Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybyggnation med FL/BV för kyla - vitala delar och fällor  (läst 865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kneuman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag kan inleda med att säga att jag än så länge är helt nybörjare på värmepumpar och hur effekt räknas och liknande - så är det klargjort :)

Vi står inför nybyggnation av ett suterränghus på 183 kvm där vi antingen kan välja frånluftvärme (NIBE F730) eller bergvärme (NIBE S1255). Idag bor vi i ett radhus som byggdes för fem år sedan och har ett stort fönster i sydvästläge och temperaturen i vardagsrummet där kan på sommaren gå upp till 31-32 grader när det är som värst. Med den isolering som finns är det sen väldigt svårt att bli av med värmen. I det nya huset kommer fönsterpartierna också att vara i sydväst och vi räknar såklart med att uppvärmningen kommer att vara påtaglig även där och har hört gott från bekanta om frikyla. Det är också en stor faktor för oss; för enbart uppvärmningen av huset så tänker jag att frånluft är mer än tillräckligt - men om vi framöver lägger till en pool, eller som i det här fallet vill få in kyla i huset också blir det inte lika självklart tänker jag.

Hustillverkarens tekniska expert menar på att om vi ska koppla på kyla på frånluftvärme så måste vi ändå borra ett hål på minst 30 meter då det inte finns något vattendrag i närheten som kylan kan tas ifrån. Istället är hans rekommendation att välja bergvärme med FTX och ett kylbatteri samt PCS44 för att ställa om mellan värme och kyla. Fläktkonvektorer istället för kylbatteri skulle kunna vara ett alternativ men som jag har förstått blir effekten mer lokalt begränsad i huset - även om de är mer effektiva på att kyla.

Jag tar gärna emot tankar och funderingar från er - eller frågor som jag bör ställa för att inte missa vitala aspekter i dialogen med tillverkaren eller i våra val.
Vad är tankar från er med mer erfarenhet av FL/BV med kyla och dess effektivitet och var kan jag riskera att missa något viktigt?

Tack på förhand!
/K

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybyggnation med FL/BV för kyla - vitala delar och fällor
« Svar #1 skrivet: 21 september 2021, 15:24:42 »
Helt rätt att ta med kyla när man bygger idag. FTX-installationen måste då även kondens-isoleras och tyvärr är kyleffekten av frikyla klart begränsad i en FTX p.g.a. det relativt låga luftflödet. Vissa tycker det är ok och andra skriver att kylan inte räcker. En överdimensionerad fläktkonvektor ger mer kyla men kräver öppna dörrar och kylan tar tid på sig att sprida sig i huset. Att komplettera med t.ex. bra markiser är ett alternativ.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Nybyggnation med FL/BV för kyla - vitala delar och fällor
« Svar #2 skrivet: 22 september 2021, 18:29:04 »
Välj:

a) värmepump och projektera ffa ett  tillräckligt grovt rör nät + varvtalsstyrd pump för att fördela brine (kylan) starta med FTX  med kylning och räcker inte detta sÃ¥ sätt in fläktkonvektorer.
Systemets  effektivitet ökar  ochsÃ¥ om du vill värma poolen dÃ¥ du kommer ha lägre  brintemperaturer, borrhÃ¥let kommer att hÃ¥lla ca 10C om det värms  ifrÃ¥n FTX eller fläktkonvektorer, kanske 2-4C om VP gÃ¥r ofta.

b) En ren AC är en billig investering men med högre driftskostnader än  a) -Vad tror du om framtidens elpris ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybyggnation med FL/BV för kyla - vitala delar och fällor
« Svar #3 skrivet: 23 september 2021, 06:55:58 »
Medlemmen ErikB har bergvärme med FTX och frikyla, om du tar dig tid och läser hans inlägg sedan flera år tillbaks borde du hitta lite matnyttigt där.

Som jag tolkar det så verkar Hustillverkarens tekniska expert ha rätt klart för sig vad som gäller, känner du ingen annan som du har stort förtroende för så skulle jag nog lyssna rätt mycket på honom.

Annars är ju FLVP + AC/luftvärmepump inte heller någon dålig lösning, det borde bli mycket billigare, men höga timpriser skulle kunna driva upp kostnaderna lite på sikt med den lösningen som kanske kräver lite eltillskott när det är som kallast ute.
Bygger du pool kan du köpa en poolvärmepump som värmer den.
Hur bra en luftvärmepump / AC fungerar som komplement beror nog mycket pÃ¥ planlösningen och var ni har behov av kylan, inte sällan är det ju sovrummen som  man vill kunna ha svala pÃ¥ sommaren, och de brukar ju mer eller mindre som regel ligga i norrläge...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zarrtosht

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag är i precis samma sits. Men istället för FTX tänker jag eventuellt köra med NIBES FLM S45 och tre konvektorer. Är i valet och kvalet över vad jag ska kräva för rör till konvektorerna från byggaren. Men min byggare verkar inte alls så bra insatt som din. Han trodde jag var tvungen att ha FTX bara för att kunna ha frikyla och berättade även att hans leverantörer avråder från frikyla pga dåliga erfarenheter av kyleffekten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!