Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Brusande oljud i CTC GSI 12  (läst 1531 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ruker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Brusande oljud i CTC GSI 12
« skrivet: 07 september 2020, 15:31:03 »
Hej,

Har en CTC GSI 12 installerad 2016 som har ett susande och brusande oljud för sig. Började i våras och har fortsatt sedan dess (har möjligen ökat i volym men det kan vara inbillning). Oljudet pågår hela tiden.

Eftersom VP under sommaren knappt har kört kompressorn och brinepumpen så utesluter jag dem. Cirkulationspumpen för varma sidan låter knappt alls fast man tvångskör den på full gas. Brusandet och oljudet är i själva värmepumpen, ej rör och radiatorer m.m. Trycket i expansionskärlen är som det ska så vätskenivåer borde vara ok.

VP fungerar ok trots detta, producerar åtminstone varmvatten, behovet av värmeproduktion är ju lågt än.

Oljudet är ju mest irriterande än så länge, eftersom VP har varit väldigt tyst, men det kan ju eventuellt leda till något otrevligt.
Inbillar mig att det kan vara någon ventil som har fastnat i fel läge? Vad tror ni? Hur fixar man detta?

Luan

  • Gäst
Luan
SV: Brusande oljud i CTC GSI 12
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2022, 16:24:27 »
Hej,

Har oljudet från din VP upphört och löst sig? Vad var problemet och lösningen?

Jag har nämligen liknade problem misstänker jag, bakgrunden är vi bytte VP från Daikin till CTC och nya VP blev installerat maj 2022. I slutet av juni månad hörde jag första gången oljud, rätt höga, nu hör man detta nästan dagligen (ibland flera ggn/d). I mitt fall hör jag samma oljud hör man även på bergvärmerören. Detta pågår ca 5-10min sen avtar, vid varje tillfälle är trycket i tryckkärlet/bryner är 0. Efter ca 2-3 timmar trycket går upp ca 0,4. Själv tror jag att det är för lite vätska eller luft i tryckkärlet men jag är osäker (ärligt vet inte).

Jag har läst manualen men hittar man inget om ”oljud” som kommer från systemet som kopplade i bergvärmerören. I manualen finns en kapitel (tips) om oljud från vattenrören men detta oljud kommer från pumpen/bergvärmerören. I meddelandeloggen finns en del andra fel (E168, E134, E063, E074) men vet inte om det har någon samband.

Jag har annars försökt nå min installatör nu i 2-3v men får inte tag, skickade idag ett email till CTC, så får jag se om man någon svarar.

Vänligen, Luan /Lerum

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: Brusande oljud i CTC GSI 12
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2022, 20:32:11 »
Hej,

Har oljudet från din VP upphört och löst sig? Vad var problemet och lösningen?

Jag har nämligen liknade problem misstänker jag, bakgrunden är vi bytte VP från Daikin till CTC och nya VP blev installerat maj 2022. I slutet av juni månad hörde jag första gången oljud, rätt höga, nu hör man detta nästan dagligen (ibland flera ggn/d). I mitt fall hör jag samma oljud hör man även på bergvärmerören. Detta pågår ca 5-10min sen avtar, vid varje tillfälle är trycket i tryckkärlet/bryner är 0. Efter ca 2-3 timmar trycket går upp ca 0,4. Själv tror jag att det är för lite vätska eller luft i tryckkärlet men jag är osäker (ärligt vet inte).

Jag har läst manualen men hittar man inget om ”oljud” som kommer från systemet som kopplade i bergvärmerören. I manualen finns en kapitel (tips) om oljud från vattenrören men detta oljud kommer från pumpen/bergvärmerören. I meddelandeloggen finns en del andra fel (E168, E134, E063, E074) men vet inte om det har någon samband.

Jag har annars försökt nå min installatör nu i 2-3v men får inte tag, skickade idag ett email till CTC, så får jag se om man någon svarar.

Vänligen, Luan /Lerum
Hej Luan!

Skicka gärna PM (konto behövs), tror jag vet någon som kan hjälpa dig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!