VP som styrdes från pc'n via trådlöst nätverk. Dvs styrningen programmerbar i realtid.
Allt inom säkerhetsmarginalerna skulle gå att reglera, för att ...tja vad vet jag...bara se om det fungerar....
Det gör det så klart. Men om man själv slet av locket klippte loss sladdar kopplade osv.

Så som radioamatörer går loss på att ta ned satellitbilder av väder.

Jag hittade en ritning lödde samman en wfaxenhet med delar frÃ¥n olika apparater och blev  förtrollad dÃ¥ en svartvit bild linje för linje växte fram pÃ¥ skärmen.
Se där ett fax från en satellit..
Sen hamnade den i en låda tills den åkte i soppåsen.

Skulle liksom bara kolla om det fungerade...

väderfax finns på nätet så varför bry sig?
För att se om det går att göra så klart....

Så varför lägga ned projektet för att det finns billiga vp?
De är ju bara en värmekälla som skall fungera medan man gör annat...uppfinner kanske...
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2008, 18:03:44 »
jag byggde min egen värmepump 1996 kostnad ca 6000:- effektmässigt sÃ¥ var den bättre än vad som fanns dÃ¥, hÃ¥ller pÃ¥ och samlar grejer till  min 2:a VP, även den kommer nog inte bli sämre + att den finns inte ens att köpa idag i det utförandet jag vill ha.
så visst kan man om man vill, men man måste ha kontakter för att få tag på sakerna till rimligt pris.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2008, 18:14:08 »
Tracker;
Jag lyfter på hatten och blir nyfiken.
Berätta gärna mer.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2008, 18:53:13 »
nja det är väl inte så mycket att berätta om
det kommer att bli en fristående vp det är alltså bara kompressor samt plattisar, sedan har jag allt kopplat till 2 st acc-tankar, en med flytande kondensering för värme sedan en för vv beredning.
den nya kommer att bli frekvensstyrd förmodligen från 30-90Hz eller från 4-13kW
ska försöka få tag på en r410 kompressor som ska gå på r407 (mindre volym på kompressorn i förhållande till motorstorlek), det ska vara en 3~230volt men den kommer att gå med en 3~400 volt frekvensstyrning för att behålla momentet upp till 90Hz
sedan blir det hetgasväxling för vv en till plattis för värmen eventuellt en underkylare för varmluft och sedan en till underkylare för att gasen ska förånga fullt ut
idag kör jag på en plc styrning från ABB som styr hela värmeprocessen i huset idag, men den kommer att bytas ut till en mitsubishi PLC med en touchpanel förmodligen en E1061, jag kommer att känna av förångningstrycket med en tryckgivare som ger 4-20 mA samt förångningstempen och sedan blir den en sporlan SEI-6 elektronisk expansionsventil med en stegmotorstyrning som styrs av PLC:n
då kan jag programmera in den exakta kurvan för kylmediat så jag inte behöver överhetta gasen ngt för att vara säker på att den förångat helt, hoppas att det ska ge lite extra effekt också.
sedan är det tänkt på styrda cirkpumpar också för att känna av delta t på de båda sidorna också samt även dra ner flödet vid vv-körning.
« Senast ändrad: 09 januari 2008, 20:50:54 av tracker »

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2008, 20:45:42 »
Tracker;

Hur var det dom sa på filmen...
Respekt man....

Det låter väldigt avancerat och inget var man svänger ihop på en kafferast.

Jag satt och tittade på olika kurvor härom dagen och kunde då tydligt se att man i vårt klimat borde kunna trimma sin vp efter verkliga behov.
De jag tittade på hade för få sensorer som reglerade efter helt fel värden.
Jag  funderade pÃ¥ trimbara tempsensorer, eller om man kunde hitta kurvor med andra värden.
Eventuellt med en funktion där man verkligen kunde tvångsstyra vp efter verkligheten.

Nu kör en tex defrost efter en diff mellan två mätvärden. Med olika prioritet stegar den sedan upp och ger längre och längre defrost om ej vissa vilkor uppfylls.

