0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag kan få ut av manualerna så behöver du bara en poolgivare som sätts på ledningen från pool till värmeväxlaren. Givaren ansluts sen till plint X1 position 12 och 13.Den andra givaren ska troligen ersätta befintlig framledningsgivare och ska placeras på framledningen efter växelventil till pool och ska kopplas in på plint X4 position 1 och 2. Se sid 18 i manualen för 1230.Rätta mig någon om jag är ute och cyklar.
Den yttre cirkpumpen med bypass ser till att gradminuterna räknas under tiden värmepumpen gör poolvärme om ni undrar..
Citat från: Digital skrivet 16 april 2007, 17:30:17Den yttre cirkpumpen med bypass ser till att gradminuterna räknas under tiden värmepumpen gör poolvärme om ni undrar..Om man bara ska värma poolen sommartid då ingen värme till huset är igång, behövs verkligen denna bypass då?Om den behövs, ska det då vara samma dimension på cirkpumpen som det är inne i VP?/Peter
Dutti Å Dutti....Men!!!!! det står faktiskt att man ska hava en cp innan poolgivaren.Om det behvövs eller ej, vet jag inte. men jag har i allafall satt dit en för säkeretenskull.F-n vet va som händer annars.Digital sa att det var den som räknade ner gradminutrarna.Så jag följer kärringen mot strömmen . killen vet ju säkert vad han pratar om.
Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..
Citat från: Digital skrivet 29 april 2007, 22:21:58Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..Som jag har det idag så stänger jag ju av husvärmen helt i början på maj oftast. Blir det då så kallt att jag måste ha värmen på så vill jag ändå inte värma någon pool. Brukar slå på värmen i september och då vill jag heller inte värma någon pool.Behövs bypassen ändå? Funderar på en Nibe 1250 med poolstyr och ska göra installationen själv, därav dessa frågor (Få se nu hur det går ) Jobbigaste biten blir nog hålet i berget med Hiltin
Citat från: mikkola skrivet 30 april 2007, 18:49:17Citat från: Digital skrivet 29 april 2007, 22:21:58Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..Som jag har det idag så stänger jag ju av husvärmen helt i början på maj oftast. Blir det då så kallt att jag måste ha värmen på så vill jag ändå inte värma någon pool. Brukar slå på värmen i september och då vill jag heller inte värma någon pool.Behövs bypassen ändå? Funderar på en Nibe 1250 med poolstyr och ska göra installationen själv, därav dessa frågor (Få se nu hur det går ) Jobbigaste biten blir nog hålet i berget med Hiltin En bypass tycker jag att du kan göra, men den externa cirkpumpen som de ritat in tycker jag att du skall skippa om du (som jag) inte tänkt värma huset och poolen samtidigt, en extra extern cirkpump kommer att kosta klöver i drift i all evinnerlig tid, det blir hundringar/år och helt onödigt.Skulle du få problem med att framledningsgivaren tiggar "husvärme" så är det bara att ställa ned förskjutningen under sommarhalvåret.
Jaha.. då var systemet igång.Ännu så länge funkar det kanon med både husvärme och poolvärme.poolen har nu ca:19.5gr efter 6timmars körning.(innan 16gr) .Jag rekomenderar att sätta dit både extern cp & bypass, ifall att det skulle bli kallt ute.(Är 8gr i skåne nu)Kör man i läget Vår/Höst, så sköter det ju sig själv.Endera husvärme å endera poolvärme.Å något högre elförbrukning p.g.a extra cp,det tror jag inte man ska gråta över .Det är bara bra när det sköter sig själv.Å andra sidan när det är dax att gå över till sommar läge, så stannar ju den externa cp`n ändå . Jag följde digitals råd å det ångrar jag inte. studs studs Mvh Vi alla på 24:an
Vid poolvärmning skall man ha 10-15 graders delta över poolväxlaren.. detta för att man ska få en effektiv växling av värme mellan växlaren å poolvattnet..Alltså inte 7 grader som vid vanlig värmedrift.
Citat från: Digital skrivet 20 maj 2007, 11:57:11Vid poolvärmning skall man ha 10-15 graders delta över poolväxlaren.. detta för att man ska få en effektiv växling av värme mellan växlaren å poolvattnet..Alltså inte 7 grader som vid vanlig värmedrift.Intressant, kan du förklara varför, i min värld ger det betydligt sämre COP om man kör med så stor deltaT.Ta mig t.ex., jag kör 30-31 grader i poolen, 15 grader deltaT över växlaren skulle innebära minst 45-46 grader VBf, idag har jag ca 41 grader...Varje grad ger 2-3% sämre COP = 8-15% sämre COP!
