Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lösningen för Norrland, samerna, rennäringen, rovdjuren och ekonomin  (läst 3873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Dags för nytänk!
http://www.dn.se/debatt/ny-rovdjurspolitik-oppnar-for-turistinkomster/

Potentiella intäkter skulle nog överstiga rennäringens omsättning tio eller hundra gånger om.
Och om varje varg vore värd 10000 och björn 30000 skulle allt tjuvskytte raskt ta slut.
Och vi slapp denna tröstlösa debatt mellan vargÄLSKARE och vargHATARE.
Idag betalar vi jägare för att skjuta rovdjur???
Vi sponsrar den oekologiska rennäringen med stora belopp, varför?
Ge oss vildren istället.
Mycket mycket bättre inte minst för samerna.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och låt oss ha en omröstning i hela landet, i dom regioner där man vill ha varg kan man få ha varg och i dom regioner där man inte vill ha varg ska man slippa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Som Sverre S. säger, många särintressen som gör att det är svårt att genomföra.
Inte desto mindre ekonomiskt och ekologiskt en lysande idé.
Vilka regioner? Kanske skulle varje kommun ha en omröstning??  Sc:,h
Vilda djur funkar inte riktigt så.
En annan bra idé:
"Tänk om exempelvis ett återställande av Hallands floder, på sin tid ett av Europas största laxfisken, skulle ge mera inkomster och arbetstillfällen än den elektriska strömmen?"
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Alla vilda djur söker sig från dom trakter där dom förföljs och flyttar till dom trakter där dom får vara ifred. Ett mycket typiskt exempel är där jag bor, här har vi en björnstam som ibland är relativt stor och ibland obefintlig (pendlar under många års tid) när det är mycket björn emigrerar nästan alla älgar för att när sedan björnstammen kraschat komma tillbaka.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Jag tror det du beskriver är ett ekologiskt system som söker balans, men där kanske yttre faktorer (såsom överdriven jakt) skapar tillfällig obalans.
En sida av förslaget som även jägare borde finna tilltalande är en kraftigt ökad variation och tillgång på jaktbart vilt.
Baksidan vore att en kommersialisering kunde slå mot den jakt vi traditionellt haft.
« Senast ändrad: 01 maj 2016, 17:31:37 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det jag skriver är att man kan styra viltet dit man vill ha det utan allt för stora ingrepp.
Att tro att om vilttillgången ökar så skulle jägarna "jubla" tror jag inte på, i alla fall inte majoriteten. Här där jag bor har vi god tillgång på vilt och stora svårigheter att tex samla ihop jaktlagen så att dom fyller sina kvoter på tex älg. Rådjur jagas knapp över huvud taget och ytterst lite småvilt och fågel. Dom som ev önskar mer jakt sitter nog inne i storstäderna och drömmer om landsbygden och att komma till "dukade bord". Men nu är det så att det är ytterst få som orkar vara betjänter åt dom som kommer och ställer krav på än det ena än det andra.
Du förstår jakten för mig och mitt jaktlag är nått helt annat än det är för dom som köper sig in för en vecka.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Du förstår jakten för mig och mitt jaktlag är nått helt annat än det är för dom som köper sig in för en vecka.
Jo jag förstår precis det. Och att det är där konflikter skulle uppstå, om jakten kommersialiserades. Vi har det problemet här i Sörmland, där godsägare tjänar grova pengar på att flyga in tyskar, samtidigt som vildgrisarna bökar sönder hela landskapet. Månntro att det går att hitta en lösning.
Finns det något i Sverres artikel som du ser som möjligheter mer än problem?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag har inte läst artikeln.  a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Ah men då så bara sätta igång så kommer du straxt att ändra åsikt ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag ögnade lite och det verkar som om att pengar skulle "fixa allt", men tänk om det inte är pengarna som det sitter i ? Tänk om det är så att vi inte vill ha hit "Tyskar" som jaktgäster även om dom betalar mycket bra. Jag har egen jaktmark som jag inte utnyttjar och skulle lätt kunna få in rätt många tusenlappar om jag lät någon "tysk" eller "smålänning" jaga där, men nu är det så att marken gränsar till två jaktlag och jag har GRATIS överlåtit jakten till det jaktlag som har dom trevligaste personerna. Mitt enda förbehåll var att jag om jag i framtiden så önskade skulle kunna komma och delta i jakten. Och jag vet att det finns många markägare som har en liknande syn på vem som ska jaga på deras marker.
I det jaktlag där jag stundom jagar är vi ca 15 medlemmar, vår "jakt" räcker och blir över och vi har på en medlems förfrågan tagit upp jaktgästfrågan. Det var en som tyckte att det var en bra ide och skulle det ju dra in pengar. Dom övriga 14 var negativt inställda så betalande gäster förekommer inte hos oss. Däremot händer det att vi har med vänner och bekanta som jagar helt gratis.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Eftersom rennäringen samhällsekonomiskt verkar vara en förlustaffär, åtminstone enligt en utredning från mitten av 90-talet (se sid 134 och 135 i länken eso.expertgrupp.se/wp-content/.../10/Ds-1998-8-Vad-kostar-en-ren.pdf) verkar förslaget vettigt.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Eftersom jaktsäsongen är rätt kort del av året så är det svårt att få någon att satsa på den typ av verksamhet. Det blir helt enkelt för lång tid som det inte flyter in några pengar. Jag har i alla fall en bekant som extraknäcker som jaktguide på höstarna, det ger lön för ca 3-4 månader men sedan får han syssla med annat (sätta kakel och klinker). Den pensionerade fadern och modern ger lite service och sköter boendet och för dom blir det kanske ett litet tillskott till pension. Och systern som på heltid jobbar med jaktresor till utlandet sköter bokningarna genom sina kanaler men även för henne är det "bara" ett tillskott.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Med tanke på att en del kategorier av jobb tros försvinna de närmaste decennierna kanske vi inte kommer att ha råd att tacka nej till en verksamhet som kan vara tämligen inkomstbringande, även om det inte är 8-17 eller täcker hela året.
Man anar hur låsta positionerna är när man hör dig tala gode kock.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Klientelet av jaktgäster som verkligen genererar pengar är rätt begränsat. Därmed även dom som kan ha sin levebröd frÃ¥n det. Tro inte att det är nÃ¥tt nytt med att försöka leva pÃ¥ jakt,  fiske och hundspann i Norrlands inland. Det har i minst 30 Ã¥r kommit, och i dom allra flesta fall försvunnit, företag med jakt och fiske som företagside. Det finns ett fÃ¥tal som lyckas försörja sig men inte mer sÃ¥ i mina öron lÃ¥ter det lite flummigt att man helt plötsligt ska lösa glesbygdsproblemen med jakt resor.
Till ekvationen hör även att dom lokalt boende troligen skull vara tvungen att släppa till sina jaktmarker och det tror jag att ytterst få skulle vara villiga till. Jakten är ju ett av dom mycket få "nöjen" som vi har rätt bra tillgång till och dessutom ofta till relativt låg kostnad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Vad tror du om vildrenar istf tama då?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!