Detta vill jag ha kontroll över. Jag vill säga som på vissa fjärrvärmevxl att det är dag/natt årstid osv. Med olika kurvor.
En koll mot verkligheten säger mig att sensorerna även är felplacerade.

De stämmer mer in på vp som är i coolmode än i heatmode.

Min tanke är alltså att optimera heat om det så skall ske på bekostnad av cool, vad gäller sensorerna.

Det kan ju inte vara så märkvärdigt.......i teorin alltså..... b00k

Dvs jag vet vad jag önskar...sen är det bara att se om det redan finns...kanske på nätet...

Det finns folk som kommer på de mest avancerade saker med modern elektronik.
På en site hade de en höghastighetsfotopryl med en gammal kamera som tändare av en blixt.
Dvs för få kronor osv togs ett foto av en exploderande ballong.

Wfaxprylen kostade under 50kr i elektronik, och fungerade.

Tyskar brukar vara duktiga på spännande "hobbyelektronik". Tyvärr är min Tyska lika med noll, så jag kan inte ens söka efter "der gestyren aus das personligish computeren aber das warmepumpen" oder "regulerungen aus temperaturkurven ober der....."
---
Hmmm; om jag visste vad jag letar efter kunde jag i och för sig översätta med Babelfish på altavista.......
---
Det var i alla fall inspirerande att läsa din story.
Man tackar.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2008, 22:00:05 »
nja det är väl inte så mycket att berätta om
det kommer att bli en fristående vp det är alltså bara kompressor samt plattisar, sedan har jag allt kopplat till 2 st acc-tankar, en med flytande kondensering för värme sedan en för vv beredning.
den nya kommer att bli frekvensstyrd förmodligen från 30-90Hz eller från 4-13kW
ska försöka få tag på en r410 kompressor som ska gå på r407 (mindre volym på kompressorn i förhållande till motorstorlek), det ska vara en 3~230volt men den kommer att gå med en 3~400 volt frekvensstyrning för att behålla momentet upp till 90Hz
sedan blir det hetgasväxling för vv en till plattis för värmen eventuellt en underkylare för varmluft och sedan en till underkylare för att gasen ska förånga fullt ut
idag kör jag på en plc styrning från ABB som styr hela värmeprocessen i huset idag, men den kommer att bytas ut till en mitsubishi PLC med en touchpanel förmodligen en E1061, jag kommer att känna av förångningstrycket med en tryckgivare som ger 4-20 mA samt förångningstempen och sedan blir den en sporlan SEI-6 elektronisk expansionsventil med en stegmotorstyrning som styrs av PLC:n
då kan jag programmera in den exakta kurvan för kylmediat så jag inte behöver överhetta gasen ngt för att vara säker på att den förångat helt, hoppas att det ska ge lite extra effekt också.
sedan är det tänkt på styrda cirkpumpar också för att känna av delta t på de båda sidorna också samt även dra ner flödet vid vv-körning.
jo det var att sikta högt !! :D
mitsubishis DUC med touthpanel är verkligen ooverkill va ? du menar den plc-baserade va ?  krävs omvandlare pÃ¥ samtliga in och utgÃ¥ngar !

jag ska själv bygga en frekvensstyrd ,åt en kund i veckan !
ska använda Danfoss VTZ, den säljs som ett färdigt paket med frekvensare och kompressor !
30- 90 HZ pÃ¥ en kompressor som är nominellt "för liten"....precis sÃ¥ man ska använda en scroll  ;)  Thumbsup
http://www.danfoss.com/Ireland/BusinessAreas/Refrigeration+and+Air+Conditioning/EducationAndTraining/VTZ+Compressor.htm

tips.. pulsa en magnetventil som elektronisk expventil, och styr pÃ¥ överhettning !  funkar bättre  ;)...eller det kanske var det du menade ? ?

om jag inte är helt fel ute så började man tillverka VTZ:an redan -04, så det borde kanske gå att hitta någon beg ? ?

