Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installerad F2025 släpper ut vatten genom säkerhetsventilen vid kompressorstopp  (läst 6050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Har i veckan fått installerat mitt nya pannpaket.
Eftersom jag har en duktig rörmokare, men som inte är så haj på Nibe tänkte jag att jag skulle ställa in den själv. Än så länge snurrar den på riktigt fint, även om värmekurvan för tillfället är ganska högt ställd till luften är avbränd i vattnet..

Men varje gång kompressorn stannar så skickar den ut vatten genom säkerhetsventilen, dvs den som sitter på returen från pumpen. Jag förstår inte hur man ska ställa det som kallas "laddflöde".
Det står att det ska ställas mha cirkpump och reglerventilen. Är tacksam för hjälp vad som menas med det!

Jag gasade på pumpen ordentligt genom att ställa förskjutning av värmekurva till -10 för att få pumpen till att jobba fullt ut. Sen läste jag av delta T mellan retur och framledning på pumpen. Det var runt 8 grader när den jobbade som hårdast och det var 7,2 grader ute.
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Hej, du skall inte ställa laddflödet, det gör vvm:ens cirkulationspump automatiskt. ja, man kan göra det i vvm:ens meny. Vänster cirkpump  är laddpumpen, den styr du under meny 9, laddpump. defaultinställningarna duger bra.
 Försök köra  sÃ¥ lÃ¥g kurva som möjligt, lufta av alla element och fyll pÃ¥, lufta även av pannan genom säkerhetsventilen.
Vad är det för säkerhetsventil mellan inne ohc utedel, pytsar den  sÃ¥ är den för liten, eller defekt. 2-2,5 bar har jag för mig att den skall vara pÃ¥, sätter man en 1,5 bar sÃ¥ spottar den.
Luftar utedelen gör du genom slangarnas luftningsnipplar och så bör det har satts några stycken ytterligare. Men pannan luftar du genom säkerhetsventilen, fyll sedan på igen.
Fullt ös på cirkpumpen på värmesystemet.
Varmvattentemperaturen skall stå på stopp 50 grader inte mer.
Kan inte rörisen något om inställniganra är risken stor att han ställt dne på 60 grader stopp och då kommer din värmepump att må risigt och du förkortar livslängden.
Dessutom  fÃ¥r du betala via elräkningen för det. Vill du sÃ¥ lägg meddelande till mig privat sÃ¥ kan du fÃ¥ mitt tfnnr, jag hjälper dig gärna med inställningarna.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Hej! Tack för ett bra svar.
Jag ska kolla säkerhetsventilen, tror det var en 1,5 bar.
Rörisen har inte gjort några inställningar alls, det ska jag få till själv tänkte jag. Kollar och återkommer.
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Fullt ös på cirkpumpen på värmesystemet.

Nja, full fart på denna rekommenderar inte jag, men det ska vara högre flöde här än på laddpumpen.
Kolla tempdiff mellan framledning (2.0) och returtemp (2.7), den ska vara lite lägre än tempdiffen i meny 5.15, men det räcker om den är nån grad lägre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
1,5 bars säkerhetsventil var det, ska jag be honom byta den?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Min säkerhetsventil är på 1,5 bar, jag har ungefär 1,0 bar i mitt system.
Finns ingen anledning att ha högre tryck såvida du inte bor i ett 5-våningshus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Kikade på farsans också och där satt en 1,5 också. Tror att "läckan" minskat. Jag ger det någon dag innan vi fortsätter med ev felsökning.
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Upptäckte igår kväll att det är gott om knäppningar i systemet när pumpen värmer :(
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Välkommen till on-of klubben. Det lär ska hjälpa med volymtank i serie med radiatorsystemet, men inte helt säkert.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
de bör vara på 2-2,5 bar, det står i broschyren. Har du enrörssystem eftersom du har knäppningar
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
vad jag förstått är det säkerhetsventilen till värmepumpen som pytsar, de sklal vara på 2-2,5 bar. Den vanliga s-ventilen är på 2,5 bar på pannan.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Ok. Läckan har box slutat just nu. Ska kolla imorgon.

Vet inte om det är en-rörs system, men jag tror inte det!
Rejäla rör vid pannan och alla element är lika varma.
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
när är huset byggt? kan du ta bild på ett av dina element och lägga in
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
vad jag förstått är det säkerhetsventilen till värmepumpen som pytsar, de sklal vara på 2-2,5 bar. Den vanliga s-ventilen är på 2,5 bar på pannan.

Eller ja från vp är det som skvätte lite.

-79 med vanliga olje element. Rör och kopplingar ser inte ut som i vårt gamla hus med ettrörssystem.
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
går rören upp under till eller ett uppe och ett nere? går de in i samma koppel är sannolikheten stor att det är ettrörs. Det kan se ut på olika sätt.
Ta bild, jag ser det oftast direkt.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!