Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MattisH
« skrivet: 04 maj 2013, 22:18:17 »

Åter igen, tack för spekulationerna. Problemet finns inte längre, inte vad jag märkt efter en veckas drift.
Kan det varit luft i systemet som orsakat det?

Det är ventilen mellan ute och innedel som spottade innan.
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 04 maj 2013, 19:41:32 »

Eva förstår säkert vad Lexus syftar på men för att Mattis ska nån nytta av den här tråden så antar jag att vi talar om ett expansionskärl, att det är defekt, för litet, inte har rätt för-tryck eller kanske saknas helt. Jag ska också medge att jag varken förstår exakt var säkerhetsventilen sitter eller om den sk laddkretsen (mellan inne- och utedel) och radiatorkretsen delar vattenvolym eller om de är helt åtskilda.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 april 2013, 15:59:42 »

Nibe har kört med det sista åren. 1,5 bars visade sig pytsa lite, det gör 2,5 ockåså när den bränner legioella bla.
Så jag gissar att det beror på det att ma nökar temperaturen snabbt och ganska mycket och då ökar radiatorvolym/mantelvatten också.
1,5 bars spottar rätt rejält  när man sätter en sån till vp.
Eva

Det är inte öppningstrycket på säkerhetsventilen som är lösningen till det problemet.
Det borde du ha kunskap om.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 30 april 2013, 15:03:32 »

Nibe har kört med det sista åren. 1,5 bars visade sig pytsa lite, det gör 2,5 ockåså när den bränner legioella bla.
Så jag gissar att det beror på det att ma nökar temperaturen snabbt och ganska mycket och då ökar radiatorvolym/mantelvatten också.
1,5 bars spottar rätt rejält  när man sätter en sån till vp.
Eva
Skrivet av: Suune
« skrivet: 29 april 2013, 20:04:43 »

vad jag förstått är det säkerhetsventilen till värmepumpen som pytsar, de sklal vara på 2-2,5 bar. Den vanliga s-ventilen är på 2,5 bar på pannan.

Varför skall man ha en ventil på 2,5 bar i en normal villa?
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 29 april 2013, 00:21:45 »

går rören upp under till eller ett uppe och ett nere? går de in i samma koppel är sannolikheten stor att det är ettrörs. Det kan se ut på olika sätt.
Ta bild, jag ser det oftast direkt.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 29 april 2013, 00:01:25 »

vad jag förstått är det säkerhetsventilen till värmepumpen som pytsar, de sklal vara på 2-2,5 bar. Den vanliga s-ventilen är på 2,5 bar på pannan.

Eller ja från vp är det som skvätte lite.

-79 med vanliga olje element. Rör och kopplingar ser inte ut som i vårt gamla hus med ettrörssystem.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 28 april 2013, 23:53:50 »

när är huset byggt? kan du ta bild på ett av dina element och lägga in
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 28 april 2013, 23:52:08 »

Ok. Läckan har box slutat just nu. Ska kolla imorgon.

Vet inte om det är en-rörs system, men jag tror inte det!
Rejäla rör vid pannan och alla element är lika varma.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 28 april 2013, 23:51:18 »

vad jag förstått är det säkerhetsventilen till värmepumpen som pytsar, de sklal vara på 2-2,5 bar. Den vanliga s-ventilen är på 2,5 bar på pannan.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 28 april 2013, 23:49:07 »

de bör vara på 2-2,5 bar, det står i broschyren. Har du enrörssystem eftersom du har knäppningar
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 april 2013, 14:05:30 »

Välkommen till on-of klubben. Det lär ska hjälpa med volymtank i serie med radiatorsystemet, men inte helt säkert.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 28 april 2013, 12:37:26 »

Upptäckte igår kväll att det är gott om knäppningar i systemet när pumpen värmer :(
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 27 april 2013, 23:17:40 »

Kikade på farsans också och där satt en 1,5 också. Tror att "läckan" minskat. Jag ger det någon dag innan vi fortsätter med ev felsökning.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 april 2013, 19:05:14 »

Min säkerhetsventil är på 1,5 bar, jag har ungefär 1,0 bar i mitt system.
Finns ingen anledning att ha högre tryck såvida du inte bor i ett 5-våningshus.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 27 april 2013, 18:55:27 »

1,5 bars säkerhetsventil var det, ska jag be honom byta den?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 april 2013, 18:53:30 »

Fullt ös på cirkpumpen på värmesystemet.

Nja, full fart på denna rekommenderar inte jag, men det ska vara högre flöde här än på laddpumpen.
Kolla tempdiff mellan framledning (2.0) och returtemp (2.7), den ska vara lite lägre än tempdiffen i meny 5.15, men det räcker om den är nån grad lägre.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 27 april 2013, 15:24:44 »

Hej! Tack för ett bra svar.
Jag ska kolla säkerhetsventilen, tror det var en 1,5 bar.
Rörisen har inte gjort några inställningar alls, det ska jag få till själv tänkte jag. Kollar och återkommer.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 27 april 2013, 14:49:09 »

Hej, du skall inte ställa laddflödet, det gör vvm:ens cirkulationspump automatiskt. ja, man kan göra det i vvm:ens meny. Vänster cirkpump  är laddpumpen, den styr du under meny 9, laddpump. defaultinställningarna duger bra.
 Försök köra  så låg kurva som möjligt, lufta av alla element och fyll på, lufta även av pannan genom säkerhetsventilen.
Vad är det för säkerhetsventil mellan inne ohc utedel, pytsar den  så är den för liten, eller defekt. 2-2,5 bar har jag för mig att den skall vara på, sätter man en 1,5 bar så spottar den.
Luftar utedelen gör du genom slangarnas luftningsnipplar och så bör det har satts några stycken ytterligare. Men pannan luftar du genom säkerhetsventilen, fyll sedan på igen.
Fullt ös på cirkpumpen på värmesystemet.
Varmvattentemperaturen skall stå på stopp 50 grader inte mer.
Kan inte rörisen något om inställniganra är risken stor att han ställt dne på 60 grader stopp och då kommer din värmepump att må risigt och du förkortar livslängden.
Dessutom  får du betala via elräkningen för det. Vill du så lägg meddelande till mig privat så kan du få mitt tfnnr, jag hjälper dig gärna med inställningarna.
Eva
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 27 april 2013, 13:37:54 »

Har i veckan fått installerat mitt nya pannpaket.
Eftersom jag har en duktig rörmokare, men som inte är så haj på Nibe tänkte jag att jag skulle ställa in den själv. Än så länge snurrar den på riktigt fint, även om värmekurvan för tillfället är ganska högt ställd till luften är avbränd i vattnet..

Men varje gång kompressorn stannar så skickar den ut vatten genom säkerhetsventilen, dvs den som sitter på returen från pumpen. Jag förstår inte hur man ska ställa det som kallas "laddflöde".
Det står att det ska ställas mha cirkpump och reglerventilen. Är tacksam för hjälp vad som menas med det!

Jag gasade på pumpen ordentligt genom att ställa förskjutning av värmekurva till -10 för att få pumpen till att jobba fullt ut. Sen läste jag av delta T mellan retur och framledning på pumpen. Det var runt 8 grader när den jobbade som hårdast och det var 7,2 grader ute.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!