Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: mach170 skrivet 08 december 2012, 12:00:08

Titel: IVT Greenline från 2002
Skrivet av: mach170 skrivet 08 december 2012, 12:00:08
Jag har sedan Januari 2002 en bergvärmeanläggning frå IVT ( Greenline ) ! Det har varit helt problemfritt fram till i höstas, då larmlampan blinkade till och från. Det har varit fel på olika
temp.sensorer,men efter kvittering av felen så har det funkat ett par veckor.Det har inte varit
några problem med varken varmvatten eller värme i huset.
I början på veckan,när det var som kallast ute,vaknade jag av att det var "iskallt"i huset.Ringde
en reparatör som kom och bytte en tempsensor(vet inte vilken !!! ).En halvtimme efter att han åkt,
stannade kompressorn pga ett nytt fellarm.Nu var det för hög temperatur i värmebärare GT8.
Jag satte på elelement i huset+köpte 28 säckar ved:)),så jag kunde elda i en insatskamin jag
har på mellanplanet i huset.Jag väntade in en reparatör,men eftersom vädret var som det var i veckan,så hände inget.Gick då ner och plockade bort fronten på pannan för att se om jag kunde
förstå något. Efter att jag kollat alla temperaturer,såg jag att GT8 sensorn visade +79 grader 
även fast pannan var avstängd ! När jag tog bort den sensorns kontakt i det lilla gröna kretskortet startade pannan, men då vågade jag inte köra pannan längre än en halvtimma.
Jag åkte till en IVT firma som ligger i närheten och köpte en ny sensor för 280:-,och allting
fungerade perfekt !
Men nu i morse märkte jag att det var dåligt med varmvatten,bara fesljummet! Då hade ett nytt
larm kommit.Fel på tempsensor kompressor GT6 !! Efter att jag satt växlingsventilen i mellanläge
genom att flytta plastspaken till mitten,kom även varmvatten.
GT6 larmet återkommer,så jag får kontakta IVT efter helgen!

Min egentliga fråga här på forumet,är om det är normalt att tempsensor efter tempsensor blir defekta ! Inga stora pengar, så man kanske i såna fall ska byta ut alla sensorer,så man slipper
driftstopp !!!

Är kompressorn skyddad om det skulle bli för varmt???
Alla andra temp.värden verkar vara normala,men kompressortemp GT6 visas inte,utan det är bara
ett streck på displayen !!!

Tacksam för synpunkter/tips  !!!!!!!
Titel: SV: IVT Greenline från 2002
Skrivet av: Carl N skrivet 08 december 2012, 15:18:47
Tempgivarna är tyvärr kända för att ge upp efter en viss tid, och att det händer på detta sättet beror troligen på att man råkar komma åt dem då man är inne och pillrar i värmepumpen.
Kompressorn skyddas av högtryckspressostat + motorskydd om tempgivarna ger upp.

Men priset på 280 kr/st är hutlöst, de kostar ca en tia styck på Elfa.
Titel: SV: IVT Greenline från 2002
Skrivet av: mach170 skrivet 08 december 2012, 17:50:29
Tack för svar ! Har nu fått fram ett värde på GT6,och det är -39 grader ! Så då borde det betyda att även
tempsensorn för kompressorn är defekt !! Jag vet att det är "dyrt"med 280:- för sensorn,men jag är i bilbranschen själv,och vet att man tar betalt när man kan !!!
Jag ska ta reda på var sensorn sitter och prova att byta efter helgen !!!!
Titel: SV: IVT Greenline från 2002
Skrivet av: Roland skrivet 08 december 2012, 19:40:00
Om sensorn visar ett mycket högt värde är det kortslutning i den. Det händer ofta med sensorer som sitter ute eller på köldbäraren där det är fuktigt. Visar de mycket låg temperatur är det avbrott i ledningen någonstans.
Titel: SV: IVT Greenline från 2002
Skrivet av: mach170 skrivet 08 december 2012, 19:51:53
Roligt forum det här :)))! Snabba svar !! Har för en timma sen bytt tempgivaren för kompressorn GT6 !
Det låg en givare på pannan som en reparatör bytte i veckan ! Jag mätte den med en ohm-mätare, och jämförde värdena med en lista jag hittade på nätet,och den verkade OK !
Tog en bira och gick ner i pannrummet och gjorde en "fulinkoppling" på GT6 plinten,och nu har jag mellan
75-80 grader på GT6 när pannan går !
Allt verkar funka, och får se i natt eller i morgon bitti om det funkade ! Kommer i såna fall åka och köpa
en ny givare på måndag !
Sjukt roligt och nyttigt att ha lite mer koll hur allting funkar!!

/ Thomas
Titel: SV: IVT Greenline från 2002
Skrivet av: magneten skrivet 10 december 2012, 20:05:01
Tack för svar ! Har nu fått fram ett värde på GT6,och det är -39 grader ! Så då borde det betyda att även
tempsensorn för kompressorn är defekt !! Jag vet att det är "dyrt"med 280:- för sensorn,men jag är i bilbranschen själv,och vet att man tar betalt när man kan !!!
Jag ska ta reda på var sensorn sitter och prova att byta efter helgen !!!!

finns motvarnade ntc motstånd (tempgivare) på ELFA för max 10:- st (lite jobb då man får löda på kabeln själv, dock ganska bra timpeng och roligt)
Titel: SV: IVT Greenline från 2002
Skrivet av: Mr Henke skrivet 10 december 2012, 21:19:10
finns motvarnade ntc motstånd (tempgivare) på ELFA för max 10:- st (lite jobb då man får löda på kabeln själv, dock ganska bra timpeng och roligt)
Men hur fungerar den egentligen från elfa? Rent spontant när jag ser den så tänker jag att den är väldigt snabb. Kanske rent av för snabb. Dom jag tex har är ju i någon ljut aluminium som ger givaren en viss tröghet.
Titel: SV: IVT Greenline från 2002
Skrivet av: purjo__ skrivet 11 december 2012, 08:23:05
Om givaren sitter mot ett rör så gör det ju inget om den är snabb - Trögheten kommer ju av massan på röret och det som finns inuti. Aluminium-/kopparrören som orginalgivarna är ingjutna i är nog till för att dom skall få bättre värmeöverföring mot objektet man vill mäta på, dvs reagera snabbare. När man mäter lufttempen vill man oftast ha lite trögare givare, men då brukar man lösa det genom att stoppa dom i en kapsling.