Citat från: Rickard skrivet 20 maj 2007, 18:16:30Citat från: Digital skrivet 20 maj 2007, 11:57:11Vid poolvärmning skall man ha 10-15 graders delta över poolväxlaren.. detta för att man ska få en effektiv växling av värme mellan växlaren å poolvattnet..Alltså inte 7 grader som vid vanlig värmedrift.Intressant, kan du förklara varför, i min värld ger det betydligt sämre COP om man kör med så stor deltaT.Ta mig t.ex., jag kör 30-31 grader i poolen, 15 grader deltaT över växlaren skulle innebära minst 45-46 grader VBf, idag har jag ca 41 grader...Varje grad ger 2-3% sämre COP = 8-15% sämre COP!Visst är det så med cop men det är bara en faktor den andra faktorn som man ska bry sej om är att medeltemperaturen på växlaren blir lägre med lågt delta så enligt de experter jag pratat med på Nibe så blir värmningen trots högre framledning effektivare med högre delta på poolväxlare.Annars så skulle dom inte rekomendera det.Du som har logg testa med högre delta så lär du snart se om detta är fel..
Jag har en fläktradiator i rummet som jag byggde ut huset med förra året, FR, den har både kyla och värme därav VB och KB FR.Mer begripligt?
Citat från: Digital skrivet 20 maj 2007, 19:14:18Citat från: Rickard skrivet 20 maj 2007, 18:16:30Citat från: Digital skrivet 20 maj 2007, 11:57:11Vid poolvärmning skall man ha 10-15 graders delta över poolväxlaren.. detta för att man ska få en effektiv växling av värme mellan växlaren å poolvattnet..Alltså inte 7 grader som vid vanlig värmedrift.Intressant, kan du förklara varför, i min värld ger det betydligt sämre COP om man kör med så stor deltaT.Ta mig t.ex., jag kör 30-31 grader i poolen, 15 grader deltaT över växlaren skulle innebära minst 45-46 grader VBf, idag har jag ca 41 grader...Varje grad ger 2-3% sämre COP = 8-15% sämre COP!Visst är det så med cop men det är bara en faktor den andra faktorn som man ska bry sej om är att medeltemperaturen på växlaren blir lägre med lågt delta så enligt de experter jag pratat med på Nibe så blir värmningen trots högre framledning effektivare med högre delta på poolväxlare.Annars så skulle dom inte rekomendera det.Du som har logg testa med högre delta så lär du snart se om detta är fel..Ställde om kl 22.00 http://www.varmepumpsforum.com/matvarden.htmsänkte farten på cirkpumpen (VB) till lägsta hastighet och deltaT ökade från 5 till 7 grader...Effeken minskade med ca 10-12 W på driveffekten, från 2070 W till 2058 WIngen mätbar skillnad på in/ut KB eller till/från poolen.Imorgon får jag testa stänga en av mina kulventiler för att få ytterligare strypning på flödet, men det lär bli lite chansartat, har en känsla av att jag måste stänga nästan helt innan det börjar strypa ytterligare...
Alt.............2.................1 Ute T.........10,5.............10,5förångn T....-2...............-0,2sugas T......12,6............14,0Vätskel T....32,8.............41,4hetgas T.....94,5............107,7retur T.......32,8.............40,1diff T.........10,5.............12,1framl T.......43,3.............52,2Pool temp jämt 25 grader.
Hej Rickard - Digital Jag håller ej med Digital riktigt med att ha så stor diff över poolväxlare som 12-15 grader.1.. mitt fall ha ett flöde på under 550l/h detta med instrypning över växlaren vilket ger denna diff över VP förångare VB anslutning FL/RL. Framl/returledning 54/42 med diff ca 12-13 grader.2....får bättre upp värmning med större flöde viklet med min VP är optimalt med 650-700l/h. Då får jag mer uteffekt och lägre fram/returledning temp 44-36gr med diff ca 8grader. Min automatik i SMO får snabbare upp tempen frän dess start temp 24- till stopp temp 25. Alltså mitt konstaterande ger mig att jag behåller diff 8-10 grader .CiteraAlt.............2.................1 Ute T.........10,5.............10,5förångn T....-2...............-0,2sugas T......12,6............14,0Vätskel T....32,8.............41,4hetgas T.....94,5............107,7retur T.......32,8.............40,1diff T.........10,5.............12,1framl T.......43,3.............52,2Pool temp jämt 25 grader.Annan sida om man av någon anledning får stopp på poolflödet vilket kyler värmeväxlaren sjunker så klart diff över Vp ner mot noll vilket ger mig HP stopp vilket man vill undvika.Egen erfarenhet..Detta kan också ske om ens växelventil stular eller luft i system vilket jag hade vid återmontering av VP men vissa luftfickor i rad systemet kommer stötvis ut efter hand. även om jag avluftade elementen utan att luft kom fram. mitt råd i sådant fall värm upp systemet till full rad temp så försvinner all luft.. --/
VARFÖR i allvärlden skriver då nibe att man ska ha en diff på 10-15gr. Hittar de på eller??
Så här har jag gjort.