Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sjövärme  (läst 6467 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Sjövärme
« skrivet: 23 juni 2012, 20:18:55 »
Hej
 
Tittar på att köpa en fastighet med angränsande vattendrag, det är en bredare å mellan 2 sjöar, rätt bra flöde. Nedströms finns en del forsar men också äldre kraftverk så flödet borde vara ganska bra (kanske iof spelar mindre roll). Vad krävs i form av godkännande, fastigheten har sin gräns i strandkanten. Huset ligger också ca 100meter från vattnet.
Vad kräver kommunen, ansökan och bioetanol i slangen? Hur förankras slangen mot botten, tyngder? Vad gör avståndet till vattnet, ner grävning till frostfritt djup? Får man gräva inom strandskydd? Dimensionering, längd på slang (här kanske flödet ändå spelar roll).
 
Många frågor, vore kul att höra från nån som gjort en likande resa i byråkraternas värld.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Sjövärme
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2012, 23:51:05 »
Slutar din tomtgräns vid strandkanten så måste du ha tillstånd från ägaren av marken som slangen ska ner i, alltså vattnet.

 :(

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Sjövärme
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2012, 07:56:12 »
Tack, jag anade det också.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sjövärme
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2012, 09:51:09 »
Ska du gräva 100 meter till sjön så kan du ju nästan lika gärna gräva ett dike till och hoppa över sjövärmen med allt vad det innebär om inte det är ett stort hus alltså som kräver mer än 400 meter slang.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Sjövärme
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2012, 09:55:47 »
Men vem äger vattnet då? Det borde ju inte vara några större problem att få tillstånd av markägaren. Dock borde man kanske ha det skriftligt så det inte blir nå problem i framtiden. :)

Sen vet jag inte om man måste ha tillstånd av kommunen, men det borde någon annan kunna svara på här :)

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjövärme
« Svar #5 skrivet: 24 juni 2012, 11:37:39 »
Nu vet jag inte hur varmt vattnet är i din å, men strömmande vatten är ofta väldigt kallt på vintern, inte lika varmt som i botten på en sjö. Säger som smurfen, det låter lättare att bara köra jordvärme...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Sjövärme
« Svar #6 skrivet: 24 juni 2012, 13:21:52 »
Bra synpunkter, någon som har en uppfattning om kostnader för tex nerläggning av 400 m slang vs borra 140meter, saken är den att jag behöver borra för driksvatten så maskinen kommer stå där i alla fall och jag funderar på marginal kostnaden.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sjövärme
« Svar #7 skrivet: 24 juni 2012, 13:32:01 »
Varför inte gräva en brunn när du ändå har maskin där för jordvärmen ? Är det nån som gräver brunnar i dag ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Sjövärme
« Svar #8 skrivet: 24 juni 2012, 14:26:15 »
Vet ej, har alltid trott grävda brunnar hade sämre kvalitet på vattnet. Borrad känns säkert, kanske jag har helt fel?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sjövärme
« Svar #9 skrivet: 24 juni 2012, 14:32:08 »
Man hör ofta om dåligt vatten i borrade brunnar också. Tror det går lika bra att gräva om man får tag i nån som går med slagruta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Sjövärme
« Svar #10 skrivet: 24 juni 2012, 20:48:58 »
Intressant det du säger om slagruta, en liten annekdot. Min far (nu 91) har aldrig trott på sånt dravel som han kallade det, men hade en god vän som gjorde. Vännen tog klykan och visade var det fanns vatten, ok sa farsan, då får jag prova. Inget hände förrän vännen tog honom på axeln då började pinnen hoppa. Förklara det den som kan. :)
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Sjövärme
« Svar #11 skrivet: 25 juni 2012, 07:10:02 »
Jag skulle nog satsa på berg eller jordvärme, strömmande vatten blir ofta underkylt på vintern och du får väldigt dålig effekt på värmepumpen när den behövs som bäst
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Sjövärme
« Svar #12 skrivet: 25 juni 2012, 16:28:49 »
Var inne och kollade på SGU kartor och såg att området rubriserades som Grundvatten täckt och också grustäckt med skyddsvärden, kollade på brunnskartan och såg att hål borrade 500 meter bort i likande "geologiskt" område hade 25 meter till berg. Talar för jordvärme misstänker jag.
 