Lycka till !   och skulle det mot förmodan vara nÃ¥got du behöver hjälp med, sÃ¥ säg till  ;)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2008, 22:04:37 »
nja det är väl inte så mycket att berätta om
det kommer att bli en fristående vp det är alltså bara kompressor samt plattisar, sedan har jag allt kopplat till 2 st acc-tankar, en med flytande kondensering för värme sedan en för vv beredning.
den nya kommer att bli frekvensstyrd förmodligen från 30-90Hz eller från 4-13kW
ska försöka få tag på en r410 kompressor som ska gå på r407 (mindre volym på kompressorn i förhållande till motorstorlek), det ska vara en 3~230volt men den kommer att gå med en 3~400 volt frekvensstyrning för att behålla momentet upp till 90Hz
sedan blir det hetgasväxling för vv en till plattis för värmen eventuellt en underkylare för varmluft och sedan en till underkylare för att gasen ska förånga fullt ut
idag kör jag på en plc styrning från ABB som styr hela värmeprocessen i huset idag, men den kommer att bytas ut till en mitsubishi PLC med en touchpanel förmodligen en E1061, jag kommer att känna av förångningstrycket med en tryckgivare som ger 4-20 mA samt förångningstempen och sedan blir den en sporlan SEI-6 elektronisk expansionsventil med en stegmotorstyrning som styrs av PLC:n
då kan jag programmera in den exakta kurvan för kylmediat så jag inte behöver överhetta gasen ngt för att vara säker på att den förångat helt, hoppas att det ska ge lite extra effekt också.
sedan är det tänkt på styrda cirkpumpar också för att känna av delta t på de båda sidorna också samt även dra ner flödet vid vv-körning.
jo det var att sikta högt !! :D
mitsubishis DUC med touthpanel är verkligen ooverkill va ? du menar den plc-baserade va ?  krävs omvandlare pÃ¥ samtliga in och utgÃ¥ngar !

jag ska själv bygga en frekvensstyrd ,åt en kund i veckan !
ska använda Danfoss VTZ, den säljs som ett färdigt paket med frekvensare och kompressor !
30- 90 HZ pÃ¥ en kompressor som är nominellt "för liten"....precis sÃ¥ man ska använda en scroll  ;)  Thumbsup
http://www.danfoss.com/Ireland/BusinessAreas/Refrigeration+and+Air+Conditioning/EducationAndTraining/VTZ+Compressor.htm

tips.. pulsa en magnetventil som elektronisk expventil, och styr pÃ¥ överhettning !  funkar bättre  ;)...eller det kanske var det du menade ? ?

om jag inte är helt fel ute så började man tillverka VTZ:an redan -04, så det borde kanske gå att hitta någon beg ? ?

Lycka till !   och skulle det mot förmodan vara nÃ¥got du behöver hjälp med, sÃ¥ säg till  ;)

mvh. ACE


Haha Ace..... tror att jag ska döpa om dig till "Southkingen"  ;)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bygga egen värmepump?
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2008, 19:05:11 »
Det var absolut inte meningen att glänsa på något sätt ..ville bara erbjuda min ev hjälp till Tracker mfl.
själv brukar jag köra en väldigt blygsam styr jämfört med Tracker...: gillar ABELKO:S IMSE WebMaster.
är möjligt om man vill ,att få till en överordnad med pekskärm .
men har framför allt färdiga in och utgångar, både DI,DO,AI och AO !
och den går att koppla upp sig mot via hemdatorn, kan anslutas mot GSM-modem mm

en okunnig simpel-reg jämför med Mitsubishin....men funkar för det mesta !
(ska erkänna att jag har högklassig intern-kompetens att tillgÃ¥ när det  handlar om allt utom simpla smÃ¥prog och ändringar, har liksom inte tid att försöka bli en prog-guru, ....jag ber om vad jag vill ha ,och fÃ¥r detta  :)  Thumbsup )

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!