Jag skulle nog satsa på berg eller jordvärme, strömmande vatten blir ofta underkylt på vintern och du får väldigt dålig effekt på värmepumpen när den behövs som bäst
Tycker å andra sidan att strömmande vatten borde ge en utmärkt värmeväxling mellan vatten och slang emedan en sjöbotten förlagd slang skulle skapa en nedklylning av bottenvatten lokalt runt slangen, inte över tid men under en körning.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Sjövärme
« Svar #13 skrivet: 25 juni 2012, 18:14:38 »

 Tycker Ã¥ andra sidan att strömmande vatten borde ge en utmärkt värmeväxling mellan vatten och slang emedan en sjöbotten förlagd slang skulle skapa en nedklylning av bottenvatten lokalt runt slangen, inte över tid men under en körning.
Det blir en utmärkt värmeväxling, men det har man inte så stor nytta av om vattnet ändå ligger på -2 °C.
på sjöbotten ligger tempen på ca +4 °C, och värmeväxlingen på sjöbotten är fullt tillräcklig.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sjövärme
« Svar #14 skrivet: 26 juni 2012, 07:25:35 »
För att svara på detta behöver man veta både flöde o temperatur.
Det är ju ingen liten bäck vad jag förstått, och om det inte är flera hundra meter till sjän uppströms kan det vara en mkt bra värmekälla.
Tror knappast det är -2 i en bred å som inte bottenfryser.
Om det är säg +-0 och stort flöde borde man kunna plocka ut stora effekter med en enkel metallvärmeväxlare.
Att springa iväg o gräva ner jordvärme bara för att man inte vet läget låter rätt förhastat minst sagt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sjövärme
« Svar #15 skrivet: 26 juni 2012, 09:00:42 »
Men har man 100 meter till vattnet och gräver med en bred skopa har man grävt en halv jordslinga endast på transportsträckan till vattnet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Sjövärme
« Svar #16 skrivet: 28 juni 2012, 10:12:55 »
För att svara på detta behöver man veta både flöde o temperatur.
Det är ju ingen liten bäck vad jag förstått, och om det inte är flera hundra meter till sjän uppströms kan det vara en mkt bra värmekälla.
Tror knappast det är -2 i en bred å som inte bottenfryser.
Om det är säg +-0 och stort flöde borde man kunna plocka ut stora effekter med en enkel metallvärmeväxlare.
Att springa iväg o gräva ner jordvärme bara för att man inte vet läget låter rätt förhastat minst sagt.
Hej, försöka ge lite input till din fråga, flödet nu, jag har inge historik ligger nog 1-2 m3/s. Temperaturen, bra fråga men som du säger förmodligen inte underkylt, men endast som en gissning. Historiskt har man haft en del vatten kraft i samma föde nedströmms.
Om jag förstår dej rätt så ser du mer ett nedsänkt rörpaket än en plastslang?
 
Dock har synpunkterna om att lägg jordvärme en viss bäring, avståndet är kanske inte 100 meter riktigt men förmodligen lättar att få gräv tillstånd längre från vattnet med tanke på strandskydds regler, biotoper och allt vad dom tror kan finnas där. Skall förmodligen ändå gräva för infiltration. Det lutar alltså starkt mot jordvärme.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sjövärme
« Svar #17 skrivet: 28 juni 2012, 12:54:32 »
Kommunens inställning till kb i ytvattnet kan du ju lätt ta reda på.
Grävning till stranden kan du ju samordna med avloppsgrävningen, lika gärna som en jordvärmegrävning.
Jag tror du har rejält med lätttillgänglig energi i den där ån.
Ska du igång i år? Annars kan du ju enkelt logga tempen i ån (på botten) under kommande vinter.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Sjövärme
« Svar #18 skrivet: 30 juni 2012, 17:25:31 »
Hej,
 
Tack för alla synpunkter. Skall ta ett snack med en grävare när jag pratat med kommunen. Huset är inte köpt ännu så vi får se.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!